Illustratie van:
15

Renault N73 - Verstandige koop voor absolute beginner

Ik ben momenteel aan het overwegen om mijn eerste tractor aan te schaffen en de Renault N73 heeft mijn aandacht getrokken (prachtig ding). Daarvoor keek ik eigenlijk, puur estethisch naar een Deutz D25 of iets dergelijks. Deze Renault ziet er anders ook wel aardig uit.

Mijn voornaamste doelen voor het gebruik van de tractor zijn het maaien van gras, een beetje ploegen, het trekken van relatief lichte lasten (ongeveer 2 ton) en algemeen gebruik, zonder al te veel complexiteit.

Als complete nieuweling op dit gebied vraag ik me af of dit een verstandige keuze zou zijn. Ik kan immers niet inschatten wat zo de beschikbaarheid van reserveonderdelen in België moet zijn, de algemene bouwkwaliteit, het gemak van onderhoud en reparaties, en andere relevante zaken waar ik als beginner misschien niet aan denk. Onderhoud is ok en wel zin in om bij te leren, maar ik hoop dat het beperkt kan blijven initieel omwille van beperkte kennis.
Duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn voor mij belangrijk, dus alle informatie of advies zou enorm worden gewaardeerd.

Deel dit topic

Reacties

Die zal wat licht zijn voor hetgeen je er wil mee doen. Heeft maar 20 pk.
+2
Allereerst mooi dat je mijn foto met mijn trekkers en truckje gebruikt.
Maar zoals hierboven ook al staat , het is een licht trekkertje , kan je niet al te veel in de hef hangen
Persoonlijk zou ik dan ook niet de N73 nemen omdat deze een ZF achterbrug heeft en die zijn niet al te best.
Zoek dan een Renault D35 , Super 7 of zo iets
Zijn wat zwaarder en kunnen dus meer aan.
Ook is de achterbrug en versnellingsbak veel beter
+1
Quote Reactie van @Ferdinanddijkstra:
mooi dat je mijn foto met mijn trekkers en truckje gebruikt.

Die kies je niet, de populairste foto krijg je automatisch bij een topic over dat model.
+1
Als merk of type niet een voorkeur heeft is de 06 serie van Deutz een goede optie. Bijvoorbeeld met een 4006 kun jij al wel uit de voeten. Betrouwbaar, onderdelen goed verkrijgbaar en "simpele" techniek om mee te beginnen.

Er zijn hier wel een aantal topics te vinden waarbij er mensen waren die een vergelijkbare vraag hadden. Daar kun je ook altijd eens doorheen lezen.
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien toch even aangeven dat ik eigenlijk niet veel terein heb, max 1Ha om te bewerken. Maar doorgaans is dat enkel een weide en is maaien van de kanten de voornaamste bezigheid, en zoals gezegd iets gaan halen dat ik met de auto liever niet trek.

Die lichte motor, waar werd die dan vooral voor ingezet voordien? Maar goed, als ik kijk naar een tractor, is 20pK dan zeker te weinig, maar is renault dan wel een robuust merk?

Ik probeer hier wat posts te vinden, maar loop wat verloren. Boeiend, dat zeker wel. Maar ik blijf hier wel wat grasduinen.
+1
Als 2 ton het zwaarst is wat ie moet trekken kun je best uit de voeten met een deutz d25, d30 of 2505 3005, 2 cilinder luchtgekoeld, makkelijk onderhoud en onderdelen in overvloed, ga je voor een renault neem dan 1 met MWM motor, luchtgekoeld , bv N 72, R53 56 oid, maaien met een 135 cyclo gaat best met 25 30 pk, ooit een 6 meter kuhn 6301 schudder achter een R53 gehad moest flink gewicht voorop maar hefinrichting is bere sterk
@dakkerd kijk even of er een dealer van merk X in de regio zit, altijd handig voor onderdelen indien nodig. Als ik eerlijk moet zijn zou ik ook iets zoeken richting 35 - 40 pk voor uw werken. Ik denk dan ook eerder aan merken zoals Ford & Fiat (tegenwoordig New Holland), Massy Ferguson, Deutz, Fendt, ...die hebben een iets beter netwerk in vlaanderen. Renault is opgeslokt in Claas. Ook kiezen voor puur mechanische trekkers, heb je amper problemen met de elektriciteit & elektronica. Iets van de jaren 70-80-90, hebben vaak wel wat andere problemen zoals lekkages, maar die zijn dan nog wel op te lossen. Heb je een ruimte waar je de trekker kan stallen, en ruimte voor materiaal. Als die eerder beperkt is, kan je mss richting tuinbouw trekker en materiaal gaan, iets kompakter om te stallen, maar ook iets minder keuze in materiaal (op tweedehands markt). Je geeft aan dat er 2 ton moet verplaatst worden, ik hoop dat dit een kar/wagen is want in de hef vallen trekkers van 35-40 pk vaak al af, dan moet je eerder aan 80-100 pk denken, maar ik veronderstel dat het kar is. Veel succes met je zoektocht. Oh ja mss nog een tip, verf kan duur betaald worden, tis niet dat een trekker er goed uitziet dat ie ook nog mechanisch in orde is, en dat is vind ik toch wel een eerste vereiste.
Deze overweging na alles wat al gezegd is.
De N73 is een 2-cilinder. Ik zou liever een 3-cilinder hebben, dat loopt veel rustiger. Als je dan liefst zo'n Renault wilt, zou je kunnen kijken naar een N70 (MWM-motor) of een N71 (Perkins). Met die twee heb je ook wat meer pk's. Of genoemde motoren echt betrouwbaar zijn, weet ik niet.
Persoonlijk zou ik liever kijken naar een Deutz, te beginnen bij de 3-cilinders in de D4006 of de D4506. Deutz is gebleken betrouwbaar te zijn, er zijn er heel veel van en er zijn nog volop onderdelen te krijgen.
De Deutzen zijn luchtgekoeld, zolang de ventilatorriem erop blijft en je de boel een beetje schoon houdt, heb je daar geen omkijken naar.
Voor zover ik heb kunnen vinden, is de MWM uit de Renaults watergekoeld, met het onderhoud van dien: vloeistofpeil en verversen, dichtheid slangen en pakkingen enz.
+4
@roscho valt mee, renault 421 461 zijn ook nog luchtgekoelde 3 cilinders, 461 zelfs met hydr. Besturing, sterk ondergewaardeerde trekkers, super motoren, maar ook een watergekoelde 551 is niks mis mee, liever dan een perkins
@weurding kijk hier ben ik het nou mee eens! Tot vergelijking wat gezegd wordt met deutz enz. Koop dan een Renault 461,551 hydro stuur en kwa opstap van de trekker veel en veel meer ruimte! In vergelijking met de andere merken hier boven genoemd.Niet dat Deutz slecht is of de ander merken, maar is al gauw dat Renault weer snel onder gewaardeerd is!
+1
@roscho n73 is ook luchtgekoeld(wel 2 cilinder) zelfde motor is ook in verschillende fendt trekkertjes gelepelt
@bartjuh Dank, zo leer ik nog eens wat.
@roscho werd geopperd dat n73 een zf bak heeft, maar het is er wel 1 in licentie gebouwd, zf staat doorgaans als zeer degelijk te boek
Een Same is ook een optie. Ook luchtgekoeld bij de oudere types.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault N73 en hebben de trefwoorden ploegen , renault , tractor , onderhoud , advies , maaien , belgië , getrokken , deutz d25 en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0