Een laadpaalklever is iemand die een laadplek gebruik als parkeerterrein, door na het volledig opladen van de auto, de auto onnodig lang te laten staan bij het laadstation.
Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3 🔗
Laadpaalklever FAQ
Een laadpaalklever is iemand die een laadplek gebruik als parkeerterrein, door na het volledig opladen van de auto, de auto onnodig lang te laten staan bij het laadstation.. Dit zijn de meeste gestelde vragen over laadpaalklever.
Wat zijn de kosten van "laadpaalkleven" bij een laadstation? Het is puur zuinigheid (gratis parkeren!) en gemakzucht waardoor automobilisten de auto niet weghalen nadat deze vol is.
Dat kan zo'n 95 euro kosten, maar dit kan per aanbieder / gemeente verschillen. Er is een precedent in de gemeente Noordwijk:
Quote:
Een eigenaar van een elektrische auto werd door de rechter neergezet als ‘laadpaalklever’. Hij stond twee uur lang onnodig met zijn MG bij een laadpaal. De man kreeg een boete van 95 euro, maar ging in beroep. De rechter oordeelde dat de boete gegrond is en de EV-eigenaar de boete van 95 euro gewoon ontvangt. In de Algemene Plaatselijke Verordening van Noordwijk, waar de man woont, staat dat het verboden is om je elektrische auto met volle accu op een laadplek te parkeren. Ook in veel andere gemeentes is deze maatregel van kracht.
In Nederland werken veel gemeentes met een boetesysteem, maar in het buitenland kiezen ze soms voor een andere aanpak. Zo betaal je in Oostenrijk niet per kWh maar per minuut die jouw elektrische auto aan de laadpaal doorbrengt. Daar is ook niet iedereen het mee eens.
Een eigenaar van een elektrische auto werd door de rechter neergezet als ‘laadpaalklever’. Hij stond twee uur lang onnodig met zijn MG bij een laadpaal. De man kreeg een boete van 95 euro, maar ging in beroep. De rechter oordeelde dat de boete gegrond is en de EV-eigenaar de boete van 95 euro gewoon ontvangt. In de Algemene Plaatselijke Verordening van Noordwijk, waar de man woont, staat dat het verboden is om je elektrische auto met volle accu op een laadplek te parkeren. Ook in veel andere gemeentes is deze maatregel van kracht.
In Nederland werken veel gemeentes met een boetesysteem, maar in het buitenland kiezen ze soms voor een andere aanpak. Zo betaal je in Oostenrijk niet per kWh maar per minuut die jouw elektrische auto aan de laadpaal doorbrengt. Daar is ook niet iedereen het mee eens.
Bekijk dit antwoord