De toekomst is nu: DeLorean komt terug met Taycan rivaal voor 2024

DeLorean is terug en wil de strijd aan gaan met 's werelds meest gevestigde premiummerken. Het bedrijf wil dit doen met een uitgebreide line-up van auto's in verschillende segmenten en een scala aan aandrijfoplossingen. Het merk wordt nieuw leven ingeblazen door een in de VS gevestigde groep onder leiding van CEO Joost de Vries, voorheen een hoge functionaris bij Tesla en Karma. Hij neemt het roer over van de Brit Stephen Wynne, die DeLorean sinds 1995 runde als een ondersteunende dienst voor de aftermarket, toen hij de merkrechten verwierf na de geruchtmakende ondergang van het oorspronkelijke bedrijf. De spits van de wedergeboorte wordt afgebeten door een opvallende, batterij-elektrische coupé met rake, sportwagenachtige proporties, ver verwijderd van het wigvormige silhouet en de compacte voetafdruk van de DeLorean DMC uit 1981. Deze coupé, die de naam Alpha5 meekrijgt, zal in augustus zijn debuut maken op Pebble Beach en in 2024 in productie worden genomen. De prestaties zullen vergelijkbaar zijn met die van "de Mercedes-AMG GT en misschien de Porsche Taycans in het hogere segment", vertelde De Vries aan Autocar, "maar het is meer een auto voor het verbrandingspubliek dan een snellere Tesla Model S Plaid proberen te worden. De auto rijdt van 0 naar 100 km/u in ongeveer 3,4 seconden, haalt een topsnelheid van 150 km/u en heeft een actieradius van meer dan 300 mijl volgens de Amerikaanse EPA-cyclus, zei hij. De Vries deed geen mededelingen over het onderstel van de auto en zei alleen: "De auto wordt gebouwd in Italië - dat hebben we uitbesteed - en we hebben enkele partners in het Verenigd Koninkrijk voor de aandrijflijn." De Vries legde uit dat de auto in eerste instantie in een gelimiteerde oplage van 88 stuks zal worden verkocht - een verwijzing naar de snelheid die nodig is om door de tijd te reizen in de sciencefictionfilm Back To The Future uit 1985, waarin de DMC een beroemde hoofdrol speelde.

Stella Vita ()

Onbekend Onbekend

Grote terugroep actie Tesla; 130.000 auto's met soms niet-functionerend touchscreen

Tesla roept ongeveer 130.000 voertuigen uit zijn Amerikaanse modellengamma terug omdat hun aanraakschermen kunnen oververhitten en leeg kunnen raken. De terugroepactie betreft bepaalde Model S sedans en Model X SUV's uit 2021 en 2022, evenals Model 3 auto's en Model Y SUV's uit 2022. Volgens documenten die dinsdag door de National Highway Traffic Safety Administration zijn gepubliceerd, koelen de centrale verwerkingscomputers tijdens het snellaadproces mogelijk niet voldoende af. Daardoor kan de computer vertragen of opnieuw opstarten, waardoor het centrale scherm traag werkt of leeg lijkt. Zonder het centrale scherm zijn veel functies niet benaderbaar. Dit vergroot de kans op ongelukken. Tesla lost het probleem op met online software-updates die het temperatuurbeheer van de computer verbeteren. De updates zijn op 3 mei begonnen. Tesla zegt dat het het probleem heeft gevonden tijdens routine duurtesten. Het bedrijf heeft geen meldingen van crashes of gewonden, maar het ontving 59 gerelateerde garantieclaims van januari tot begin mei. Tesla heeft dit jaar een golf van veiligheidsproblemen gehad, waaronder meerdere onderzoeken geopend door de NHTSA, de nationale verkeersveiligheidswaakhond. De terugroepactie is de 11e voor het elektrische autobedrijf sinds 27 januari. De meeste werden verholpen met software-updates. Begin 2021 riep het bedrijf uit Austin, Texas, ongeveer 135.000 voertuigen terug, ook omdat de aanraakschermen donker konden worden. Aanvankelijk had het bedrijf geweigerd om een terugroepactie te doen. Het agentschap zei dat de computerprocessoren van de schermen een eindig aantal programmeer-en-wiscycli hebben en niet lang genoeg meegingen. Het bedrijf stemde ermee in de computerprocessoren te vervangen.

