Zelfrijdende auto

Een zelfrijdende auto, ook bekend als een autonoom voertuig (AV), bestuurderloze auto, of robotauto (robo-car), is een auto waarin voertuigautomatisering is geïntegreerd, dat wil zeggen een voertuig op de grond dat in staat is zijn omgeving waar te nemen en zich veilig te verplaatsen met weinig of geen menselijke inbreng. Tesla's autopilot is een bekend voorbeeld van een in ontwikkeling zijnd systeem voor zelfrijdende auto's.

Zelfrijdende auto's combineren een verscheidenheid aan sensoren om hun omgeving waar te nemen, zoals thermografische camera's, radar, lidar, sonar, GPS, odometrie en traagheidsmeeteenheden. Geavanceerde controlesystemen interpreteren zintuiglijke informatie om geschikte navigatiepaden te identificeren, evenals obstakels en relevante bewegwijzering.

Autonomie in voertuigen wordt vaak gecategoriseerd in zes niveaus, volgens een systeem ontwikkeld door SAE International (SAE J3016, periodiek herzien). De SAE-niveaus kunnen ruwweg worden opgevat als Niveau 0 - geen automatisering; Niveau 1 - handen aan/gedeelde controle; Niveau 2 - handen uit; Niveau 3 - ogen uit; Niveau 4 - geest uit, en Niveau 5 - stuurwiel optioneel.

Vanaf maart 2022 blijven voertuigen die werken op niveau 3 en hoger een marginaal deel van de markt. In december 2020 werd Waymo de eerste dienstverlener die taxiritten zonder bestuurder aanbood aan het grote publiek, in een deel van Phoenix, Arizona. In maart 2021 werd Honda de eerste fabrikant die een wettelijk goedgekeurde Level 3-auto leverde, en Toyota exploiteerde een potentieel Level 4-dienst rond het Olympische Dorp van Tokio 2020. Nuro heeft toestemming gekregen om in 2021 te beginnen met autonome commerciële bezorgoperaties in Californië. In december 2021 werd Mercedes-Benz de tweede fabrikant die wettelijke goedkeuring kreeg voor een Level 3-auto die aan de wettelijke eisen voldoet. In februari 2022 werd Cruise de tweede dienstverlener die taxiritten zonder bestuurder aanbood aan het grote publiek, in San Francisco in de VS.

In China zijn twee publiek toegankelijke proeven met robotaxi's gestart, in 2020 in Shenzhen's Pingshan District door de Chinese firma AutoX en in 2021 in Shougang Park in Beijing door Baidu, een locatie voor de Olympische Winterspelen van 2022.

Zelfrijdende auto FAQ


Wie betaalt er bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?

Aan een eventueel ongeluk kun je zelf niets doen. Wie betaald er voor de gevolgen?
+1
EVExpert
De fabrikant is aansprakelijk in de EU:

Quote:

De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk. De wetgeving is voor de testfase voldoende. De Rijksoverheid kijkt waar veranderingen of aanvullingen nodig zijn in de toekomst. Een eerste stap is om testen mogelijk te maken zonder een mens in het voertuig.

De testaanvrager moet goed verzekerd zijn voor de gevolgen van schade tijdens het testen. Dat moet hij aantonen als hij een ontheffing voor de test aanvraagt bij de RDW. De RDW neemt een bepaling over de aansprakelijkheidsverzekering op in de ontheffing.

rijksoverheid.nl/onderwerpen/…

De EU heeft duidelijke regels (EU/ECE r79) opgesteld voor autonome voertuigen:


Bekijk dit antwoord