Hoe goed blijft de batterij? En nog vier vragen over tweedehands elektrische auto's

Dit jaar zal er een forse toename zijn van elektrische auto's op de tweedehands markt, meldde de NOS vanochtend. Hoeveel kost zo'n auto? Hoe goed blijft die batterij? Deze en nog drie vragen over de prijs en kwaliteit van tweedehands elektrische auto's beantwoorden we hieronder. Hoe duur is een tweedehands elektrische auto? De prijzen van tweedehands elektrische auto's lopen erg uiteen. Bereik is bepalend, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektrisch rijden van de TU Eindhoven. "Enerzijds heb je auto's met een beperkt bereik, zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe. Die kosten een paar duizend euro, maar dan heb je in de winter bijvoorbeeld maar honderd kilometer actieradius. Die is vooral interessant als tweede auto of als je niet ver hoeft te rijden." Aan de andere kant zijn er de duurdere modellen, zegt Hoekstra, zoals Tesla's en Volvo's. "Denk dan aan tienduizenden euro's. Een stuk duurder, maar met een grote actieradius. Ze lijken duurder dan benzineauto's, maar als je niet bent aangewezen op een dure laadpaal zal je in de meeste gevallen - vooral als je veel rijdt - op het totaalplaatje toch goedkoper uitkomen." Johan Meure, verkoper van tweedehands auto's in Purmerend, ziet eigenlijk steeds minder prijsverschillen. "Het grootste vooroordeel is dat de elektrische auto duur is, maar dat is nog maar ten dele waar. Bij een nieuwe auto klopt dat, maar tweedehands is dat echt niet meer zo." De occasionverkoper ziet de prijzen behoorlijk gelijktrekken: "We zien het al gebeuren dat bij hetzelfde model de benzinevariant slechts een paar honderd euro goedkoper is dan de elektrische, of soms zelfs al gelijk geprijsd." Het aandeel elektrische tweedehands auto's is nu nog klein: Welke fiscale voordelen zijn er? Er zijn verschillende voordelen voor elektrische rijders, zoals geen aanschafbelasting (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb) en een verlaagde bijtelling voor zakelijk rijders. Die voordelen gelden in ieder geval dit jaar nog. Voor de tweedehandsauto bestaat een aanschafsubsidie van 2000 euro. De auto moet dan 100 procent elektrisch zijn, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een oorspronkelijke catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Er is dit jaar een pot van bijna 30 miljoen euro te verdelen: Wat zijn de best verkochte tweedehands modellen? Vorig jaar werd die pot net niet opgemaakt: zo'n 4 miljoen euro bleef op de plank liggen. Ruim 14.000 tweedehands elektrische auto's werden gekocht met geld uit uit de subsidiepot, zo'n 28 miljoen euro. "Die cijfers laten zien dat de subsidiemaatregel doet wat het moet doen: het stimuleren van betaalbare en praktische elektrische auto's", zegt voorzitter van BOVAG Han ten Broeke. "De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto's enerzijds en compacte stadsauto's anderzijds." Hoe goed blijft de batterij? Het is dé vraag van potentiële kopers: hoe goed blijft die batterij? Volgens onderzoeker Hoekstra was dat bij eerdere modellen soms een gok, maar bij nieuwere modellen is dat niet meer het geval. "In de meeste gevallen verlies je tegenwoordig minder dan 10 procent van de capaciteit nadat je 250.000 tot 600.000 kilometer hebt gereden. Dat is veel langer dan de meeste auto's meegaan." "Autobatterijen worden een stuk meer in de watten gelegd dan die van telefoons, en gaan daarom veel minder snel achteruit", zegt Hoekstra. "Goed batterijmanagement zorgt ervoor dat de autobatterij nooit te heet wordt. Dat was bijvoorbeeld het probleem bij de eerste Nissan Leafs, die luchtgekoeld werden. Maar nu is goede koeling, bijna altijd met vloeistof, de standaard. " Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Universiteit Eindhoven, verbaast zich elke keer weer: "Dan lees je wéér over een doorbraak waardoor de kwaliteit van batterijen is verdubbeld. Het gaat razendsnel. De levensduur gaat omhoog, de prijs omlaag." Occasionverkoper Meure ziet het als puzzelen met klanten: "Waar gebruik je de auto voor, hoeveel kilometers rijd je, wat doe je met je vakantie, waar kan je laden, heb je zonnepanelen, et cetera. Dat soort gesprekken heb je niet bij aanschaffen van benzineauto's." Ook hem valt op dat de batterijprestaties goed blijven, ook na tien jaar. "Daarbij zijn er steeds meer bedrijven gespecialiseerd in het repareren van accucellen." Een aanschaftip van Steinbuch: "Vergelijk de batterijcapaciteit van een volledig opgeladen tweedehands elektrische auto met hoe die was toen de auto nieuw was." De batterijdegradatie van een Tesla (2019): Hoe zit het met prijsverschillen van laden? Nu steeds meer particulieren een tweedehands auto hebben, worden de prijsverschillen in laden bij publieke laadplekken steeds duidelijker. Uit een onderzoek van Independer en Eco-Movement blijkt dat de prijzen per kilowattuur in sommige gemeenten 2,5 keer hoger zijn dan in andere. De gemiddelde tarieven per gemeente: Maar ook binnen een gemeente - zelfs binnen twee palen in dezelfde straat - kunnen de prijzen uiteenlopen. Hoe dat komt, leggen we uit in deze explainer:

