Illustratie van:
60

Fendt 400 Serie - Welke type's rijden 50kmpu

Ik wil mijn mx120 verkopen en een fendt 400 moet er voor terug komen. Er staan er zat van te koop. Echter is het mij niet duidelijk of ze allemaal 50kmpu rijden. Ik zie wel 412 vario's die met 50kmpu aangeboden worden. Weet iemand of de 409 410 411 ook 50kmpu rijd? Of dat die via software op 50kmpu gezet kan worden?

Deel dit topic

Reacties

Allemaal.
+1
Alle 400’s kunnen 50, alleen die op 40 bergrenst staan moeten eerst even aan de laptop.
+1
Neem aan dat MX120 en Fendt 412 allebei rond de 120 pk zitten? Met een 409, 410 of 411 ga je dan qua vermogen wel op achteruit, of zoek je juist een lichtere trekker?
@walker1 Dat is niet altijd zeker, vorige week op het werk nog een 410 aan de waterrem gehad die netjes 133 pk aan de aftakas had 😄
+2
@unipower die zal wel gechipt zijn. evengoed zal er ook wel een mx120 te vinden zijn die meer als 120 pk geeft.
@walker1 de 400 met mechanische regelaar kan je zelf nog bij geven, net als de 700. 700 haal je zo 240 aan de pto uit
+4
@unipower Dat was zeker bij de abemec test dagen. 😅 Daar geven ze allemaal te veel pk s. Klant een beetje paaien. Als ze allemaal te weinig pk leverde was het hek van de dam. 😁
+3
@T60401 Wat is dat voor onzin, de vermogentesters die ze hebben worden gewoon elk jaar ge eikt, raport en alles zit er bij. Er zijn er ook wel genoeg die hun vermogen niet halen. Maar het is algemeen bekend dat de oudere 400 serie’s altijd ruim aan het vermogen zitten 😉
@unipower
Oude 700 ook toch?
@mf 6150 Klopt inderdaad. En als ze hun vermogen niet halen is 9 vd 10 keer de LDA membraam kapot 😅
+4
Quote Reactie van @T60401:
Daar geven ze allemaal te veel pk s. Klant een beetje paaien. Als ze allemaal te weinig pk leverde was het hek van de dam

Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten?
+2
Als je van een MX 120 naar een 412 Vario gaat lever je wel in op trekkracht en gewicht. Op comfort en wendbaarheid ga je een sprong vooruit. Houdt er wel rekening mee dat je apk keuring moet hebben als je harder dan 40km mag en kan.
@Fast Eddy mag dan alsnog niet😁
@vriesjan215

50kmh???
+3
@Fast Eddy nee alle land- en bosbouwvoertuigen mogen in nederland niet sneller dan 40 km/h, ook al staat het voertuig op 50 km h op kenteken en verzekerd
@vriesjan215

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je na keuring wel weer 50 mocht.
+1
Quote Reactie van @Fast Eddy:
na keuring wel weer 50

Helaas. Zie het citaat van rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/…. :

"Maximumsnelheid
Met een (land)bouwvoertuig mag u maximaal 25 kilometer per uur rijden. Vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels. U mag dan maximaal 40 kilometer per uur als uw (land)bouwvoertuig een kentekenplaat draagt."

Keuring en 50 km/h op kenteken betekent dus niet dat je sneller mag. Zoals de wetgeving op dit moment is, had/heeft een trekker met een hogere constructiesnelheid dus alleen maar nadelen. Omdat snellere voertuigen gekeurd moeten worden, bestaat daar meer kans dat ze na een afkeuring zelfs niet meer op de openbare weg mogen komen, tot gebreken zijn opgelost. Overigens mag je sowieso niet met een ondeugdelijk voertuig op de weg komen, maar zolang je niet hoeft te keuren, val je minder op.