Solid-state cellen zullen oplaadtijd EV halveren en volumetrische dichtheid met meer dan 50% verhogen

QuantumScape ($QS) is een batterijtechnologiebedrijf dat in 2010 werd opgericht met als doel schaalbare, effectieve solid-state batterijen te ontwikkelen. In december 2020 kondigde de batterij-ontwikkelaar al aan dat het een "belangrijke doorbraak" had bereikt in zijn technologie door gebruik te maken van een keramische separator, wat leidde tot het succesvol testen van enkelgelaagde prototypecellen. Na een verdubbeling van de omvang van zijn initiële proefproductielijn onthulde Quantumscape dat het ook een 10-laagse cel had ontwikkeld. In februari deelde QuantumScape een andere primeur in de industrie met een eenlaagse cel die 400 opeenvolgende snellaadcycli van 15 minuten voltooide, waarbij de capaciteit van 10% tot 80% werd aangevuld en toch meer dan 80% van de aanvankelijke energie behouden bleef. In een brief aan de aandeelhouders waarin de vooruitgang tot en met het eerste kwartaal van 2022 wordt geschetst, heeft QuantumScape, fabrikant van solid-state batterijen, enkele opwindende updates bekendgemaakt. QuantumScape zet zijn trend voort om meerlagige cellen te ontwikkelen en te testen die presteren onder de "gouden standaard" van het bedrijf, en deelde mee dat het een 16-lagige solid-state batterijcel heeft ontwikkeld die al meer dan 500 laadcycli heeft doorstaan. Tot dusver heeft de cel zich qua energiebehoud en cycli op dezelfde manier gedragen als de cellen die eraan voorafgingen (zie grafiek hierboven). Deze nieuwe cel bevat niet alleen meer lagen, maar is ook de eerste waarin QuantumScape's gepatenteerde celarchitectuur wordt getoond, die flexibel genoeg is om een anodevrij formaat te ondersteunen. Het bedrijf beschrijft deze eerste cel als "een bemoedigend bewijs van concept" voor het flexibele formaat, maar geeft toe dat er nog veel werk moet worden verzet voordat het echt kan worden gecommercialiseerd. [quote] In het tweede kwartaal willen we de productiekwalificatie voltooien voor het grootste deel van de werktuigen voor de engineeringlijn van fase 2, waaronder geautomatiseerde celassemblagewerktuigen, ultrasone lassers en celtestsystemen. Wij blijven streven naar levering van cellen van het A-monster aan ten minste één klant in 2022. Het A-monster zal volgens de planning tientallen lagen bevatten en is bedoeld om de kernfunctionaliteit van de batterijcellen te demonstreren.[/quote] In de brief geeft QuantumScape toe dat het, gezien de huidige chemie van batterijcellen, niet mogelijk is om zowel het vermogen als de energie ervan tegelijkertijd te verbeteren. Zijn solid-state lithium-metaaltechnologie biedt echter wel de mogelijkheid om beide te verbeteren.

Volkswagen ID.R

Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Honda ZR-V

Grootste hybride mijntruck ter wereld gaat aan het werk op waterstof-batterij

De Britse mijnbouwmultinational Anglo American heeft vandaag in Zuid-Afrika een prototype gelanceerd van 's werelds grootste door waterstof aangedreven mijntruck. Deze 2 megawatt (MW) hybride truck op waterstof en batterijen genereert meer vermogen dan zijn voorganger op diesel en kan een laadvermogen van 290 ton vervoeren. De truck bevat een accupakket van 1,2 MWh, aangezien het vrachtwagensysteem gebruik maakt van meerdere brandstofcellen, die tot 800kW aan vermogen leveren. De truck is ontworpen om te worden ingezet in de dagelijkse mijnbouwomstandigheden in de Mogalakwena PGM-mijn in het noordoosten van Zuid-Afrika. De mijn is 's werelds grootste open mijn voor platinagroep-metalen. Anglo American wil er een vloot van 40 vrachtwagens vervangen die jaarlijks ongeveer een miljoen liter diesel (!) verbruiken. De vrachtwagen maakt deel uit van Anglo American's nuGen Zero Emission Haulage Solution (ZEHS), een groen waterstofsysteem op de mijnsite. Het systeem haalt stroom uit een zonnepark om een waterstofelektrolyse te voeden waarmee water wordt gesplitst, dat vervolgens de vrachtwagens van groene waterstofbrandstof voorziet. Verwacht wordt dat het ZEHS-project tegen 2026 volledig operationeel zal zijn. Het is de eerste stap om acht van de mijnen van het bedrijf tegen 2030 koolstofneutraal te maken. Het wereldwijde mijnbouwbedrijf heeft zich ten doel gesteld om al zijn activiteiten tegen 2040 op netto nul te brengen.

