Snelladen

Snelladen is laden op een hoog elektrisch vermogen (kW). We hebben het over een snellader als er meer dan 43 kW stroom door een laadkabel gaat. Een gangbare openbare laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC).

De capaciteit van een snellaadstation gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties. Dat is dan gelijkstroom (DC). Hoe hoger de capaciteit, hoe sneller een auto kan worden geladen. Alleen moet de auto daar ook geschikt voor zijn.

Links

Snelladen FAQ


Help! Ik heb mijn laadpas vergeten. Kan ik ergens laden zonder laadpas?

Dom dom dom, waar kan ik laden zonder laadpas?
+1
EVExpert
Bij FastNed kan dit. Misschien ook wel bij andere aanbieders.

Bij alle Fastned stations kun je betalen met een laadpas of met de Fastned app (door je laadpas, bankrekening of creditcard te koppelen).

Je kunt ook bij Fastned laden door direct met je contactloze bankpas/creditcard te betalen. Momenteel kan dit alleen nog op onze Franse stations en op sommige stations in Nederland. In de toekomst zal dit ook mogelijk worden in andere landen. Om op deze manier te laden, houd je je contactloze bankpas/creditcard tegen de betaalterminal aan en kies je vervolgens de juiste stekker. Doe nu de stekker in de auto om het laden te starten.

Voor het geval je geen laadpas of account in de Fastned app hebt, kun je ook bij hun laden zonder enige vorm van registratie. Scan hiervoor de QR code op het scherm van de lader, en betaal vervolgens via je Bankieren app of je creditcard.

Bekijk dit antwoord

Hoeveel energie gaat er verloren bij (het laden van) een elektrische auto?

Ik hoorde dat er wel tot 25% van de energie verloren gaat bij een elektrische auto. Klopt dat? Hoe zit het met de efficiëntie?
+3
EVExpert
Klopt. Er zit zeker verlies in, maar elektrische voertuigen (EV's) zijn efficiënter dan hun tegenhangers op benzine. Een elektrisch aandrijfsysteem voor elektrische voertuigen is slechts verantwoordelijk voor 15% tot 20% energieverlies, vergeleken met 64% tot 75% voor een benzinemotor. EV's gebruiken ook regeneratief remmen om energie terug te winnen en opnieuw te gebruiken die normaal verloren zou gaan bij het remmen en die geen energie verspillen bij stationair draaien.

Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.

Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.

EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.

Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…

Bekijk dit antwoord