Voor de toekomst is niet uitgesloten dat bepaalde trekkers sneller zullen mogen rijden, maar dan zit daar vast ook weer een speciaal rijbewijs aan vast.
@roscho

Duidelijk uit gelegd.
+3
@roscho Led wel op als je trekker voor 40 op kenteken staat en je wordt gepakt dat hij harder rijd kun je terug naar het keurstation. Dat loopt aardig in de papieren. Heb je een trekker die 50 op kenteken staat en je wordt gepakt omdat je harder rijdt dan de toegestane 40km/h krijg je alleen een bekeuring voor te snel rijden.
+1
@T60401 Als je netjes en beheerst rijdt en je overal aan de regels houdt, heb je nergens last van.
+2
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Houdt er wel rekening mee dat je apk keuring moet hebben als je harder dan 40km mag en kan.

Als je m voor niet agrarisch gebruik gebruikt, bij meer dan 50% agrarisch gebruik is apk niet verplicht
@Fast Eddy ik denk dat het mee valt, een goede 400 loopt vlot uit de plek, en anders iets bij geven dan ken je ze niet weer. Behalve een 409 zonder intercooler die zijn minder pittig
+5
@arnoud

Vlak de Cummins uit de MX niet uit. De Fendt is met zijn vario misschien wel snel van zijn plek. Maar zo`n taaie 6 cilinder trekt ook aardig door.
Ik zit tegenwoordig voor werk veel op de peelweg richting Roermond, op deze 80km weg mogen ook trekkers. Bijna elke trekker rijdt daar gewoon 50km/u en harder.
+2
@JohanvS op zo'n weg heeft 50 km/u nog wel wat meerwaarde.

Normaal kun je beter gewoon 40 gaan rijden. Vooral met losse chauffeurs. Je loopt risoco op boetes en een WOK. Je mag in de bebouwde kom trouwens officeel maar 25 km/u.
+1
@mdoornekamp 50 of harder is met een gewone trekker ook snel zat, de 8s die wij op demo hadden wou 65 maar dan wordt het gewoon gevaarlijk
+3
@rommert14 mijn 6155R liep 55 . Dat gaat ook al aardig hard. Nu terug gezet naar 44 km
@mdoornekamp
Door toerental reduceren ? Of Overbrenging aanpassen ?
+1
@basia toeren begrenzen. Maar die zijn bij 55 km ook al iets begrensd
@mdoornekamp
Alleen hoogste versnelling ; neem ik aan ?
+2
@mdoornekamp kun je beter een 40km uitvoering hebben met een schakelbak zijn de stappen met een 50km gang groter.
+1
Quote Reactie van @angelo-nabben:
kun je beter een 40km uitvoering hebben

Is het tegenwoordig niet een 50 eco en een 40 super eco bak? Anders gezegd, zelfde bak maar elektronisch begrensd
@rickboer blija denk dat je gelijk hebt met 40km/u minder toeren
@angelo-nabben 40 of 50 km bak is exact hetzelfde. Beide lopen 62km/h volgas.
+2
@angelo-nabben
Quote:
stappen groter

Ja klopt helemaal. Vooral van D naar E is een grote sprong. En over de rotonde in E 1 gaat soms nog te hard. Maar de eco zorgt wel voor rust en zuiniger rijden
@mdoornekamp

Helaas zijn die eco versnellingsbakken niet leverbaar in combinatie met kruip. Bij mij op het werk zijn op 1 trekker na alle trekkers uitgerust met een kruipbak. Het verbruik is met lange afstanden op de weg aardig hoger daardoor.
@Fast Eddy
Quote:
niet leverbaar met kruip

Ok. Dat wist ik niet. Dat is dan wel jammer. Denk dat veel wel voor een vario kiezen voor langzaam werk.
@mdoornekamp

Tegenwoordig wel ja.
@rommert14 die 65 went wel heel hard hoor 🙈
+1
@Fendttrisixfan