Forse toename tweedehands elektrische auto's verwacht

"Een elektrische auto is nog te duur" zul je binnenkort bij autokopers minder horen. Het aanbod op de markt voor tweedehands elektrische auto's zal dit jaar toenemen, de prijzen zijn al aan het dalen. Dat komt naar voren uit een rondgang van de NOS. Nederland is een occasionland. Dat wil zeggen dat Nederlanders bovengemiddeld veel tweede- (of derde- of vierde-)hands auto's kopen. Nieuwe auto's worden vooral gekocht door autoverhuurbedrijven en leasemaatschappijen. Van Brussel mogen zij om duurzaamheidsredenen vanaf 2035 geen auto's met verbrandingsmotoren meer kopen. Het idee is dat daardoor ook de tweedehands markt sneller elektrisch wordt. Wat hierbij momenteel helpt, is dat de eerste bulk elektrische leasecontracten dit jaar afloopt. Nederland telt zo'n 1 miljoen leaseauto's, op een totaal van 9 miljoen. Bij leasemaatschappij Alphabet is inmiddels een derde van de auto's elektrisch, bij LeasePlan de helft. "Grote werkgevers hebben duidelijk voor elektrisch gekozen", zegt een woordvoerder van LeasePlan. De echte doorbraak voor elektrische auto's kwam volgens de woordvoerder vijf jaar geleden. Omdat veel leasecontracten zolang duren, verloopt dit jaar dus voor het eerst een aanzienlijk aantal contracten van elektrische auto's. Klanten leveren dan hun auto in en leasemaatschappijen brengen die auto's naar de tweedehands markt. Alphabet onderschrijft dit. "Door gunstige bijtellingsregels in 2019 was er veel vraag naar elektrische auto's. Die bijtelling geldt voor maximaal 60 maanden, dus die verloopt dit jaar. Dit betekent in ons geval veel Tesla's die terugkomen en die wij op de tweedehands markt brengen." De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) denkt wel dat de groei van elektrisch wat zal stagneren: "De rente is fors gestegen, de elektriciteitsprijzen zijn hoger en er verdwijnen dit jaar allemaal fiscale voordelen. We zien met name dat de keuze voor elektrisch bij private lease iets afneemt." 'Kennismaken met elektrisch' Bij autoverhuurbedrijven werkt het iets anders dan bij leasemaatschappijen. Zij kopen bij autofabrikanten (rest-)partijen op tegen kortingen en verkopen die na een aantal jaar (volgens de terugkoopverklaring) weer terug aan de fabrikant, die ze vervolgens op de tweedehands markt brengt. Soms worden ze ook direct door de autoverhuurbedrijven op de markt gebracht. Verhuurbedrijf Sixt merkt dat steeds meer van zijn klanten interesse hebben in elektrische auto's, vooral ook om kennis te maken met elektrisch rijden. Branchegenoot Enterprise zegt dat elektrisch de toekomst heeft in de autoverhuurbranche, maar noemt ook een aantal "zwaarwegende redenen" om nog niet op grote schaal te elektrificeren. "Er moet nog een aantal grote stappen worden gezet", zegt een woordvoerder, "Denk aan het stroomnet, de laadcapaciteit en de technische beperkingen van de auto zelf. Onze klanten huren een auto om ermee te rijden, niet om hem te parkeren en te wachten tot de accu vol is of te zoeken naar een laadpaal." Hertz is tevreden over zijn elektrische auto's en verwacht dat dat deel van de vloot wat zal worden uitgebreid. "De infrastructuur in Nederland is relatief goed, en steeds meer mensen raken gewend aan elektrisch. We voorzien niet zoveel issues. We zullen dit jaar een forse toename zien van volledig tweedehands elektrische auto's." Tesla uitzondering Eén automerk doet het overigens helemaal op een eigen manier. Tesla heeft de hele keten van productie, assemblage én verkoop in eigen handen. Het doet niet aan kortingen en niet aan terugkoopverklaringen. Het bedrijf van Elon Musk heeft al een aantal keer de prijzen van zowel model Y als model 3 met duizenden euro's verlaagd. Goed nieuws voor mensen die een Tesla overwegen. Maar voor mensen die zojuist een Tesla hebben aangeschaft niet: je nieuwe auto is in een klap minder waard. Voor consumenten kan dat om een paar duizend euro gaan, bij leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven om miljoenen. Bijvoorbeeld als je 100.000 Tesla's hebt gekocht, zoals Hertz in de Verenigde Staten had gedaan. Daarom maakte het bedrijf in januari bekend dat het bijna een derde van zijn elektrische vloot ging verkopen en in plaats daarvan weer zou kiezen voor benzineauto's. Het Amerikaanse bedrijf verwacht door de afschrijving dit jaar omgerekend bijna 230 miljoen euro mis te lopen, schreef CNN. In Nederland is het aandeel Tesla's in de gehele vloot bij autobedrijven veel kleiner. De prijsverlagingen hebben hier dus een kleiner effect.