Subaru Solterra

Subaru Solterra

Subaru Solterra

Dacia Spring

Dacia Spring

Dacia Spring

Dacia Spring

Tesla's aandelen hebben te leiden onder India en Elon's Twitter aankooop

Tesla's aandelen (TSLA) tuimelden vanochtend met maar liefst 10% te midden van een bredere terugval van de markt. Tesla lijkt vooral te zijn getroffen nadat India het idee van Tesla's import van auto's uit Giga Shanghai en vragen over de aankoop van Twitter door Elon Musk stillegde. India is de grootste automarkt die Tesla nog moet betreden. Jarenlang zei Elon Musk dat de lancering van Tesla in India aanstaande was, maar sterke importtarieven hebben het moeilijk gemaakt. Desalniettemin heeft de automaker het afgelopen jaar enkele aanwijzingen gehad voor de voorbereiding van een lancering. In 2021 heeft Tesla officieel een Indiase onderneming opgericht in Bengaluru, de hoofdstad van de zuidelijke Indiase deelstaat Karnataka. In de zomer zeiden Indiase regeringsfunctionarissen dat ze Tesla's voorstel overwegen om de invoerrechten voor elektrische auto's sterk te verlagen, wat voor het bedrijf de belangrijkste hindernis is geweest om de markt te betreden. De regering heeft hoge invoerrechten op EV's gehandhaafd om lokale productie aan te moedigen, maar tot nu toe heeft dit er vooral toe geleid dat automakers geen populaire EV's hebben kunnen importeren die buiten het land zijn geproduceerd, waaronder in China. Tesla heeft belangstelling getoond voor de bouw van een fabriek in het land, maar zoals het op elke andere markt heeft gedaan, geeft de autofabrikant er de voorkeur aan eerst de wateren te testen met geïmporteerde voertuigen. Recent werden Tesla's gespot tijdens tests op de Indiase wegen en werden zeven varianten van elektrische voertuigen goedgekeurd in het land, maar vier maanden later is het nog altijd wachten op een lancering in het land. Nu lijkt de Indiase regering het plan van Tesla te stoppen, aangezien de minister van Transport Nitin Gadkari heeft aangekondigd dat Tesla nog steeds welkom is om een fabriek in India te bouwen, maar dat het niet wil dat Tesla voertuigen uit China importeert: [h2]Maken in China en hier verkopen is geen goede propositie.[/h2] Aangezien de Gigafactory Shanghai Tesla's belangrijkste exporthub is, zouden de eerste Tesla's in India waarschijnlijk uit China zijn gekomen. Tesla's aandelen (TSLA) zijn vanochtend met meer dan 9% gedaald - en worden verhandeld rond de $900 per aandeel. Het aandeel wordt ook beïnvloed door een bredere terugval van de markt, waarbij de NASDAQ 3% lager staat. Tesla beleggers hebben ook vragen over de aankoop van Twitter door Musk, die gisteren werd bevestigd, en hoeveel tijd dat de CEO zal wegnemen van Tesla, en of hij Tesla aandelen zal moeten verkopen om een deel van de $21 miljard aan eigen vermogen te dekken die hij moet opbrengen voor de overname.

