Hoeveel energie gaat er verloren bij (het laden van) een elektrische auto?
Lees ook
Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!
Heb jij ervaring met de en hebben de onderwerpen laadpaal , snelladen , laadkosten , openbaar laden , energieverbruik en laadverlies geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.
Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.
EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.
Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)