Illustratie van:
13

John Deere 3130 - Hef zakt terwijl motor loopt

Goedeavond, bij mijn john deere 3130 zakt als er iets in de hef hangt soms de hef na beneden, begint dan ook te trillen en te schokken ( net of er te weinig olie in zit maar die is netjes aan peil). Als die warm is heeft die er meer last van als dat die koud is. Schakel je tussen hi-lo is er geen verschil, hi-lo werkt wel na behoren. Als je ondee het schokken/trillen doet sturen is het over. Zet je de tractor uit is de hef binnen een paar seconden beneden. Is de pomp versleten of is er iets anders loos? Iemand hier ervaring mee? Hoor graag van jullie. Groet bart

Deel dit topic

Reacties

Klinkt meer als dat de manchet van de hefcilinder eruit ligt. Dan lekt ie daar olie weg en je hoogteregeling pompt hem dan steeds weer omhoog...
Quote Reactie van @JOHNDEEREBOERTJE:
Dan lekt ie daar olie weg en je hoogteregeling pompt hem dan steeds weer omhoog.

En de andere helft van de verklaring:
Bij sturen heeft het stuur voorrang boven de heffing. De hef zakt dan nog wel, maar kan niet meer gecorrigeerd worden omdat de olie naar het stuur gaat.
Hef cilinder gescheurd
Heb ook het probleem bij de 3130 met cultivator in de hef. Gaat opzich prima maar bij laagtoeren zakt de hef en heb geen stuurbekrachtiging meer. Bij voltooien gaat het beter. Denk de plunjerpomp versleten.
Wat zou dat kunnen zijn .
@CorvanMaanen @trekkerdockter Of hefcilinder gescheurd. Dat hadden bij bij de 3140. Dan heb je veel lek.
+1
@mdoornekamp ja dat kan ook, dan blijft de oliepomp ook continu vechten en kan hij het niet meer bijbenen.
@mdoornekamp bedankt is de lek dan intern of komt dat ook na buiten
@CorvanMaanen lek van de hef cilinder is intern. De cilinder zit onder het hef deksel, boven in de achterbrug.
Afdichtingen lek-defect van de hef/daal ventielen in je hefdeksel.
@trekkerdockter bedankt, door dat ook de stuurbekrachtiging weg valt denk ik eerst aan de oliepomp klopt dat..
@CorvanMaanen waarschijnlijk niet, de pomp hoort het oliesysteem op volle druk te zetten als er geen vraag is.
Echter als er te grote (inwendige)lekkage is dan gaat al die olie zo de transmissie in en kan hij niet voldoende druk opbouwen om de rest van olie te kunnen voorzien.
Door zoveel olieverlies krijg je de Hilo niet goed op druk waarschijnlijk. Daar moet je mee oppassen. Voor je het weet hebben je platen zoveel geslipt dat je je hilo ook moet reviseren. Als je van hi naar lo schakelt en andersom, moet het in 1 schok gaan. Als hij vloeiend overschakeld, zoals een vario is dus niet goed!
+1
Om te zien of de hefcilinder (of afdichtingen) defect zijn, kan je het ventiel van de daalsnelheid helemaal dichtzetten en dan zien of hij op niveau blijft. Als dat zo is, kanje die al uitsluiten en zou ik de ventielen en zittingen nazien / vervangen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 en hebben de trefwoorden olie , john deere , netjes , tractor , motor , hydrauliek , sturen , hef , warm , ervaring , versleten en John deere 3130 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0