Tinus


Foto's
177
Video's
24
Topics
316
Reacties
24.899
Stemmen
4.413
Volgers
105

Over mij

Woonplaats: Hoogersmilde
Leeftijd: 39jr
Laatst online: 2u geleden

Voor de kost webmaster van TractorFan, TruckFan, Prikkebord en Boeren.nu, omdat ie verder eigenlijk niets kan 😀

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Bijdrages van Tinus


16 Mei 2022

13 Mei 2022

De Stella Vita ‘rijdt als een zonnetje; rijdend huis op zonne-energie van studenten TU/e komt aan op eindbestemming

TARIFA - Manoeuvreren door de drukke straten van Madrid met een auto van meer dan zeven meter lang. Best lastig, ondervonden de studenten van Team Solar. De studenten bereikten vrijdagavond de eindbestemming van hun reis met Stella Vita. Een zelfgebouwd ‘rijdend huis op zonne-energie’.

0 reactie

12 Mei 2022

11 Mei 2022

Solid-state cellen zullen oplaadtijd EV halveren en volumetrische dichtheid met meer dan 50% verhogen

QuantumScape ($QS) is een batterijtechnologiebedrijf dat in 2010 werd opgericht met als doel schaalbare, effectieve solid-state batterijen te ontwikkelen.

In december 2020 kondigde de batterij-ontwikkelaar al aan dat het een "belangrijke doorbraak" had bereikt in zijn technologie door gebruik te maken van een keramische separator, wat leidde tot het succesvol testen van enkelgelaagde prototypecellen. Na een verdubbeling van de omvang van zijn initiële proefproductielijn onthulde Quantumscape dat het ook een 10-laagse cel had ontwikkeld.

In februari deelde QuantumScape een andere primeur in de industrie met een eenlaagse cel die 400 opeenvolgende snellaadcycli van 15 minuten voltooide, waarbij de capaciteit van 10% tot 80% werd aangevuld en toch meer dan 80% van de aanvankelijke energie behouden bleef.

In een brief aan de aandeelhouders waarin de vooruitgang tot en met het eerste kwartaal van 2022 wordt geschetst, heeft QuantumScape, fabrikant van solid-state batterijen, enkele opwindende updates bekendgemaakt.

QuantumScape zet zijn trend voort om meerlagige cellen te ontwikkelen en te testen die presteren onder de "gouden standaard" van het bedrijf, en deelde mee dat het een 16-lagige solid-state batterijcel heeft ontwikkeld die al meer dan 500 laadcycli heeft doorstaan. Tot dusver heeft de cel zich qua energiebehoud en cycli op dezelfde manier gedragen als de cellen die eraan voorafgingen (zie grafiek hierboven).

Deze nieuwe cel bevat niet alleen meer lagen, maar is ook de eerste waarin QuantumScape's gepatenteerde celarchitectuur wordt getoond, die flexibel genoeg is om een anodevrij formaat te ondersteunen. Het bedrijf beschrijft deze eerste cel als "een bemoedigend bewijs van concept" voor het flexibele formaat, maar geeft toe dat er nog veel werk moet worden verzet voordat het echt kan worden gecommercialiseerd.

Quote:

In het tweede kwartaal willen we de productiekwalificatie voltooien voor het grootste deel van de werktuigen voor de engineeringlijn van fase 2, waaronder geautomatiseerde celassemblagewerktuigen, ultrasone lassers en celtestsystemen. Wij blijven streven naar levering van cellen van het A-monster aan ten minste één klant in 2022. Het A-monster zal volgens de planning tientallen lagen bevatten en is bedoeld om de kernfunctionaliteit van de batterijcellen te demonstreren.

In de brief geeft QuantumScape toe dat het, gezien de huidige chemie van batterijcellen, niet mogelijk is om zowel het vermogen als de energie ervan tegelijkertijd te verbeteren. Zijn solid-state lithium-metaaltechnologie biedt echter wel de mogelijkheid om beide te verbeteren.

0 reactie


Grote terugroep actie Tesla; 130.000 auto's met soms niet-functionerend touchscreen

Tesla roept ongeveer 130.000 voertuigen uit zijn Amerikaanse modellengamma terug omdat hun aanraakschermen kunnen oververhitten en leeg kunnen raken.