Tot dat je moet tanken. 50km en 60km lukt alleen met lichte lading of op een mooie weg.
+2
@Fast Eddy 50 of 60 is sowieso pas "handig" op lange wegen of met veel snel verkeer zoals op 80 wegen. Anders is 40 rijden net zo best, voor t tanken inderdaad maar ook je machines en banden hebben wat meer te lijden lijkt met veren etc.
@RaHeados klopt, hier mogen we niet eens 50 rijden met een trekker en alleen de nieuwere aangelegde 80 km wegen zijn er geschikt voor.
@Fast Eddy ja als je moet tanken moet je wel de ogen toe doen, verbruik gaat bijna x2 met 65 ipv 50
@Fendttrisixfan

Dat het verbruik zo hoog ligt had ik niet gedacht.
+1
@Fast Eddy ik schat dat het mij zo 3 tot 5 liter per uur scheeld tussen 40 (44) of 50 (55) km/h
@rickboer blija bij mij scheelde het 1 l per uur. Met 53deed ik 55min over een rondje, met 40 een uur. Viel mij alles mee, reden daarom ook altijd maar gewoon 53.
@Ruben-Wind wat had je er achter? Hier eigenlijk altijd de ladewagen erachter, en veel optrekken.
+1
@rickboer blija met een volle ladewagen redt je het niet met 1 liter extra
@mdoornekamp precies, en het is dan best wel een stukje rijden. En vaak optrekken. De foto hieronder was afgelopen zomer met kuilen op afstand.

Zie ook de verhouding van draaitijd en de aftakas draaitijd

(klik om te vergroten)

@rickboer blija juist bij veel en lange afstanden icm hoge snelheden is een luchtdrukwisselsysteem een must. Scheelt veel diesel in het veld en op de weg omdat je ten allen tijde met de juiste bandenspanning kan rijden. En wat dacht je van bandenslijtage. Ook komt het de verkeersveiligheid ten goede.
@rickboer blija ja dat is wel een fors gemiddeld verbruik. Met volle wagen over de weg gebruik je haast net zoveel als met laden denk ik.
@mdoornekamp omdat we met een 4 elements hark harken wordt met laden de trekker vrijwel altijd 100% belast. Dan gaat er volgens het scherm 42 l/h doorheen. Met op de straat rijden met 50 vask 24 a 25 liter, met 40 gaat dit naar 20 a 22.

Moet wel zeggen dat we op de foto redelijk aan het doorgassen waren om alles af te krijgen, normaal komen we met kuilen op 25 a 26 liter uit

Gemiddeld gebruikt totaal zit rond 20 l/h en 1 l/h aan ad blue
@rickboer blija Redelijk fors verbruik, dat redden wij niet met inkuilen. Heb je veel land op afstand?
@MaartenMandemaker wij niet, collegaboer heeft tijdens het inkuilen ca 20 ha van de 85 op afstand. En de afstand is niet eens heel ver weg, maar wel 4x een kruispunt en een stuk wat omhoog de dijk oploopt. Dus veel accelereren
+1
@rickboer blija
Quote:
doorgassen

Als wij flink door trappen zitten we op 23 liter gemiddeld met kuilen. Met laden max 37 liter met de jd 6155R. Met optrekken zit je ook zo aan je maximale verbruik. En met 44 km/u constant zit ik ook boven de 20 liter

Jullie hebben geen doseer walsen toch? Want dat kost ook meer diesel.

Adblue verbruik bij jd is vrij laag. Tankje is 14 liter en dat is altijd genoeg voor een lange dag.
Quote Reactie van @mdoornekamp:
max 37 liter

Die van ons zit vrijwel altijd met laden op dik 40 liter, en daarnaast komt bij dat wij m vaak doortrekken tot 55. Al zet ik m als het druk is met verkeer ook wel eens naar 45.
+1
@rickboer blija @mdoornekamp mesttransporttank 26 kuub
@Ruben-Wind veel rechte stukken weg?
@rickboer blija ja dat wel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 400 Serie en hebben de trefwoorden vario , fendt , startproblemen en software geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
60
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0