Polestar 2 - Alle bekende problemen die vaker voorkomen

Een verzameling van vaker voorkomende issues met de Polestar 2. Mocht je zelf nog iets tegenkomen wat nog niet in deze lijst staat, reageer dan op dit topic en ik zorg dat deze lijst wordt bijgewerkt! Bekende problemen: [list] [*]Koplampen die omhoog wijzen (moeten nu worden gerepareerd voor de levering) [*]12V-batterij die zonder waarschuwing leegloopt [*]Infotainmentsysteem dat gevoelig is voor onvoorspelbaar gedrag en dat opnieuw moet worden opgestart (houd de knop aan de onderkant 20 seconden ingedrukt) [*]Achteruitrijdcamera/360 camera werkt soms niet [*]Soms gaat het laden verder dan het ingestelde punt (bijv. 80%) tot 100% - inconsistent; lijkt meer te gebeuren als het laden wordt onderbroken en vervolgens wordt hervat. [*]Bij het aansluiten op een snellader met een zware kabel, de kabel vasthouden/ondersteunen terwijl de eerste aansluiting plaatsvindt om er zeker van te zijn dat het laden goed begint; het lijkt erop dat een mislukte "handshake" met de lader hier aan ligt [*]Over-The-Air updatefaciliteit nog niet beschikbaar - vereist herprogrammering van de dealer om deze later in het jaar toe te voegen. [*]Timed charging nog niet beschikbaar - dit komt pas medio-2021! [*]App nog niet beschikbaar - naar verwachting eind 2020 [*]Klimaatvoorbereiding in de auto (automatische instelling van de binnentemperatuur van de auto of via een app) nog niet beschikbaar - naar verwachting eind 2020. [*]Mogelijkheid om een WiFi-hotspot in de auto op te zetten met behulp van een eigen SIM-kaart die nog niet beschikbaar is. [*]Verbinding met thuis-WiFi- of hotspot lijkt alleen te werken als het WiFi-netwerk strikt 2.4GHz, niet op gedeelde 2.4/5GHz of puur 5GHz is. [*]De auto staat niet toe dat ingevoerde bestemmingen worden opgeslagen. [*]Hoogspannings koelvloeistof verwarmingssensor is een bekend defect - auto weigert te rijden; onderwerp van een terugroepactie voor VIN's tot ongeveer 2200 [*]Er is een defect in het ontwerp van de trekhaak: er ontbreekt een gat om toegang te krijgen tot de draadstang en dat verhindert dat de originele sleepring op de beoogde plaats wordt geschroefd. [*]Auto is bijna onmogelijk op te laden als de PIN-beveiliging op het infotainmentscherm van de auto is ingeschakeld. [*]Er is geen manier om de werkelijke bandenspanning weer te geven (geen probleem, alleen een functie die je wel zou verwachten). [*]Geen manier om het kW-laadvermogen te bekijken, alleen maar km/u wordt toegevoegd (geen probleem, alleen maar een functie die je niet zou verwachten te zien) [*]Ontwasemen/cabine opwarmen/koelen etc. stopt als u opstaat, bijvoorbeeld om naar buiten te gaan en de sneeuw van de auto te ruimen... niet een bug, maar vervelend! -> Kan mogelijk gemaakt worden door gebruik te maken van het tabblad Parkeren in het Klimaatmenu. [*]Er zit speling in de ramen achter. Ze zijn met vlakke hand heen en weer te schuiven en sluiten soms pas in tweede instantie. [/list]

Opel Rocks-E

Opel Rocks-E

Algehele malaise in automarkt werkt door in de onderdelenbranche

Elektrificering, de vlucht naar occasions, de lagere behoefte aan leaseauto’s en de hoge prijs van auto’s in Nederland resulteerden al in het slechtste verkoopjaar voor nieuwe auto’s in 50 jaar tijd. De occasionmarkt is hierdoor net zo ontploft als de huizenmarkt. Er is meer vraag dan aanbod en occasions vliegen de deur uit. Deze bewegingen werken door in de markt voor gebruikte en gereviseerde onderdelen. Doordat mensen zo lang mogelijk in hun auto willen blijven rijden, is er ook veel vraag naar onderdelen, waaronder vervangende motoren en versnellingsbakken. Tegelijkertijd neemt hierdoor het aanbod van jonge gebruikte onderdelen af. De Brexit gooit ook nog eens roet in het eten, want ook daar kwamen veel goede onderdelen vandaan. Dit merkt ook onderdelen leverancier Jeroen de Jong van De Jong Automotive in Coevorden. Hij is gespecialiseerd in het leveren van motoren en versnellingsbakken en levert er duizenden per jaar aan klanten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en andere landen. “De afgelopen jaren konden we met gemak meer dan 70% van alle aanvragen voorzien van een passend aanbod. Nu is het met moeite 60% en deze dalende trend lijkt door te zetten. De kosten van goede kwaliteit onderdelen gaat daardoor ook flink omhoog.” “Grote, belangrijke onderdelen als [url=https://www.dejong-autoonderdelen.nl']motoren en versnellingsbakken[/url] zijn sowieso al lastig te leveren, omdat deze onderdelen bijna nooit nieuw geleverd of nagemaakt worden. In bijna alle gevallen gaat het om gereviseerde onderdelen afkomstig uit auto’s die verder economisch total loss zijn”, aldus De Jong. “De Jong Automotive reviseert zelf en werkt ook samen met veel Nederlandse leveranciers op dit gebied. Ook daar zie je dat de voorraden afnemen.” Daarnaast is er natuurlijk de trend dat veel nieuwe auto’s elektrisch aangedreven worden. Ook dit fenomeen zal te merken zijn in de onderdelenbranche. “Je ziet dat merken zoals Tesla de verkoop van en service aan hun auto’s in eigen hand willen houden. Zodra de massaal verkochte Model 3’s op de occasionmarkt terechtkomen zal dit gestaag veranderen. We zijn bezig om ons ook voor te bereiden op de vraag naar elektromotoren en natuurlijk de accu pakketten. In deze tijd kun je niet stil blijven zitten”. De overgang naar elektrische auto’s zet garagehouders onder druk, omdat ze minder onderhoud nodig hebben dan brandstofauto’s. Maar De Jong denkt dat er altijd vraag naar onderdelen zal blijven: “Auto’s blijven een grote uitgave en je gaat geen auto naar de sloop brengen omdat bijvoorbeeld je accupakket aan vervanging toe is. En als we kijken naar wat goed is voor ons milieu, dan moeten we er gewoon voor zorgen dat alle auto’s zo lang mogelijk op de weg blijven.”

