Nieuwsgrazer


Foto's
0
Video's
0
Topics
3241
Reacties
16.233
Stemmen
107
Volgers
4

Over mij

Woonplaats: Hoogermsilde
Leeftijd: 41jr
Laatst online: onbekend geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Bijdrages van Nieuwsgrazer


18 Mrt 2024

Zo'n €20 miljoen subsidie aangevraagd voor elektrische auto's

Er is inmiddels in totaal zo'n €20 miljoen subsidie aangevraagd voor de aanschaf van elektrische auto's dit jaar.

0 reactie


Skoda’s betaalbare elektrische SUV heet de Epiq

Skoda heeft alvast een glimp vrijgegeven van haar nieuwe, betaalbaar geprijsde elektrische SUV, gedoopt als de Epiq, voor slechts 25.000 euro. Dit model, dat dient als de Skoda-equivalent van de VW ID.2 X, belichaamt de nieuwste evoluties in Skoda's designfilosofie.

0 reactie

15 Mrt 2024

Zelfrijdende auto TNO kan met AI enkele seconden vooruitkijken

TNO heeft succesvol een zelfrijdende auto met kunstmatige intelligentie (AI) getest die kan voorspellen wat er enkele seconden in de toekomst zal gebeuren. Dat staat in het jaarverslag van de onderzoeksorganisatie.

0 reactie


Skoda Epiq: compacte elektrische SUV voor 25 mille.

Dit is de Skoda Epiq, een serieus korte en compacte elektrische SUV die desondanks heel bruikbaar moet zijn.

0 reactie

14 Mrt 2024

Nio gaat lang houdbare accu’s ontwikkelen met CATL

Nio heeft een overeenkomst gesloten met het eveneens Chinese CATL. De twee partijen gaan samen werken aan accu’s die vooral erg lang mee moeten gaan.

0 reactie


‘Tesla vervangt oude RWD-accu’s door LFP in bestaande auto’s’

Tesla monteert naar verluidt nieuwe LFP-accu's in 'oude' Model 3's die aan een accu toe zijn.

0 reactie

13 Mrt 2024

Verzet tegen lithium uit Tsjechië voor elektrische auto’s gemaakt in EU

Tegen het drielandenpunt van Tsjechië, Duitsland en Polen ligt het Tsjechische Ertsgebergte. Daar zijn mijnen die een schat verbergen die de Europese Unie graag wil ontsluiten. Het gaat om de grootste lithiumvoorraad van het continent, naar schatting zo'n zeven miljoen ton.

Lithium is het belangrijkste ingrediënt voor de batterijen van elektrische auto's, en dus van groot belang voor het streven van de EU naar een groene toekomst op basis van zoveel mogelijk eigen grondstoffen. De opening van een mijn in dit gebied zou genoeg lithium kunnen leveren voor een jaarproductie van 800.000 elektrische auto's, maar liefst 25 jaar lang. Tsjechië's premier Fiala ziet hierin een kans voor zijn land om een leidende rol te spelen in de Europese energietransitie, compleet met fabrieken voor batterijen, onderzoekscentra en een verwerkingsfabriek. Daar is vanuit Brussel €600 miljoen voor beschikbaar. De Tsjechische overheid maakt daar graag gebruik van.

Maar de inwoners van de regio waar de mijnen zich bevinden zijn helemaal zo enthousiast. Ze zijn getraumatiseerd door een verleden van zeer vervuilende mijnbouw en hebben herinneringen aan zure regen, vieze lucht en een levenloos landschap. De lokale bevolking vindt dan ook dat inmiddels herstelde natuur met rust moet worden gelaten.

De EU streeft ernaar om tegen 2030 zo'n 25 tot 35 procent van de lithiumbehoefte uit eigen bodem te halen. Tsjechië speelt hierin een potentiële sleutelrol, maar de weerstand onder de bevolking en lokale bestuurders vormt een significante hindernis.

De strijd om lithium in Tsjechië is meer dan een verhaal over grondstoffen; het is een test voor Europa's vermogen om haar groene natuur- en energieambities tegelijk waar te maken, schrijft de NRC

0 reactie


Schoonste auto ter wereld is niet elektrisch, aldus Amerikaans onderzoek

De schoonste auto ter wereld is geen elektrische auto, maar een hybride. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek waarvoor meer dan 1200 voertuigen werden bestudeerd.