Vanaf vijf opstappunten op elektrische deelfiets door de Noordoostpolder

Bij vijf fietsknooppunten in de Noordoostpolder worden dinsdagmiddag fietshubs geopend. Dit zijn centrale punten waar mensen elektrische deelfietsen kunnen huren om het gebied mee te verkennen. De fietsen zijn te reserveren via een app. De fietsen komen te staan in Kraggenburg, het Waterloopbos, het Kuinderbos, op Schokland en bij Wellerwaard. Die plekken zijn uitgekozen, omdat meerdere fietspaden daar bij elkaar komen. [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/240326_deelfietsen_C62AEB9A71C8B8D1C1258AEB004E1240.jpg]De hubs zijn voorzien van een overdekte stalling en oplaadpunten voor de e-bikes. Naast elektrische deelfietsen zijn bij de hubs onder meer parkeermogelijkheden, horeca en sanitaire voorzieningen te vinden. Deelfietsnetwerk De vijf hubs maken onderdeel uit van een groter deelfietsnetwerk, dat Noordoostpolder verbindt met de Weerribben en Zuidwest-Drenthe. Daar zijn ook elf fietshubs geopend. Er volgen ook nog twee hubs in Havelte. Het totale netwerk bestaat dan uit 18 fietshubs met 92 deelfietsen. De deelfietsen kunnen op elk van de hubs worden opgehaald en weer ingeleverd. Zo kunnen recreanten het gebied eenvoudig verkennen. Volgens projectleider Frans Hamstra van gemeente Steenwijkerland volgen binnen twee maanden ook nog zes hubs in Steenwijkerland. Reserveren De elektrische deelfietsen zijn vooraf te reserveren via de app Deelfiets Nederland. Na het reserveren kunnen gebruikers de fiets bij de hub loskoppelen en hun fietsrit beginnen. Gebruikers betalen per kwartier voor het gebruik van de fiets. Elk kwartier kost 75 cent.