ABB laadstation de snelste: volle auto in 15 minuten met 360 kW laadvermogen

De Zwitserse multinational ABB, een gereputeerde naam in de energie- en automatiseringssector, heeft officieel zijn oplader voor elektrische voertuigen gelanceerd, de Terra 360, die niet alleen de snelste is, maar ook tot vier voertuigen tegelijk kan opladen, aldus een persbericht van het bedrijf. Als productiebedrijf biedt ABB sinds 2010 infrastructuur aan zoals laad- en elektrificatieoplossingen voor elektrische voertuigen en werkt het samen met internationale laadoperatoren zoals Ionity, Electrify America en Chargedot. Het heeft al meer dan 440.000 AC-laders en 21.000 DC-snelladers verkocht in 88 markten, aldus het persbericht. "Nu regeringen over de hele wereld een overheidsbeleid uitstippelen dat elektrische voertuigen en oplaadnetwerken bevoordeelt om de klimaatverandering tegen te gaan, is de vraag naar EV-laadinfrastructuur, vooral naar laadstations die snel, handig en gemakkelijk te bedienen zijn, groter dan ooit," zei Frank Muehlon, President van ABB's E-mobility Divisie. Met de lancering van de Terra 360 lader laat ABB zijn activiteiten op het gebied van het opladen van elektrische voertuigen, die op 3 miljard dollar worden geschat, naar buiten komen, meldde Reuters. De Terra 360 is een modulaire lader en werkt met dynamische stroomverdeling. Met een ontwerp dat er net zo uitziet als een benzinetankstation en een oplaadtijd van slechts drie minuten voor een actieradius van 62 mijl (100 km), zou u ze waarschijnlijk verkeerd zien op een parkeerplaats of in een kruidenierswinkel bij u in de buurt. Waarschijnlijk is dat wat ABB wil. Het wil niet dat potentiële klanten denken dat elektrisch opladen tijdrovend is. Dankzij Terra 360's snellader is de tijd die u aan het opladen besteedt bijna even lang als de tijd die u zou besteden aan het tanken van benzine in uw auto. Het oplaadproces is ook niet ingewikkeld. ABB beweert een innovatief verlichtingssysteem te hebben gebruikt dat de gebruiker door het laadproces leidt en zelfs de resterende tijd en de laadtoestand (SoC) van de batterij weergeeft. Het kabelbeheer is ergonomisch en zelfs toegankelijk voor rolstoelgebruikers, aldus het bedrijf. ABB is er duidelijk niet op uit om laders te leveren aan particulieren, maar wil op grote schaal laadinfrastructuur uitrollen naar tankstations, winkellocaties, buurtwinkels en zelfs organisaties. De laders kunnen worden aangepast en 'gebrandmerkt', met opties om de kleuren van de LED-lampjes te veranderen en zelfs advertenties weer te geven op een 27-inch (68,5 cm) scherm. ABB mikt ook op organisaties die een wagenpark bezitten en die twijfelen over een overstap naar elektrisch gezien de oplaadtijden en infrastructuurbehoeften. De mogelijkheid om vier voertuigen tegelijk op te laden zonder te moeten wachten tot de vorige klaar is met opladen, biedt wagenparkeigenaars de flexibiliteit die ze zochten in elektrische auto's. De 360 in de Terra staat voor een vermogen van 360 kW, wat veel meer is dan de 250 kW die Tesla's Superchargers bieden. ABB beweert dat zijn lader een EV-batterij in maximaal 15 minuten volledig kan opladen en "de invoering van e-mobiliteit wereldwijd zal versnellen". De Terra 360 wordt later dit jaar in Europa gelanceerd en zal vanaf 2022 beschikbaar zijn in de VS, Latijns-Amerika en de regio's Azië-Pacific.

