38

Roger trailer - Lucht vering platte wagen

Goeiedag,

Wij zijn in het bezit van een grote vrachtwagen trailer met luchtvering. Wat opzich niet heel handig is want onze John Deere heeft geen lucht.

Zouden we hem op stalen blokken kunnen zetten en ongeveerd kunnen rondrijden? Het is voor balen rijden. Of kan het frame dat niet hebben?

Of een andere oplossing mag ook.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Je zou hem eventueel ook op rubberblokken kunnen zetten, maar dat gaat wel goed. Ik maak me meer zorgen over de remmerij als je geen lucht hebt.....
We gebruiken de remmen momenteel ook niet, deze wagen komt niet over de weg.
[quote="@fendtvario415" p="2233691"]We gebruiken de remmen momenteel ook niet, deze wagen komt niet over de weg.

Waarom deze aanhanger met luchtvering en luchtremmen niet verkopen en dan simpele wagen met bv bladveren terug kopen? Je gebruikt het toch alleen maar op het land begrijp ik.
Hoe kom je dan eigenlijk aan zo'n wagen als je er toch de weg niet mee op gaat en je ook geen trekker met lucht aansluiting hebt?

Als je de wagen toch wilt houden, bouw dan gewoon luchtsysteem op de trekker.
+2
@Fendt612und104 via via gekocht voor achter onze fendt (die wel lucht heeft). Dit is niet in Nederland maar in Nieuw-Zeeland.

Aanbod platte wagens is hier niet zo groot en deze hebben we nu toch al. Voordeel
Van deze is dat op brede enkel lucht staat.
Het lucht systeem 100% dicht maken en dan de lucht tank vullen met een externe compressor.
Kun je toch een week luchtgeveerd rijden.
Zie je hier in de buurt best veel.
En dan combi boosters eronder voor de remmerij
@Fendt926Driver dat is misschien ook wel een idee, kan er eventueel wel elektrische compressor eronder schroeven. Stekker in het stopcontact s’ochtends voor aanvang, en rije.
Alle 4 Assen zijn geremd zou je dan combi boosters op alle 8 remmen zetten? of alleen op de beide achterassen?
Quote Reactie van @fendtvario415:
of alleen op de beide achterassen?

Waarom niet alleen op de voorassen?
Dat remt als de brandweer met een bult oplegdruk van de rest van de wagen als je remt.
Remmende achterassen vindt ik altijd nogal tegenvallen.
Blokkeerd snel en stuiterd dan gewoon door
@Fendt926Driver Omdat de trailer dan blijft duwen. In een bocht heb je dan meer kans op gekke situaties waarbij je kan scharen.
+1
Quote Reactie van @bart-spies:
In een bocht heb je dan meer kans op gekke situaties waarbij je kan scharen

Ja daar heb je ook wel een punt.
+2
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Het lucht systeem 100% dicht maken en dan de lucht tank vullen met een externe compressor.Kun je toch een week luchtgeveerd rijden.Zie je hier in de buurt best veel.En dan combi boosters eronder voor de remmerij

Nou ben ik ook maar een import Duitser, maar wat kunnen Hollanders toch prutsen. Hier in Duitsland hebben bijna alle trekkers luchtaansluitingen. Volgens mij is voor @fendtvario415 veel handiger gewoon luchtsysteem op de trekker te bouwen. Elke keer als je de wagen nodig hebt met compressor op druk brengen en dan maar hopen dat het lang genoeg op druk blijft tot je met werk klaar bent, wat een gedoe.
Combi boosters ook zoiets, steek dat geld wat die boosters kosten dan meteen in een luchtset op de trekker, zal wat duurder zijn, maar wel in 1 keer goed.

Op die oude 612 van mij zit ook lucht. Heel normaal in Duitsland.
@Fendt612und104 nadeel is dan wel dat je iedere in uit de trekker moet voor de luchtslang.
Op beide trekkers hebben we een pik haak.

Hoef je er niet af als je balen laadt met de voorlader.
[quote="@fendtvario415" p="2233721"]nadeel is dan wel dat je iedere in uit de trekker moet voor de luchtslang.Op beide trekkers hebben we een pik haak.Hoef je er niet af als je balen laadt met de voorlader.