Verzet tegen lithium uit Tsjechië voor elektrische auto’s gemaakt in EU

Tegen het drielandenpunt van Tsjechië, Duitsland en Polen ligt het Tsjechische Ertsgebergte. Daar zijn mijnen die een schat verbergen die de Europese Unie graag wil ontsluiten. Het gaat om de grootste lithiumvoorraad van het continent, naar schatting zo'n zeven miljoen ton. Lithium is het belangrijkste ingrediënt voor de batterijen van elektrische auto's, en dus van groot belang voor het streven van de EU naar een groene toekomst op basis van zoveel mogelijk eigen grondstoffen. De opening van een mijn in dit gebied zou genoeg lithium kunnen leveren voor een jaarproductie van 800.000 elektrische auto's, maar liefst 25 jaar lang. Tsjechië's premier Fiala ziet hierin een kans voor zijn land om een leidende rol te spelen in de Europese energietransitie, compleet met fabrieken voor batterijen, onderzoekscentra en een verwerkingsfabriek. Daar is vanuit Brussel €600 miljoen voor beschikbaar. De Tsjechische overheid maakt daar graag gebruik van. Maar de inwoners van de regio waar de mijnen zich bevinden zijn helemaal zo enthousiast. Ze zijn getraumatiseerd door een verleden van zeer vervuilende mijnbouw en hebben herinneringen aan zure regen, vieze lucht en een levenloos landschap. De lokale bevolking vindt dan ook dat inmiddels herstelde natuur met rust moet worden gelaten. De EU streeft ernaar om tegen 2030 zo'n 25 tot 35 procent van de lithiumbehoefte uit eigen bodem te halen. Tsjechië speelt hierin een potentiële sleutelrol, maar de weerstand onder de bevolking en lokale bestuurders vormt een significante hindernis. De strijd om lithium in Tsjechië is meer dan een verhaal over grondstoffen; het is een test voor Europa's vermogen om haar groene natuur- en energieambities tegelijk waar te maken, schrijft de NRC

Jeugdvrienden maken elektrische bromfietsen, maar nu is Eysing failliet

Het begon als een project van vier jeugdvrienden uit Vught en groeide al snel uit tot een serieus bedrijf. Eysing, fabrikant van elektrische brommers, sleepte zelfs een samenwerking binnen met Pininfarina, het Italiaanse designbureau dat ook zakendoet met Ferrari en Maserati. Maar deze week is het bedrijf van de vrienden failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch. Het idee voor een eigen bedrijf ontstond een aantal jaar geleden. De vrienden Alain van Dijk, Rik Smits en de broers Jasper en Stijn Smit waren op zoek naar een mooie, elektrische bromfiets. Ze konden nergens vinden wat ze wilden, dus besloten ze er zelf maar een te maken.In de garage van de ouders van Alain begonnen ze in 2017 te ontwerpen en te bouwen. In eerste instantie bouwden ze vier elektrische brommers voor zichzelf. Maar zodra ze ermee op de weg reden, bleken veel andere mensen ook geïnteresseerd te zijn.En dus bouwden de mannen verder in de garagebox. Ze maakten en testten verschillende prototypes en verkochten er een aantal in hun eigen omgeving.EysinkBij het ontwerp van de elektrische voertuigen ze zich inspireren door een motor uit 1931 van Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto's en motorfietsen. De naam van hun eigen bedrijf, Eysing, verwijst dan ook naar deze fabrikant. In 2018 kregen ze de kans om een van hun brommers te laten zien op een internationale zakenbeurs in Amsterdam. Hun e-bromfiets bleek in trek, want ze verkochten er ruim honderd in de voorverkoop. Een jaar later openden ze een winkel in Den Bosch.Grote samenwerkingNiet lang daarna was het tijd voor een volgende stap. Het bedrijf was snel aan het groeien en had meer ruimte nodig. Eysing begon in 2021 een fabriek in Geffen. De vrienden bouwden een nieuw model, een app en mochten dankzij goedkeuring van de RDW eigen kentekenplaten uitbrengen. In 2022 bleek het buitenland interesse te hebben in hun elektrische brommers. Het Italiaanse designbureau Pininfarina vroeg of de vier mannen wilden samenwerken. Dat bedrijf werkt met grote automerken als Ferrari, Maserati, Alfa Romeo en Peugeot. Eysing en Pininfarina ontwierpen samen een brommer, de PF40. Failliet verklaardNu, twee jaar later, is Eysing failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch. Volgens de oprichters konden ze niet genoeg geld bij elkaar krijgen om het bedrijf voort te zetten. "Investeringen bleven uit vanwege de problemen waarin enkele e-mobilityfabrikanten in het afgelopen jaar verzeild raakten", staat in een verklaring. Daarmee doelen ze op faillissementen van bedrijven als Lightyear en VanMoof. "Hierdoor werd het lastig voor de start-up om het vertrouwen te winnen van investeerders."Ook de concurrentie van fatbikes en opkomst van massaproducten uit Azië deden het bedrijf de das om.