Noorwegen: 100% nieuwe auto's elektrisch vanaf April 2022 in plaats van 2025

Noorwegen loopt voorop in de verkoop van EV's. Het aandeel van benzine in de markt voor nieuwe auto's verdwijnt elke maand meer en meer, sneller dan iedere expert had verwacht. Dit heeft ertoe geleid dat Noorwegen de vroegste doelstelling ter wereld heeft voor de uitfasering van de verkoop van nieuwe benzineauto's - 2025. Volgens een analyse in het tijdschrift Motor van de Noorse automobielfederatie is de neerwaartse trend in de verkoop van gasauto's zo consistent en steil dat de laatste verkoop van nieuwe gasauto's in Noorwegen al over zeven maanden kan plaatsvinden, [b]namelijk in april 2022[/b]. De Noorse Raad voor het Wegverkeer rapporteert maandelijks de verkoopcijfers van alle auto's die in het land worden verkocht, zodat we over nauwkeurige rapporten beschikken over hoeveel nieuwe auto's van elke aandrijflijnkeuze worden verkocht. In de meest recente cijfers maakten auto's zonder enige vorm van elektrificatie minder dan 10% uit van de verkoop van nieuwe auto's, tegen ongeveer 21% het jaar daarvoor. [h2]Trendlijn regelrecht naar 0[/h2] Als de trend van de laatste paar jaar doorzet, zal de trendlijn in april 2022 nul bereiken. Dat is veel vroeger dan hun doelstelling voor 2025 (die, om duidelijk te zijn, nog geen wettelijke vereiste is, maar eerder een zachte doelstelling die door de Noorse regering is overeengekomen). In deze statistieken worden conventionele hybrides wel meegeteld als "geëlektrificeerd" - een wat vreemde benaming, aangezien ze nog steeds 100% van hun energie uit benzine halen - maar alle topvoertuigen kunnen op zijn minst gedeeltelijk op elektriciteit rijden. En conventionele hybrides maken toch al minder dan 10% uit van de verkoop van nieuwe auto's. [h2]Eerste diesel pas op de 38e plaats[/h2] Sinds het begin van dit jaar zijn 14 van de top 15 auto's in Noorwegen volledig elektrisch, met de RAV4 Prime op de tweede plaats, als enige plug-in hybride in de top 15. De 16e plaats gaat naar de Toyota Corolla hybride, en we moeten helemaal naar beneden kijken naar de 38e plaats om de eerste auto te vinden zonder een elektrische motor erin, de VW Tiguan diesel. Een groot deel van de verdienste voor de voorsprong van Noorwegen kan worden toegeschreven aan sterke belastingprikkels voor elektrische voertuigen. Gasvoertuigen zijn onderworpen aan een aanzienlijke belasting, terwijl elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van die belasting. Het resultaat is dat je voor elke prijs een veel betere EV kunt krijgen dan een prijsconcurrerende benzineauto. Maar die belastingvrijstelling is al een hele tijd hetzelfde, en de verkoop van elektrische auto's blijft maar stijgen. EV's zijn de laatste jaren zelfs een aantal voordelen kwijtgeraakt, zoals gratis parkeren en vrijstelling van tolheffingen. De stijging van de verkoop van EV's is te wijten aan de grotere verscheidenheid aan beschikbare voertuigen en gewoon een algemene culturele trend in de richting van EV's. Aangezien het duidelijk wordt dat benzineauto's op hun retour zijn, wil niemand opgezadeld zitten met een voertuig dat ze over 10 jaar niet meer kunnen tanken. Sommige Noorse tankstations zijn immers al bezig met het vervangen van pompen door opladers.