0 reactie

11 Mrt 2024

Let op bij opladen elektrische auto: in de ene gemeente is dat 2,5 keer duurder dan in de andere

Eigenaren van een elektrische auto die niet beschikken over een eigen laadpaal worden geconfronteerd met enorme verschillen in laadtarieven. Voor openbaar laden betaal je momenteel gemiddeld 36 cent per kWh, maar de verschillen per gemeente kunnen gigantisch zijn.

1 reacties

07 Mrt 2024

Productie Fiat 500e-fabriek langer verminderd wegens tegenvallende vraag

Stellantis zit met overcapaciteit in zijn Mirafiori-fabriek, waar het onder meer de Fiat 500e bouwt. De productie blijft langer op een lager pitje doorgaan.

0 reactie


Tweedehands Prius voorbijgestreefd door Toyota zelf

De Toyota Prius lijkt uitgespeeld op de occasionmarkt. Wie er nog een zoekt wil de plug-in hybride versie.

0 reactie


Waarom kunnen auto’s zo hard rijden terwijl het nergens mag?

Terwijl je in Nederland nergens sneller mag rijden dan 130 kilometer per uur, worden er nog steeds auto's verkocht met topsnelheden van ver boven de 200 kilometer per uur. Lezer Bart Herklots vraagt zich af waarom er niet wordt ingegrepen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.

0 reactie

06 Mrt 2024

Jeugdvrienden maken elektrische bromfietsen, maar nu is Eysing failliet

Het begon als een project van vier jeugdvrienden uit Vught en groeide al snel uit tot een serieus bedrijf. Eysing, fabrikant van elektrische brommers, sleepte zelfs een samenwerking binnen met Pininfarina, het Italiaanse designbureau dat ook zakendoet met Ferrari en Maserati. Maar deze week is het bedrijf van de vrienden failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch.
Het idee voor een eigen bedrijf ontstond een aantal jaar geleden. De vrienden Alain van Dijk, Rik Smits en de broers Jasper en Stijn Smit waren op zoek naar een mooie, elektrische bromfiets. Ze konden nergens vinden wat ze wilden, dus besloten ze er zelf maar een te maken.In de garage van de ouders van Alain begonnen ze in 2017 te ontwerpen en te bouwen. In eerste instantie bouwden ze vier elektrische brommers voor zichzelf. Maar zodra ze ermee op de weg reden, bleken veel andere mensen ook geïnteresseerd te zijn.En dus bouwden de mannen verder in de garagebox. Ze maakten en testten verschillende prototypes en verkochten er een aantal in hun eigen omgeving.EysinkBij het ontwerp van de elektrische voertuigen ze zich inspireren door een motor uit 1931 van Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto's en motorfietsen. De naam van hun eigen bedrijf, Eysing, verwijst dan ook naar deze fabrikant. In 2018 kregen ze de kans om een van hun brommers te laten zien op een internationale zakenbeurs in Amsterdam. Hun e-bromfiets bleek in trek, want ze verkochten er ruim honderd in de voorverkoop. Een jaar later openden ze een winkel in Den Bosch.Grote samenwerkingNiet lang daarna was het tijd voor een volgende stap. Het bedrijf was snel aan het groeien en had meer ruimte nodig. Eysing begon in 2021 een fabriek in Geffen. De vrienden bouwden een nieuw model, een app en mochten dankzij goedkeuring van de RDW eigen kentekenplaten uitbrengen. In 2022 bleek het buitenland interesse te hebben in hun elektrische brommers. Het Italiaanse designbureau Pininfarina vroeg of de vier mannen wilden samenwerken. Dat bedrijf werkt met grote automerken als Ferrari, Maserati, Alfa Romeo en Peugeot. Eysing en Pininfarina ontwierpen samen een brommer, de PF40. Failliet verklaardNu, twee jaar later, is Eysing failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch. Volgens de oprichters konden ze niet genoeg geld bij elkaar krijgen om het bedrijf voort te zetten. "Investeringen bleven uit vanwege de problemen waarin enkele e-mobilityfabrikanten in het afgelopen jaar verzeild raakten", staat in een verklaring. Daarmee doelen ze op faillissementen van bedrijven als Lightyear en VanMoof. "Hierdoor werd het lastig voor de start-up om het vertrouwen te winnen van investeerders."Ook de concurrentie van fatbikes en opkomst van massaproducten uit Azië deden het bedrijf de das om.

0 reactie