5000 Chinese elektrische auto's in Vlissingen: neemt China automarkt over?

Symbolischer kan bijna niet: het Europees kampioenschap mannenvoetbal in nota bene Duitsland wordt dit jaar gesponsord door BYD, een Chinees automerk. Bij de vorige editie werd de bal nog op de middenstip gebracht door een radiografisch bestuurbaar autootje van Volkswagen, de trots van de Duitse auto-industrie. Dat de Chinese elektrische auto de Europese markt betreedt, was gisteren duidelijk zichtbaar in Vlissingen. Daar meerde het eerste megaschip van BYD met 5000 auto's aan, om vervolgens door te varen naar het Duitse Bremerhaven. Wat is de Chinese auto-strategie? Hoe kijkt Duitsland hiernaar? En wat betekent dit voor Nederlandse autokopers? Is Volvo nog Zweeds? Maar eerst: welke automerken noem je Chinees? Zo heb je duidelijke Chinese merken als abonnementsauto Lynk & Co en BYD (Build Your Dreams), maar ligt dat bij andere merken ingewikkelder. Want los van dat sommige merken (een deel van) hun productie aan China uitbesteden, zijn er inmiddels ook wat moederbedrijven Chinees. Zoals Volvo en Polestar, die net als Lynk & Co eigendom zijn van het Chinese Geely. Smart is voor de helft van Mercedes (Duits) en voor de andere helft ook van Geely. En MG, de trots van Engeland, is niet meer Brits te noemen: het is eigendom van de Chinese holding SAIC. Uit een eerdere marktverkenning in opdracht van autobrancheclub BOVAG bleek dat de Europese afzetmarkt aantrekkelijk is voor Chinese makers. Hier wordt namelijk al langer ingezet op elektrisch en daardoor is er ook een betere laadinfrastructuur. Europese regels zijn volgens Roy Kleijwegt van tijdschrift Autoweek zo streng dat als een auto hier is goedgekeurd, die per definitie veilig is om in te rijden. Hetzelfde geldt voor privacy. "Ik maak me niet zo'n zorgen. De Chinese merken willen zo graag op de Europese markt, is het het voor hen dan waard om risico's te nemen?" Toch is het moeilijk voor Chinese bedrijven om dataverzoeken van de eigen overheid te weigeren, stellen critici. 'Nederlandse consument pragmatisch' Volgens Kleijwegt is het niet zo dat de Europese markt al wordt overgenomen door Chinese merken: "Kijk maar naar de cijfers. Maar bedenk wel: Tesla was tien jaar terug ook een onbekend nieuw merk en nu de bestverkochte elektrische auto. Auto's concurreren op prijs en op uniekheid in bereik of gebruik. Als je net als Tesla een uniek aanbod hebt, kan het hard gaan. De Nederlandse consument is heel pragmatisch." Tegelijkertijd is de Europese automarkt een kritische, ziet Kleijwegt, en lukt het veel merken niet een plekje te veroveren. "Dus áls het je lukt, maak je goede auto's. De Chinezen innoveren veel sneller, waardoor hun prijzen snel zouden kunnen dalen. Als dat gebeurt, kan de automarkt er over drie jaar totaal anders uitzien. De markt wordt dus nog niet overspoeld, maar zorgen van Duitse merken zijn er niet zonder reden." Financieel persbureau Bloomberg melde eerder deze week dat gezworen vijanden als Volkswagen, Renault en Stellantis (Peugeot, Opel) mogelijk aan een samenwerking denken om goedkopere elektrische auto's te gaan maken. De hoogste baas van Stellantis zei eerder dat de Europese auto-industrie wordt geconfronteerd met een 'bloedbad' als die zich niet aanpast. Chinese elektrische auto's kunnen volgens BOVAG-woordvoerder Paul de Waal helpen bij de klimaatdoelstellingen. "We moeten het ook van de Chinezen hebben als het gaat om versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Het aanbod wordt groter en veelal tegen relatief lagere prijzen." Voor autokopers kunnen die prijsverlagingen interessant zijn, de gevolgen voor het milieu ten spijt. Verder is het ook afwachten wat er gebeurt, mocht de Chinese overheid plots een andere weg inslaan met de auto-industrie. Want de markt vertoont tekenen van oververhitting. Bloomberg meldde in augustus dat er, net als eerder met elektrische fietsen, in een aantal Chinese steden massa's onverkochte elektrische auto's staan te verstoffen.