Eerste ervaringen met Tesla FSD V10 Beta

Elon Musk zorgde voor hoge verwachtingen m.b.t. de nieuwe Full Self Driving update (V10): https://twitter.com/teslaownersSV/status/1436632511589740553 Het is bijna een jaar geleden dat Tesla begon met het testen van zijn Full Self-Driving Beta in zijn early access programma met een aantal klanten. De software stelt Tesla's in staat om zichzelf virtueel te besturen op zowel snelwegen als in de stad, maar het wordt nog steeds beschouwd als rijhulp van niveau 2, omdat het te allen tijde toezicht van de bestuurder vereist. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor het voertuig, moet zijn handen aan het stuur houden en klaar staan om de controle over te nemen. CEO Elon Musk heeft een bredere release van de Full Self-Driving Beta-software beloofd aan klanten die het FSD-pakket hebben gekocht, maar de release is al een tijdje uitgesteld. Meer recent heeft de CEO de bredere release gekoppeld aan Tesla dat een nieuwe FSD Beta versie 10 update pusht, die werd verwacht na nog twee "point releases" in de komende weken. Die release werd ook verder naar achteren geduwd, maar twee weken geleden zei Musk dat het zou komen op vrijdag 10 september en we leren dat het nu wordt geduwd naar klanten in de 'Early Access Fleet'. Verschillende Tesla-eigenaren in het early access-programma hebben gemeld dat ze de nieuwe software-update hebben ontvangen: https://twitter.com/arctechinc/status/1436856894090399745 https://twitter.com/AlohaTesla/status/1436630427490344965 https://twitter.com/AlohaTesla/status/1436630427490344965 https://twitter.com/DirtyTesla/status/1436721026923212802  https://twitter.com/AIDRIVR/status/1436187478222729236 

Huizen in Engeland moeten verplicht voorzien worden van een oplaadpunt voor elektrische auto's

De Britse regering zal dit jaar nog wetgeving invoeren die voorschrijft dat alle nieuw gebouwde woningen en kantoren in Engeland moeten zijn uitgerust met opladers voor elektrische voertuigen. Alle nieuwe woningen en kantoren zullen "slimme" opladers moeten hebben die voertuigen automatisch kunnen opladen tijdens daluren. Nieuwe kantoorgebouwen moeten een oplaadpunt installeren voor elke vijf parkeerplaatsen. De nieuwe wet maakt van Engeland het eerste land ter wereld waar alle nieuwe woningen moeten worden uitgerust met opladers voor elektrische voertuigen. [h2]Meer vertrouwen bij EV-rijders[/h2] De wet zal ook meer vertrouwen wekken bij mensen die overstappen van een auto op gas en hen helpen hun angst voor de actieradius te overwinnen, aangezien veel huizen in Engeland geen parkeergelegenheid of garage buiten de straat hebben. Het voorstel maakt deel uit van de beweging om het aantal opladers in Engeland snel te verhogen in de aanloop naar het Britse verbod op nieuwe voertuigen op fossiele brandstoffen in 2030. De regering kondigde oorspronkelijk een voorstel aan om te verplichten dat alle nieuwe woningen een oplaadpunt met een parkeerplaats hebben in 2019. Nigel Pocklington, CEO van het schone energiebedrijf Good Energy, zei [url=https://www.businessgreen.com/news/4036919/homes-offices-england-fitted-ev-charge]via Business Green[/url]: [quote]Flexibel opladen thuis en op de werkplek overdag wordt cruciaal voor het koolstofvrij maken van niet alleen het vervoer, maar het hele energiesysteem van het Verenigd Koninkrijk. Net als een betere energie-efficiëntie, geëlektrificeerde verwarming en zonne-energie op 13,5 miljoen woningen - we hopen ook deze als onderdeel van de plannen voor nieuwe woningen te zien.[/quote] Het mandaat voor EV-laders thuis en op kantoor zal naar verwachting in 2022 ingaan. [h2]EV8 Switch app om besparing te berekenen[/h2] Verder heeft de Britse regering gisteren, op Werelddag van de EV, een gratis app aangekondigd, [url=https://www.ev8-tech.com/]EV8 Switch[/url]: De app berekent hoeveel geld Britse bestuurders kunnen besparen door over te schakelen op een EV in vergelijking met hun huidige benzine- of dieselauto, samen met details over de kooldioxide(CO2)-besparingen en de verbeteringen van de luchtkwaliteit die ze zouden kunnen bereiken. Bestuurders kunnen ook zien welke elektrische voertuigen het meest geschikt voor hen zouden zijn op basis van hun huidige voertuig en hoe de overstap naar elektrisch rijden zou passen in hun huidige levensstijl. Wie de app gebruikt, kan ook zien hoe dicht de dichtstbijzijnde oplaadpunten zijn en welke ritten kunnen worden afgelegd zonder onderweg bij te hoeven tanken.

