Illustratie van:
32

Giant D332SWT - Giant minishovel slaat steeds af

Ik heb een giant 332swt

Laatst liet ik hem even stationair draaien en na zo'n 3 min sloeg hij uit het niets af, de opvoerpomp hoorde je gewoon pompen

Nu doet hij het steeds vaker, ben je gewoon aan het rijden en bam, alsof je de sleutel omdraait slaat hij af

Contact uit en weer starten en hij start weer direct en kan dan na 30 sec weer afslaan

Iemand die dit al eerder heeft mee gemaakt, brandstof krijgt hij genoeg en de smeltzekering bij de startmotor is ook vernieuwd

Al veel mensen erbij gehad alleen zonder succes, de rijbeveiliging die je in moet drukken voordat je kunt rijden gaat vaak ineens aan en dan kan hij ook zo ineens uit vallen

Mocht iemand dit herkennen hoor ik het graag

Deel dit topic

Reacties

+1
Waarschijnlijk zit er ergens in de kabelboom een slechte/ kapotte kabel of stekker dat hebben we bij de onze ook een paar keer gehad, daar staan ze wel een beetje bekend om. Vooral stationair draaien hebben ze een hekel aan, en meteen ff je motorrubbers controleren als die kapot zijn rammelt alles stuk
@claasfendt Weet je ook nog welke dat zijn?
@international533 ik dacht bij de dynamo ik laat het meestal doen, de kabelboom ligt er behoorlijk strak in bij deze types
Quote Reactie van @claasfendt:
Vooral stationair draaien hebben ze een hekel aan
Ik heb ook een aantal machines powered by Kubota en draai vaak het stationaire toerental heel iets op. Komt anders vaak voor de het blok redelijk lig te bonken op de rubbers, vooral als je stationair iets bediend. Een kenner vertelde mij al eens dat ze met Kubota aan het stoethaspelen waren over de motorfundering. Die man had graag gezien dat de motorfundering in lijn lag met de krukas, dat dit veel problemen voorkwam. Mij is al eens overkomen dat door heftig schudden op de rubbers dat de koelfan de behuizing raakte met alle gevolgen van dien.
@radium45 De ervaring leert dat het raken van de fan tegen de kader, vaak afkomstig is van slechte motorsteunen/rubbers. Na een diesellek van de kubota motor, lekt er wel eens wat diesel op de rubbers en daar kunnen ze slecht tegen. Dan gaan ze soepeler worden en heb je veel kans op raken van fan met ventilatorkader. Probleem is dat dit vaak gemist wordt, waardoor het soms meerdere keren achter elkaar gebeurd.
+1
@tractorquintentje Dat was hier ook het geval.
Zoals @claasfendt aangeeft waarschijnlijk een bekabelingsprobleem.
Vermoedelijk aan stopsolenoid of contactslot.
De stopsolenoid zit op de brandstofpomp en heeft als functie om de diesel uit te zetten als je het contact afzet. Als die spanning op een gegeven moment wegvalt, is het net alsof je je machine uitzet.
@tractorquintentje dan zou je haast gaan denken dat de stopsolenoid stuk is
Als hij de ene keer vrij springt en soms uit gaat is het ws een kabel los of slecht ff laten lopen en aan je kabels voelen denk dat je uitlaat er ff af moet anders kom je nergens bij
Quote Reactie van @stevenb:
stopsolenoid stuk

Kabelbreukje of losse stekker komt ook geregeld voor.
En een te strak aangelegde kabelboom kan ervoor zorgen dat de boel doorslijt op een scherpe rand van bijv. de cabine. Dit laatste kan brand veroorzaken zelfs als de motor stilstaat.
@stevenb Als je hem op contact zet heb je dan spanning op je dashboard? Of krijg je daar pas spanning als je de sleutel omdraait en de motor 1 maal is rond geweest? Dat dan pas de lampjes aangaan voor motorolie en accu spanning.
@international533 het vreemde is nu als hij een paar keer achter elkaar uitgevallen is slaat de zekering door, heb ook aan de stopsolenoid zitten denken maar je kunt overal zo fijn bij bij deze machines
@stevenb had precies dezelfde storing, bij ons zat er achter de uitlaat kabel los, deze in een klemmetje, even vast gedrukt en hij doet het weer. Zal wel is een foto maken
Op mijn werk hebben we ook hetzelfde type met hetzelfde probleem. Binnenkort gaan we het uitzoeken.
+2
Hoofdrelais vervangen (zit achter de uitlaat) en alle problemen zijn voorbij.
Heb ook allerlei elektrisch problemen gehad met deze shovel. eerst ook dat hij niet rond ging. ze hebben een extra relais bij gebouwd. ook een keer storing geweest op stekker die in die witte kast gaat (speling), nu 3e brandstofpomp. en een keer kabelboom.
maar ding wordt elke dag gebruikt van even tot 12 uur... 1000x zetten ze hem op een dag af.
heeft zoveel te leiden zon shoveltje maar onmisbaar
Quote Reactie van @lukasbelarus:
3e brandstofpomp. en een keer kabelboom

