Snelladen is laden op een hoog elektrisch vermogen (kW). We hebben het over een snellader als er meer dan 43 kW stroom door een
laadkabel gaat. Een gangbare
openbare laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC).
De capaciteit van een
snellaadstation gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties. Dat is dan gelijkstroom (DC). Hoe hoger de capaciteit, hoe sneller een auto kan worden geladen. Alleen moet de auto daar ook geschikt voor zijn.. Dit zijn de meeste gestelde vragen over snelladen.
Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.
Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.
EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.
Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…
Bekijk dit antwoord