Tinus


Foto's
142
Video's
18
Topics
316
Reacties
24.732
Stemmen
4.194
Volgers
103

Over mij

Woonplaats: Hoogersmilde
Leeftijd: 39jr
Laatst online: 3d geleden

Voor de kost webmaster van TractorFan, TruckFan, Prikkebord en Boeren.nu, omdat ie verder eigenlijk niets kan 😀

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Bijdrages van Tinus


07 Okt 2021

Algehele malaise in automarkt werkt door in de onderdelenbranche

Elektrificering, de vlucht naar occasions, de lagere behoefte aan leaseauto’s en de hoge prijs van auto’s in Nederland resulteerden al in het slechtste verkoopjaar voor nieuwe auto’s in 50 jaar tijd. De occasionmarkt is hierdoor net zo ontploft als de huizenmarkt. Er is meer vraag dan aanbod en occasions vliegen de deur uit. Deze bewegingen werken door in de markt voor gebruikte en gereviseerde onderdelen.

Doordat mensen zo lang mogelijk in hun auto willen blijven rijden, is er ook veel vraag naar onderdelen, waaronder vervangende motoren en versnellingsbakken. Tegelijkertijd neemt hierdoor het aanbod van jonge gebruikte onderdelen af. De Brexit gooit ook nog eens roet in het eten, want ook daar kwamen veel goede onderdelen vandaan.

Dit merkt ook onderdelen leverancier Jeroen de Jong van De Jong Automotive in Coevorden. Hij is gespecialiseerd in het leveren van motoren en versnellingsbakken en levert er duizenden per jaar aan klanten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en andere landen. “De afgelopen jaren konden we met gemak meer dan 70% van alle aanvragen voorzien van een passend aanbod. Nu is het met moeite 60% en deze dalende trend lijkt door te zetten. De kosten van goede kwaliteit onderdelen gaat daardoor ook flink omhoog.”

“Grote, belangrijke onderdelen als motoren en versnellingsbakken zijn sowieso al lastig te leveren, omdat deze onderdelen bijna nooit nieuw geleverd of nagemaakt worden. In bijna alle gevallen gaat het om gereviseerde onderdelen afkomstig uit auto’s die verder economisch total loss zijn”, aldus De Jong. “De Jong Automotive reviseert zelf en werkt ook samen met veel Nederlandse leveranciers op dit gebied. Ook daar zie je dat de voorraden afnemen.”

Daarnaast is er natuurlijk de trend dat veel nieuwe auto’s elektrisch aangedreven worden. Ook dit fenomeen zal te merken zijn in de onderdelenbranche. “Je ziet dat merken zoals Tesla de verkoop van en service aan hun auto’s in eigen hand willen houden. Zodra de massaal verkochte Model 3’s op de occasionmarkt terechtkomen zal dit gestaag veranderen. We zijn bezig om ons ook voor te bereiden op de vraag naar elektromotoren en natuurlijk de accu pakketten. In deze tijd kun je niet stil blijven zitten”.

De overgang naar elektrische auto’s zet garagehouders onder druk, omdat ze minder onderhoud nodig hebben dan brandstofauto’s. Maar De Jong denkt dat er altijd vraag naar onderdelen zal blijven: “Auto’s blijven een grote uitgave en je gaat geen auto naar de sloop brengen omdat bijvoorbeeld je accupakket aan vervanging toe is. En als we kijken naar wat goed is voor ons milieu, dan moeten we er gewoon voor zorgen dat alle auto’s zo lang mogelijk op de weg blijven.”

0 reactie

01 Okt 2021

ABB laadstation de snelste: volle auto in 15 minuten met 360 kW laadvermogen

De Zwitserse multinational ABB, een gereputeerde naam in de energie- en automatiseringssector, heeft officieel zijn oplader voor elektrische voertuigen gelanceerd, de Terra 360, die niet alleen de snelste is, maar ook tot vier voertuigen tegelijk kan opladen, aldus een persbericht van het bedrijf.

Als productiebedrijf biedt ABB sinds 2010 infrastructuur aan zoals laad- en elektrificatieoplossingen voor elektrische voertuigen en werkt het samen met internationale laadoperatoren zoals Ionity, Electrify America en Chargedot. Het heeft al meer dan 440.000 AC-laders en 21.000 DC-snelladers verkocht in 88 markten, aldus het persbericht.

"Nu regeringen over de hele wereld een overheidsbeleid uitstippelen dat elektrische voertuigen en oplaadnetwerken bevoordeelt om de klimaatverandering tegen te gaan, is de vraag naar EV-laadinfrastructuur, vooral naar laadstations die snel, handig en gemakkelijk te bedienen zijn, groter dan ooit," zei Frank Muehlon, President van ABB's E-mobility Divisie. Met de lancering van de Terra 360 lader laat ABB zijn activiteiten op het gebied van het opladen van elektrische voertuigen, die op 3 miljard dollar worden geschat, naar buiten komen, meldde Reuters.

De Terra 360 is een modulaire lader en werkt met dynamische stroomverdeling. Met een ontwerp dat er net zo uitziet als een benzinetankstation en een oplaadtijd van slechts drie minuten voor een actieradius van 62 mijl (100 km), zou u ze waarschijnlijk verkeerd zien op een parkeerplaats of in een kruidenierswinkel bij u in de buurt. Waarschijnlijk is dat wat ABB wil. Het wil niet dat potentiële klanten denken dat elektrisch opladen tijdrovend is. Dankzij Terra 360's snellader is de tijd die u aan het opladen besteedt bijna even lang als de tijd die u zou besteden aan het tanken van benzine in uw auto.

Het oplaadproces is ook niet ingewikkeld. ABB beweert een innovatief verlichtingssysteem te hebben gebruikt dat de gebruiker door het laadproces leidt en zelfs de resterende tijd en de laadtoestand (SoC) van de batterij weergeeft. Het kabelbeheer is ergonomisch en zelfs toegankelijk voor rolstoelgebruikers, aldus het bedrijf.

ABB is er duidelijk niet op uit om laders te leveren aan particulieren, maar wil op grote schaal laadinfrastructuur uitrollen naar tankstations, winkellocaties, buurtwinkels en zelfs organisaties. De laders kunnen worden aangepast en 'gebrandmerkt', met opties om de kleuren van de LED-lampjes te veranderen en zelfs advertenties weer te geven op een 27-inch (68,5 cm) scherm.

ABB mikt ook op organisaties die een wagenpark bezitten en die twijfelen over een overstap naar elektrisch gezien de oplaadtijden en infrastructuurbehoeften. De mogelijkheid om vier voertuigen tegelijk op te laden zonder te moeten wachten tot de vorige klaar is met opladen, biedt wagenparkeigenaars de flexibiliteit die ze zochten in elektrische auto's.

De 360 in de Terra staat voor een vermogen van 360 kW, wat veel meer is dan de 250 kW die Tesla's Superchargers bieden. ABB beweert dat zijn lader een EV-batterij in maximaal 15 minuten volledig kan opladen en "de invoering van e-mobiliteit wereldwijd zal versnellen".

De Terra 360 wordt later dit jaar in Europa gelanceerd en zal vanaf 2022 beschikbaar zijn in de VS, Latijns-Amerika en de regio's Azië-Pacific.

0 reactie