Autopilot

Tesla Autopilot is een geavanceerde functie van het bestuurdersassistentiesysteem die door Tesla wordt aangeboden en die beschikt over rijstrookcentrering, adaptieve cruisecontrol, zelfparkeren, de mogelijkheid om automatisch van rijstrook te wisselen, autonoom te navigeren op snelwegen met beperkte toegang en de mogelijkheid om de auto van en naar een garage of parkeerplaats op te roepen. Bij al deze functies is de bestuurder verantwoordelijk en heeft de auto voortdurend toezicht nodig. Het levert dus vooralsnog geen 100% zelfrijdende auto op.

Als een upgrade van de Autopilot-mogelijkheden van de basis is het de bedoeling van het bedrijf om in de toekomst volledig zelf rijden (Full Self Driving) aan te bieden, waarbij wordt erkend dat wettelijke, reglementaire en technische hindernissen moeten worden overwonnen om dit doel te bereiken.

Het gerelateerde Smart Summon is al wel beschikbaar in de meeste markten.

Autopilot FAQ


Wie betaalt er bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?

Aan een eventueel ongeluk kun je zelf niets doen. Wie betaald er voor de gevolgen?
+1
EVExpert
De fabrikant is aansprakelijk in de EU:

Quote:

De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk. De wetgeving is voor de testfase voldoende. De Rijksoverheid kijkt waar veranderingen of aanvullingen nodig zijn in de toekomst. Een eerste stap is om testen mogelijk te maken zonder een mens in het voertuig.

De testaanvrager moet goed verzekerd zijn voor de gevolgen van schade tijdens het testen. Dat moet hij aantonen als hij een ontheffing voor de test aanvraagt bij de RDW. De RDW neemt een bepaling over de aansprakelijkheidsverzekering op in de ontheffing.

rijksoverheid.nl/onderwerpen/…

De EU heeft duidelijke regels (EU/ECE r79) opgesteld voor autonome voertuigen:


Bekijk dit antwoord