Als je met de brandstofpomp en ook de bekabeling aan het rommelen zijn geweest (en dus ook met het kabeltje van de stopsolenoid), is het waarschijnlijk dat het stekkertje van de stopsolenoid het een keer heeft opgegeven.
+2
Zie foto

(klik om te vergroten)

Achter de uitlaat zit dit zwarte kastje, verwacht hoofdzekering, bij de onze is bovenstaande storing opgelost, door simpel een keer op die zwarte kastje te drukken tot hij klik zei. Deze was bij de onze wat los gerammeld, en veroorzaakte de storing. Wellicht ook jouw probleem?
Aanzuig zeef in de brandstof tank liet mijn Giant afslaan. Slang een cm ingekort en de zeef schoon gemaakt.
@JD 6110 Heb er bij mijn Eurotrac ook jaren last van gehad, leidingen vervangen, stopsolenoid losgekoppeld en veel mensen gebeld en onder andere hier ook een topic aangemaakt, tot er iets op de brandstofleiding viel en deze afbrak. nieuwe nippel opgezet, kleine witte filtertje ook maar mee vervangen en sindsdien geen last meer gehad van uitval
@JD 6110 Die prut in de tank is een gevolg van de moderne diesel B7. Daarin zit tot 7% biologische olie, die trekt water aan, hierin groeien bacterien en dievormen sludge in de tank bij lange stilstand. Goed dat er filters tussen zitten, want de brandstofpomp vindt deze troep ook niet fijn.
Sludge zakt omlaag. Zit er een aftapplug onderin de tank, dan is het niet verkeerd om bij lange stilstand een klein beetje diesel (met troep) af te tappen.
Ook bestaan er additieven die voorkomen dat er bacteriegroei optreedt. Bijvoorbeeld deze:
olievoordeelshop.nl/nl/producten/…
of:
oliehandel.nl/additive-s-diesel-90518/…
of een van deze:
garagestore.nl/anti-dieselbacterie.html/
+1
@roscho en je diesel tank vol houden aan peil is ook een goede tip
+1
Ik ken dit model shovel niet zo uit mn hoofd, maar bij andere merken heb ik wel eens gezien dat ze gebruik maken van de stoelschakelaar als beveiliging. En als die begint te haperen krijg je vaak soortgelijke storingen. Ik zou om te beginnen die eerst uitsluiten door hem door te verbinden.
@armpie Zat ik ook aan te denken.
Wij hebben dit probleem ook sinds een aantal jaar. Bij ons is het elke keer het witte brandstoffiltertje boven het rechtervoorwiel onder de lader. Als we deze vervangen gaat het weer een x aantal maanden goed, tot hij weer een keer afslaat, wat vervolgens met de dag erger wordt.
@fendtthebeste Bij ons ook, al verschillende keren vervangen en elke keer schijnt dit het probleem te zijn, heb daarom een voorraad filters aangelegd.
@jpls wij zorgen ook dat we er altijd één op voorraad hebben. Maar blijf het vreemd vinden dat dit zo ineens is begonnen, de eerste paar 1000uren nergens last van gehad.
@fendtthebeste Heb er nog geeneens 1000 uur opzitten.
@jpls Misschien is het dan een goed idee om je tank eens te gaan reinigen.. 😅 Controleer dan ook goed je voorraadtank, anders keert je probleem zomaar terug..
+3
Het heeft even geduurd, eerst dachten wij dat de magneetschakelaar op de brandstofpomp stuk was ( nee ) toen het opvoerpompje ( nee ) toen dachten we filters ( nee ) toen tank schoongemaakt en ook dat was het probleem niet, we hadden hem bijna in de fik gestoken totdat ☝️ alle stroom uit viel en ik er perongeluk achter kwam dat in het kabeltje bovenop de hoofdzekering een breuk zat, net boven het oog waar de zekering op ligt, het kabeltje een duw gegeven en 3 uur probleemloos gewerkt 🤝 nu het kabeltje vervangen, dus valt een giant uit het niets uit, wees alert 👍👍
+2
Quote Reactie van @stevenb:
in het kabeltje bovenop de hoofdzekering een breuk zat

Kijk, dát is nou nuttige informatie. De suggestie van een kabelprobleem had ik een maand geleden al gedaan, maar kom er dan maar eens achter welke kabel en of het geen ander probleem is.
Bedankt voor de terugkoppeling, we kunnen weer rustig slapen.
@stevenb ja elektrisch zijn het niet de beste machines hebben het bij de onze al een keer of 4 gehad als het nog vaker gebeurd ga ik de hele kabelboom vervangen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Giant D332SWT en hebben de trefwoorden rook , giant , pompen , startmotor , starten , brandstof , opvoerpomp en Minishovel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0