Laad je altijd alleen dan? dan is het iedere keer de wagen verplaatsen en slangen aankoppelen wel vervelend. Kan niet de ene trekker voor de wagen en de andere trekker balen laden? Moet je wel met 2 man zijn natuurlijk.
+1
@Fendt612und104 meestal alleen.
weet ook wel dat we dan beter een blad geveerde hadden moeten kopen alleen dat is nu achteraf.
+1
Quote Reactie van @fendtvario415:
nadeel is dan wel dat je iedere in uit de trekker moet voor de luchtslang

Als je er een elektrische compressor op maakt, moet je er ook uit voor de stekker. En dat moet ook voor de luchtslang als je de oplossing van @Fast Eddy (zie hieronder) kiest.
@Fendt612und104 dan kun je denk ik inderdaad beter investeren in lucht voor op de trekker, waarschijnlijk zitten er ook al oude luchtbalgen onder dus als je de boel luchtdicht wil maken is er grote kans dat je alle lucht balgen moet gaan vervangen.
+2
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
lucht systeem 100% dicht maken

dan moet je de niveauregelaar voor de luchtvering en remmen vastzetten. Anders ben je met een uurtje wel door je lucht heen als je een beetje hobbelig land hebt.
+2
Ik heb in mijn jonge jaren stro gereden met een luchtgeveerde aanhanger. Die boer had zo’n simpel compressortje die je op de aftakas stomp moet zetten. Onder het laden de aftakas aan en als je vol was zat er genoeg lucht in de luchttank en stond de wagen mooi op niveau.
Luchtgeveerde wagens hebben vaak niveau regeling om de laadvloer beladen en onbeladen op de zelfde hoogte te houden. Als je gaat laden of lossen past hij de hoogte aan. Waardoor je lucht verbruikt.
+2
Wij hebben het afgekeken bij een fouragehandelaar uit de buurt. Wagen opkrikken en de luchtbalgen halfvol water met antivries doen en dan afdoppen. Heb je nog wat vering op deze manier
+1
Je kunt een luchtgeveerde wagen vaak ook gewoon zonder lucht rijden. Als de wielen niet aanschuren op de laagste positie
+1
Hier op de opraap wagens ook combi booster gezet omdat de oudere trekkers toch een keer in de bingo gaan en er daar geen lucht op gaan bouwen dus. Maar goed. Lucht rem is wel toekomst hier dus makkelijk is het altijd
Assen kun je prima star maken, remboosters kun je prima vervangen voor rem cilinders
@dx11 ja dat lijkt mij ook de simpelste oplossing. En nooit meer last van lekkages.
Hoe zou je dat doen dan? gewoon de lucht balgen vervangen voor stalen blokken?
@fendtvario415 ja, ik weet niet hoe het nu zit, maar als je de luchtbalgen er tussen weg kunt schroeven, en je die kunt vervangen door een goed stevige koker die je er tussen schroeft, dan kun je het altijd terugbouwen als het heel slecht bevalt of als je hem wilt verkopen of wel een trekker met lucht koopt
+1
Hier ook de vering er tussenuit gehaald

(klik om te vergroten)

Ziet er goed uit 👍
@labella is dat een ook een 4 asser?
@fendtvario415 nee 2 assen, was een oplegger waar we een draaikrans onder gelast hebben en de assen oliedruk geremd .(was luchtremmen)
@labella

Hoe rijdt dat nog? Wij hebben een wagen gekocht met gebroken bladveren, moeten dus nieuwe bladveren onder of star maken. Dus ben benieuwd of het bevalt zo.
@Ritchie gaat je tegenvallen, wij hebben ook 1 starre wagen... die wordt als allerlaatste meegenomen en als hij mee gaat wordt hij achterop gehangen omdat je gek wordt van het gestuiter en geklapper in de trekhaak.
@Deutz-Fahr-Rijder Als ie leeg is stuitert en klappert het inderdaad wel op de weg maar zoveel zitten wij er niet mee op de weg. Vol gaat het prima.
@labella bij elk wiel zit er een koker en die rust op de as wanneer de luchtbalgen leeg zijn. Zouden we deze langer kunnen maken?

(klik om te vergroten)

.

(klik om te vergroten)

@fendtvario415 het kokertje lijkt wat klein. Maar zit er al langer zo te zien. Of pomp je hem nu elke keer op,
@Ritchie op t werk was er ook een met kapotte veren. Nieuwe tussen gekomen. Nu moet je alle balen vast zetten, anders komen ze er zo af door t veren. Eerst kon je het nog wel eens laten in t land. Nu moet je bijna elke volle stapel gelijk afbinden.
Met onze trailer op lucht hadden we een probleem met de tank. Maar we konden toen wel rijden als alle lucht eraf is. Zolang het dek maar niet tegen de banden aankomen.
Meestal is er een knop voorop om de remmen ervan af te laten als er wel lucht op zit en je wilt het zonder luchtaansluiting verplaatsen. Soort dumpvalve.
+1
Ik heb pas een kar gekocht met een hydraulisch aangedreven compressortje erop. Slaat automatisch af bij 10 bar.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vrachtwagen , john deere , balen , Balen rijden , lucht , Balen rijden. , luchtvering , trailer , Platte wagen en Frame geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0