2

Wat kost laadpaalkleven?

Wat zijn de kosten van "laadpaalkleven" bij een laadstation? Het is puur zuinigheid (gratis parkeren!) en gemakzucht waardoor automobilisten de auto niet weghalen nadat deze vol is.

Reacties

+2
EVExpert
Dat kan zo'n 95 euro kosten, maar dit kan per aanbieder / gemeente verschillen. Er is een precedent in de gemeente Noordwijk:

Quote:

Een eigenaar van een elektrische auto werd door de rechter neergezet als ‘laadpaalklever’. Hij stond twee uur lang onnodig met zijn MG bij een laadpaal. De man kreeg een boete van 95 euro, maar ging in beroep. De rechter oordeelde dat de boete gegrond is en de EV-eigenaar de boete van 95 euro gewoon ontvangt. In de Algemene Plaatselijke Verordening van Noordwijk, waar de man woont, staat dat het verboden is om je elektrische auto met volle accu op een laadplek te parkeren. Ook in veel andere gemeentes is deze maatregel van kracht.

In Nederland werken veel gemeentes met een boetesysteem, maar in het buitenland kiezen ze soms voor een andere aanpak. Zo betaal je in Oostenrijk niet per kWh maar per minuut die jouw elektrische auto aan de laadpaal doorbrengt. Daar is ook niet iedereen het mee eens.
Tinus
In Utrecht is er in 2019 al een eind gemaakt aan het gratis parkeren. Daar betaal je dus gewoon het reguliere parkeertarief.

Quote:
Met deze regel komt er een einde aan het gratis parkeren voor elektrische auto’s. In andere steden was dit al gebruikelijk maar in Utrecht nog niet. Hierdoor gebeurde het dat eigenaren van elektrische auto’s de plekken bij laadpalen soms lang bezet houden zonder daadwerkelijk te laden.

duic.nl/algemeen/…

In 2021 zijn ze een proef gestart met een extra boete van (slechts) 25 ct. per uur:

Quote:

Maar nu loopt er toch een proef. In de Utrechtse buurt Veemarkt is begonnen met een actie tegen laadpaalklevers. “Dit is nodig omdat de bezetting van de laadpalen in deze buurt erg hoog is, en er niet veel ruimte is voor nieuwe laadpalen”, aldus de gemeente. Auto’s die langer dan 24 uur aan een paal staan gaan 25 eurocent per uur betalen.

De proef loopt nog tot eind juni en heeft als doel om te kijken of auto’s minder lang aan de laadpaal staan, en zodoende meer laadsessies voor verschillende automobilisten mogelijk zijn. Als de proef genoeg oplevert, blijft het tarief bestaan en wordt het mogelijk ook ingevoerd in andere buurten.

duic.nl/algemeen/…

Geen idee wat de huidige situatie is.

Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!

Heb jij ervaring met de en hebben de onderwerpen laadpaal , laadpaalklever , laadpaalkleven en boetetarief geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!