Mening | Groeiend aantal Chinese elektrische auto’s is mij een doorn in het oog

De heer Sjors ten Tije vindt het een goede zaak dat er eindelijk betaalbaardere elektrische auto’s van Chinese makelij op de Europese markt komen [BD; ‘Elektrische auto uit China voorziet in behoefte’]. Het is evident dat elektrische auto’s in positieve zin bijdragen aan de noodzakelijke energietransitie. Toch is het groeiend aantal elektrische auto’s van Chinese makelij (zoals MG, BYD - Byld Your Dreams-, Lynk & Co, Nio en Xpeng) mij een doorn in het oog. In eigen land worden talrijke bevolkingsgroepen onderdrukt. Ik noem als voorbeeld de Tibetanen, de Mongolen en de Oeigoeren. Laatstgenoemden worden zelfs in groten getale in heropvoedingskampen gevangengezet. Demonstraties, zoals die in Hong Kong en Peking, werden met geweld neergeslagen. Buitenlandse journalisten worden gevolgd en afgeluisterd. Met vrijwel al haar andere buurlanden leeft China op gespannen voet. Ik noem als voorbeeld Nepal, India, Zuid-Korea, Japan, de Filipijnen en natuurlijk Taiwan. We zien dat China in toenemende mate militair actief is, haar buren treitert en zich niets gelegen laat liggen aan internationale afspraken en verdragen. Door een Chinees product te kopen, steunen wij als westerlingen indirect het hiervoor beschreven beleid van China. Dat lijkt me niet wenselijk. Er is reden genoeg voor de Europese Unie om de importheffing op Chinese auto’s torenhoog te maken. ‘Byld Your Dreams’, een ontoepasselijker merknaam had men in China niet kunnen bedenken. Het zijn in ieder geval niet de dromen van de onderdrukte Oeigoeren, de Tibetanen of de Mongolen die in die autofabrieken worden verwezenlijkt. Ik moet daar telkens aan denken als ik zo’n BYD-Chinees voorbij zie komen. Mooi vind ik ze trouwens ook niet, maar dat is persoonlijk.

Grasbaal


Foto's
0
Video's
20
Topics
60
Reacties
9.724
Stemmen
1.635
Volgers
13

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 60jr
Laatst online: 1wk geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering