Illustratie van:
24

Fendt Farmer 1 - Versnellingsbak blijft in low gear

Versnellingsbak kan wel in alle versnellingen geschakeld worden maar blijft daarbij in low gear rijden.
Dus in 6 komt hij wel op toeren maar in slakkengang.
Bak open gehad en zat gebroken veertje onder 1 van de kogeltjes.
Deze vervangen maar zonder effect.
Koppeling is prima, slipt niet.
Waar zou het verder nog in kunnen zitten?
Zit er een link met de aandrijfas aan de achterkant wanneer die ingeschakeld is?

Deel dit topic

Reacties

Hoe technisch onderlegd ben je paul.
Moeten we in jip en janneke taal uitleggen wat een oorzaak zou kunnen zijn of ben je gevorderd en heb je beide schakelvorken uitgelijnd voordat je het schakeldeksel weer gesloten hebt
+1
En je weet zeker dat de bak niet in de lage groep staat ? ( niet om lullig te doen maar niet iedereen snapt het schakelpatroon van deze trekker.. dan denk je dat hij in 6 staat, maar staat in 2.. ).
Het schakelpatroon snap ik en vindt ze ook alle 6 en 2 achteruit.
Ik heb wel wat technisch inzicht met motorrevisies etc. Maar versnellingsbak is wat anders. Dus beetje jip mag wel 😉
Wat er gebeurt is….. we hadden familiedag en iemand vond het wel leuk om met de tractor te rijden. Zag hem op een gegeven moment flink met de pook raggen aangezien hij niet helemaal het schakelschema snapte.
Visite weg en toen was hij niet meer op snelheid te krijgen. Ookal in 6 komt hij op toeren maar slakkengang.
Hopelijk helpt deze uitleg.
Heb gezocht maar kan niets vinden over uitlijnen. Maar snap dat pook en rest juist op elkaar afgestemd moeten zijn. Maar even hoe….. Dus elke hulp en uitleg is zeer welkom.
@JPaul heb je een schakelpatroon waar er een achteruit en 1 2 en 3 bij elkaar zit.
En er een andere hendel is waar een hoog laag op zit waardoor in de hoog de 1 2 en 3 de 4 5 en 6 worden?
Of heb je achteruit 1 2 en 3 bij elkaar en midden tussen de achteruit en de 2 moet je verder naar voren om bij de 4 5 en 6 te komen?
@JPaul dit schakelpatroon zit op mijn fendt 203 v

(klik om te vergroten)

Ik kan je niet helpen, maar heb een Fendt farmer 1e ?
Daar heb ik op leren trekkerrijden..
Ik heb het aangegeven schakelschema behalve de “9” bovenin.
Ik probeer een plaatje te uploaden maar dat gaat ff niet.

(klik om te vergroten)

@JPaul toch wel gelukt.
Quote Reactie van @JPaul:
Ik heb het aangegeven schakelschema behalve de “9” bovenin.

De 9 is de S van Snelgang.
Maar dat terzijde.

De kogel van het schakelen is vaak de boosdoener dat die te veel ruimte heeft in het huis.
Hier ook wel eens moeite om van het onderste naar het bovenste te komen.
Maar met geduld altijd nog gelukt.

Het kan niet zo zijn dat de schakelvork boven niet in lijn staat (3 a 4mm afwijking kan wel) want dan zou die vast in 1 versnelling staan en niet te schakelen zijn in de lage groep.
Dus of je moet nog eens heel goed zoeken en oefenen of het toch lukt in de hoge groep te komen.
Want wel in de hoge groep komen om daar de 4 5 en 6 te schakelen met de snelheid van de 1 2 en 3 is (voor zover ik weet) onmogelijk

Of je moet het schakeldeksel nog eens lichten en kijken of de schakelkogel mooi netjes door kan naar de hoge groep door de schakelvorken.
En boven aanzicht bak.

(klik om te vergroten)

@JPaul het lijkt haast dat jou schakelknop van de pook onder het deksel niet precies in tussen de 2 blokjes van de middelste schakelstang zou staan.
Soms met ruw schakelen kan een versleten schakelknop over een nok getrokken worden
@Fendt926Driver hoe kan ik de “schuiven” het beste zetten om de schakelstang/ deksel terug te zetten?
Quote Reactie van @JPaul:
hoe kan ik de “schuiven” het beste zetten om de schakelstang/ deksel terug te zetten

(klik om te vergroten)

Vooropgesteld dat mijn aan names kloppen.
1. De pijl wijst richting de achteras
2. Zoals de schuiven nu staan en je de schakelknop onder het deksel in het omcirkelde vierkant plaatst. Staat de trekker in de hoge groep.
Dan zou ik nog even de schakelknop bekijken of die niet beschadigd of extreem rond is dat die er bij de minste beweging weer uit schiet.

Heb je zelf geprobeerd met een bandenlepel of grote schroevendtaaier of je de middelste schakelvork makkelijk naar beneden kunt verzetten?

Gemonteerd in het omcirkelde vierkant moet je in ieder geval met schakelen de hoge groep hebben.
Probeer dat voordat je de lage groep probeert te schakelen
@Fendt926Driver
De foto is vanaf de achterkant genomen. Ik sta dus achter de tractor.
Vorken schuiven heel ligt heen en weer. Niets gevonden wat vast zit.
Zal straks ook nog even naar de schakelpook kijken, hoe versleten die is.
Het zou dus kunnen dat ze hem er uit getrokken hebben.
Is het niet het makkelijkst om de “schuiven” in 6 te zetten en zo ook de schakelpook?
Er zat trouwens ook een gebroken veertje in, al vervangen.
Quote Reactie van @JPaul:
Vorken schuiven heel ligt heen en weer.

Maar ze blokkeren wel op een kogeltje op de de vast staande plekken?
In de 6 is altijd tricky positioneren.

Het is heel goed mogelijk dat door iets speling in combinatie met de pook iets optillen met ruw schakelen dat die eroverheen schiet.

Als jou foto van de achterkant genomen is staat het omcirkelde vierkant op de lage groep.
Maar als je daar netjes de schakelkogel in zet moet dat ook kunnen.
En even 4 schoeven vastzetten in het deksel is even voor het proberen ook voldoende
@JPaul
Onderkant schakelpook
Onderkant

(klik om te vergroten)

@JPaul dat lijkt er prima uit te zien.
Maar een ronde kogel (zoals het hoort) met een strakke veer (zoals het hoort) kan na 50 jaar en ruw schakelen wel zorgen dat de kogel weg schiet uit de schakelvork.

Dus ik zou netjes proberen in elkaar te zetten. En dan helpen we je hopen dat het dan weer prima schakeld.
Succes!!
Ik ga het weekend ermee aan de gang.
Gelijk een algehele check van de tandwielen en vorken.
Ik hoop dat dit het is. Want wel raar zo’n tractor op toeren die maar een beetje vooruit rolt.
Dit weekend alles weer in elkaar gezet en gevuld.
Kan bij stilstand alle versnellingen, hoog en laag, prima vinden en ook de aandrijfas schakelt goed.
Nog geen kans gehad voor een proefrit gezien het slechte weer. Dus het echte bewijs moet nog volgen. Wel nog wat beschadigingen gevonden.
Je kan duidelijk zien dat iemand flink heeft zitten raggen.
Volgens mij zijn deze nokken van gietijzer en dus niet op te lassen, klopt?

(klik om te vergroten)

@JPaul Denk dat het gietstaal is. Gietijzer zal eerder breken. Kijk wat hij doet na de proefrit.
Quote Reactie van @JPaul:
Volgens mij zijn deze nokken van gietijzer en dus niet op te lassen, klopt

Gietijzer gietstaal zou heel goed kunnen. Niet aan beginnen met inlassen.
Dan kun je beter kijken dat je de schakelkogel onder de pook iets groter kunt maken in omvang.

Maar alleen als het zo niet meer goed schakeld.

En dan iets kaugom onder in de middelste plek leggen waar de schakelkogel in ligt dat die na het oplassen niet strak onderin zit en niet goed meer wil schakelen
+1
Net voor de buien uit een proefritje gemaakt en hij doet het weer.
Schakelen gaat prima en in zijn zes komt hij weer prima op gang (denk een 20km/h). Lopend houd je hem niet bij. En dat was wel ff anders.
Voor een ieder die hier mee gedacht heeft, bedankt. Het is gelukt.
Quote Reactie van @JPaul:
denk een 20km/h).

Een farmer 1E van bouwjaar 67 tot71 met 2 cyl motor loopt ook maximaal 20.
De farmer 1D van bouwjaar 71 tot 73 met 3 cyl motor zou 25kmh snel kunnen gaan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Farmer 1 en hebben de trefwoorden fendt , versnellingsbak , vervangen , toeren , versnellingen en fendt farmer geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0