Openbaar laden

Vragen en antwoorden met betrekking tot het laden van een elektrische auto bij een openbaar laadstation.

Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3
Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3 🔗

Links

Openbaar laden FAQ


Hoe kun je bij Tesla Superchargers laden met andere auto's?

Bij Tesla's eigen laadstations kun je nu laden met niet-Tesla's. Hoe doe je dat met andere elektrische auto's en Superchargers?
+1
Tinus
Allereerst is het nodig om de Tesla app op je smartphone te downloaden. Dan moet je een account aanmaken. Er zijn geen kosten aan verbonden. Vul bij je inschrijving gewoon je naam, e-mailadres en wachtwoord in.

Nadat je je Tesla-account heeft gemaakt, zie je bovenaan de app een groot blok met de tekst 'Een niet-Tesla-apparaat opladen'.

Als je hierop tikt, wordt een overzichtskaart weergegeven met de dichtstbijzijnde Superchargers die geschikt zijn voor niet-Tesla. Ook vermeldt de app de maximale laadsnelheid van elke Supercharger en zie je hoeveel opladers er nog beschikbaar zijn.

Om het laadproces te starten moet je eerst de auto aan te sluiten op een van de chargers. Open vervolgens de Tesla app en selecteer op de overzichtskaart de opwaardeerlocatie waar je op dat moment bent.

Je krijgt dan een submenu te zien met onder andere de huidige laadprijs. Helemaal onderaan dit submenu staan ​​de nummers van de laadstations. Selecteer het nummer van het laadstation waarop je je auto hebt aangesloten; het staat op de buitenkant van het laadstation. De eerste keer dat je laadt, zal de app je vragen om een ​​betaalmethode toe te voegen.

Je kunt betalen met een creditcard of rechtstreeks op uw bankrekeningnummer voor automatische incasso. Na het invoeren van de gegevens en het selecteren van het juiste laadstation, kunt u op de telefoon op "start opladen" drukken. De meter begint dan te werken.

Heb je genoeg stroom geladen? Selecteer vervolgens op je telefoon "stoppen met opladen" om de oplaadsessie te beëindigen. Koppel vervolgens de kabel los van de auto en hang deze terug in het laadstation.

Bekijk dit antwoord

Bezitters van elektrische auto’s moeten zelf zorgen voor laadpalen

Het oosten van het land kampt met een fors tekort aan laadpalen. Gemeenten wachten nu met de aanleg ervan tot er een aanvraag ligt. Als het openbare netwerk niet uitbreidt, is het over vijf jaar bijna niet te doen voor bezitters van een elektrische auto om hun wagen in de buurt op te laden.
Tinus
Inmiddels zijn er zo'n 70.000 laadpalen, maar het Noorden en Oosten lopen wel steeds verder achter op de rest van Nederland.

Bekijk dit antwoord

Hoeveel energie gaat er verloren bij (het laden van) een elektrische auto?

Ik hoorde dat er wel tot 25% van de energie verloren gaat bij een elektrische auto. Klopt dat? Hoe zit het met de efficiëntie?
+3
EVExpert
Klopt. Er zit zeker verlies in, maar elektrische voertuigen (EV's) zijn efficiënter dan hun tegenhangers op benzine. Een elektrisch aandrijfsysteem voor elektrische voertuigen is slechts verantwoordelijk voor 15% tot 20% energieverlies, vergeleken met 64% tot 75% voor een benzinemotor. EV's gebruiken ook regeneratief remmen om energie terug te winnen en opnieuw te gebruiken die normaal verloren zou gaan bij het remmen en die geen energie verspillen bij stationair draaien.

Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.

Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.

EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.

Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…

Bekijk dit antwoord

Hoe hoog is de boete voor fout parkeren (zonder te laden) bij een openbaar oplaadpunt?

Als ik niet aan het opladen ben bij het openbare oplaadpunt, welke boete riskeer ik dan?
+2
EVExpert
Er komt een nieuw (Europees) parkeerbord voor elektrische auto's bij oplaadpunten, maar dit is de actuele situatie:

Bord 1
Hier mag je alleen parkeren als je een elektrische auto hebt die ook daadwerkelijk oplaadt, dit houdt in dat de stekker in de auto moet zitten. Als je hier niet aan voldoet dan riskeer je een boete van 90 euro plus 9 euro administratiekosten.

Bord 2
Dit bord ziet er anders uit dan bord 1, maar de strekking is precies hetzelfde. Ben je niet aan het laden tijdens het parkeren dan kun je beboet worden.

Bord 3
Dit bord geeft een parkeerplaats aan die is aangelegd om het elektrisch rijden te promoten. Als je een elektrische auto hebt, heb je dus het recht hier te parkeren. Je auto hoeft dan niet per se aan de laadpaal te liggen. Ook hier geldt dat auto’s zonder elektrische aandrijving het risico lopen op een papiertje onder de ruitenwisser.

Bekijk dit antwoord