De terugroepactie betreft bepaalde Model S sedans en Model X SUV's uit 2021 en 2022, evenals Model 3 auto's en Model Y SUV's uit 2022.

Volgens documenten die dinsdag door de National Highway Traffic Safety Administration zijn gepubliceerd, koelen de centrale verwerkingscomputers tijdens het snellaadproces mogelijk niet voldoende af. Daardoor kan de computer vertragen of opnieuw opstarten, waardoor het centrale scherm traag werkt of leeg lijkt.

Zonder het centrale scherm zijn veel functies niet benaderbaar. Dit vergroot de kans op ongelukken.

Tesla lost het probleem op met online software-updates die het temperatuurbeheer van de computer verbeteren. De updates zijn op 3 mei begonnen.

Tesla zegt dat het het probleem heeft gevonden tijdens routine duurtesten. Het bedrijf heeft geen meldingen van crashes of gewonden, maar het ontving 59 gerelateerde garantieclaims van januari tot begin mei.

Tesla heeft dit jaar een golf van veiligheidsproblemen gehad, waaronder meerdere onderzoeken geopend door de NHTSA, de nationale verkeersveiligheidswaakhond. De terugroepactie is de 11e voor het elektrische autobedrijf sinds 27 januari. De meeste werden verholpen met software-updates.

Begin 2021 riep het bedrijf uit Austin, Texas, ongeveer 135.000 voertuigen terug, ook omdat de aanraakschermen donker konden worden. Aanvankelijk had het bedrijf geweigerd om een terugroepactie te doen. Het agentschap zei dat de computerprocessoren van de schermen een eindig aantal programmeer-en-wiscycli hebben en niet lang genoeg meegingen. Het bedrijf stemde ermee in de computerprocessoren te vervangen.

1 reacties

10 Mei 2022

09 Mei 2022

Grootste hybride mijntruck ter wereld gaat aan het werk op waterstof-batterij

De Britse mijnbouwmultinational Anglo American heeft vandaag in Zuid-Afrika een prototype gelanceerd van 's werelds grootste door waterstof aangedreven mijntruck. Deze 2 megawatt (MW) hybride truck op waterstof en batterijen genereert meer vermogen dan zijn voorganger op diesel en kan een laadvermogen van 290 ton vervoeren.

De truck bevat een accupakket van 1,2 MWh, aangezien het vrachtwagensysteem gebruik maakt van meerdere brandstofcellen, die tot 800kW aan vermogen leveren.

De truck is ontworpen om te worden ingezet in de dagelijkse mijnbouwomstandigheden in de Mogalakwena PGM-mijn in het noordoosten van Zuid-Afrika. De mijn is 's werelds grootste open mijn voor platinagroep-metalen. Anglo American wil er een vloot van 40 vrachtwagens vervangen die jaarlijks ongeveer een miljoen liter diesel (!) verbruiken.

De vrachtwagen maakt deel uit van Anglo American's nuGen Zero Emission Haulage Solution (ZEHS), een groen waterstofsysteem op de mijnsite. Het systeem haalt stroom uit een zonnepark om een waterstofelektrolyse te voeden waarmee water wordt gesplitst, dat vervolgens de vrachtwagens van groene waterstofbrandstof voorziet.

Verwacht wordt dat het ZEHS-project tegen 2026 volledig operationeel zal zijn. Het is de eerste stap om acht van de mijnen van het bedrijf tegen 2030 koolstofneutraal te maken. Het wereldwijde mijnbouwbedrijf heeft zich ten doel gesteld om al zijn activiteiten tegen 2040 op netto nul te brengen.

1 reacties

06 Mei 2022

Revisie accupakketten van EV's is in opkomst

4.000 euro voor een nieuwe hybride auto-accu? We kunnen de oude opknappen voor minder, bedachten ingenieurs Murat Aydemir en Dennis Bakker twee jaar geleden. Daarna stroomden de aanvragen binnen. “In Europa is er geen ander bedrijf die dit doet” vertelt Dennis Bakker, mede-eigenaar van BNA-Battery, “met de stijging van verkoop van elektrische en hybride auto’s …

2 reactie