Offroaden met de R1T

Tata Tigor

Tata Tigor

Tata Tigor

Tata Tigor

Tata Tigor

Tata Tigor

DS 3 Crossback

GMC Hummer EV

GMC Hummer EV

GMC Hummer EV

Waarom "Battery Day" zo belangrijk is voor Tesla en de gehele industrie

Tesla's [url=https://www.evfan.nl/topic/227660/]jaarlijkse aandeelhoudersvergadering[/url] is vandaag. De echte show wordt echter de onthulling van de autofabrikant van zijn nieuwe batterijtechnologie (ook bekend als Battery Day). Om de betekenis van Battery Day te begrijpen, sprak The Hustle met Omar Qazi, een software-ingenieur en prominente Tesla-schrijver. Zo prominent, in feite, dat $TSLA shortsellers Qazi momenteel aanklagen samen met Elon Musk). Tesla wil 20m auto's per jaar maken, terwijl zo op dit moment een leveringsdoel van 500.000 auto's hebben voor 2020. Om dit te kunnen doen, is het van vitaal belang dat de fabrikant van elektrische voertuigen een betaalbare batterij kan maken. Qazi vertelt The Hustle dat een verbrandingsauto ongeveer $125 per kWh kost. Zodra de batterij technologie verbetert tot dat bereik van de energie-efficiëntie, zal het geval voor gas auto's niet geweldig zijn. "Batterijen zijn de grootste kostenpost van een EV", zegt Qazi. "Als EV's $100 per kWh kosten, hebben we het over een optie die goedkoper is dan een gaswagen, minder onderhoud heeft en niet vervuilt. Dat zou het kantelpunt zijn voor massale adoptie van EV's." Dergelijke batterijtechnologie zou een nieuw energie paradigma inluiden. Schone energie (wind, zon) heeft een oneindig aanbod, maar het is intermitterend. De zon schijnt niet altijd, en de wind waait niet altijd. De juiste batterijtechnologie biedt een rendabele manier om hernieuwbare energie op te slaan. "Hernieuwbare energiebronnen zijn ongelooflijk goedkoop," zegt Qazi. "We hebben het over zo weinig als $0,02 per kWh. De sleutel is om de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen. Een batterij die goedkoop genoeg is, kan helpen om deze behoefte te faciliteren en uiteindelijk alle fossiele brandstoffen te vervangen. Hier is een recent voorbeeld in het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment heeft Tesla een aantal samenwerkingsverbanden met onder andere Panasonic en LG Chem om batterijen te produceren in Gigafactories. "Tesla is waarschijnlijk bezig met het maken van een eigen batterijcel", zegt Qazi. "Ze willen technologie die het best kan integreren met hun software en de maximale levensduur van de batterij met de beste prestaties kan bereiken." Terwijl Qazi verwacht dat Tesla zijn batterijpartnerschappen voorlopig handhaaft, is de meest haalbare manier voor het bedrijf om de doelstellingen van de massaproductie te bereiken, de batterijtechnologie van A tot Z te controleren. Het feit dat het evenement verschillende keren is vertraagd, heeft bijgedragen aan de hype. Het werd voor het eerst aangekondigd op Tesla's Autonomy Day van vorig jaar en het is gepland om "begin 2020" te gebeuren. Toen werd het evenement verschillende keren uitgesteld. In het begin was het om onduidelijke redenen. Later werd het uitgesteld vanwege de pandemie en Tesla's wens om het evenement te houden met de aanwezigen.  Maar niemand is meer verantwoordelijk voor de hype rond Battery Day dan Elon Musk. Musk, die niet voor superlatieven terugschrikt, heeft beschreven wat Tesla van plan is aan te kondigen op Battery Day als "geestverruimend", "krankzinnig", en zelfs "zeer krankzinnig".  De CEO zei ook dat er "veel opwindende dingen" zullen worden aangekondigd op het evenement. Het is moeilijk om lage verwachtingen te hebben wanneer de persoon met de meeste kennis van zaken over wat er aangekondigd gaat worden, vertelt dat je geest weggeblazen gaat worden.

Tinus


Foto's
178
Video's
25
Topics
316
Reacties
25.033
Stemmen
4.512
Volgers
108

Over mij

Woonplaats: Hoogersmilde
Leeftijd: 40jr
Laatst online: 2mnd geleden

Voor de kost webmaster van TractorFan, TruckFan, Prikkebord en Boeren.nu, omdat ie verder eigenlijk niets kan 😀

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering