Illustratie van:

Schuitemaker Rapide - Lange lostijd bij inkuilen met 3 walsen?

Wij zijn ons aan het oriënteren op de aanschaf van een andere ladewagen. Nu werd ons een schuitemaker rapide van 2018 met 3 walsen en een afvoerbandje aangeboden. Een afvoerbandje lijkt ons ideaal met stalvoeren, en de walsen bij het inkuilen. Nu werd mij via via verteld dat deze wagens met 3 walsen een hele lange lostijd hebben, omdat er nu 3 inzitten en normaal 2. Kan iemand dat beamen? Kan ook niet echt filmpjes vinden van dat soort wagens die aan het inkuilen zijn. Vind het toch wel fijn om daar wat meer duidelijkheid over te hebben. Inkuilen hoeven we waarschijnlijk niet meer, dus even uitproberen wordt lastig.

Deel dit topic

Reacties

+1
JD 6110
Wij zijn van een combi 2000 zonder walsen naar een strautman met 3 walsen gegaan en waren bang dat het lossen ook lang duurde.. de wagen heeft wel een 2de trap bodem ketting snelheid. En de bodem ketting blijft draaien als de walsen uitgezet word... die paar seconden meer of minder maakt niet uit. Met de kuilverdeler haal je de tijd er dan weer dik uit en kun je eerder vast rijden
newholland6640
Geen ervaring, maar als het echt zoveel tijd kost kun je de onderste eruit halen toch?
fendtthebeste
@newholland6640 gebeurt dat vaker dan dat eruit halen? Zou de ruimte onder de 2e wals dan niet te groot worden voor het Afvoerbandje?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @fendtthebeste:
Zou de ruimte onder de 2e wals dan niet te groot worden voor het Afvoerbandje?

Mijn afvoerbandje gaat met 3 walzen zelfs nog soms stil staan bij een grote pluk gras.
Maar dan komt het voordeel van een schuitemaker van pas.
Bandje zit vast aan de achterklep.
Dus die even open gras valt er af. Klep weer dicht en verder voeren
+4
Fendt926Driver
De schuitemaker swv (Snijden Walzen Voeren) met losband zijn er in 3 uitvoeringen.
De eerste (die heb ik) heeft 3 walzen waarbij de onderste walz 5 kantig is en de 2 erboven vierkant.
En de 5 kantige zit 10cm boven de bodemketting.
Super voor het voermengen met voeren en met gras lossen op de afvoerband.
Maar zwaar kloten met gras lossen op de kuil omdat het laatste gras een eeuwigheid duurt om uit de wagen te krijgen.
Dan is er de 3 walzen uitvoering met 3 vierkante walzen waarbij de onderste wals ruim 20 cm boven de bodemketting zit die mengt de onderste laag niet maar gooit het zo op de losband.
Wel sneller leeg te krikgen op de kuil.
En als 3e uitvoering de gewone 2 walzen machine met wel een losband aan de klep om vers gras te voeren maar niet voer te mengen en die lost snelop de kuil
+1
fendtthebeste
@Fendt926Driver dat is duidelijk, even verdiepen in welke walsen hij dan precies heeft. Maar beter ia dus 2 walsen, voer mengen doen we er toch niet mee. Dankjewel.
jd premium
@Fendt926Driver Wij hebben een rapide 100 met als onderste wals een 5 kantige, weet jij of deze naderhand te vervangen is voor een 4 kante? Het lossen duurt bij ons behoorlijk lang en wij voeren er geen kuilgras mee dus voor het mengen hoeven wij het niet te doen.
+1
Fendt926Driver
@jd premium het is te vervangen. Maar zoek eerst een vierkante walz voordat je de vijfkantige eruit haalt.
En meet even op of je de 2.2m brede de 2.3m brede of de 2.4m brede binnenbak op je rapide hebt voor de juiste maat wals
+2
mdoornekamp
Het lossen zal iets langer duren. Vooral het laatste wil slecht onder de onderste wals door. Die zit dichter bij de bodem om verstopping op de dwars band te voorkomen.

Denk dat je één minuut langer aant lossen bent dan met 2 walsen.

Het beste blijft natuurlijk zonder walsen. Snel van de bult af met de wagens en je zware verdeel combi schuift het wel vlak.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Het beste blijft natuurlijk zonder walsen

Zul jij altijd zeggen als loonwerker zonder walzen in de wagen.
Maar bij veel aanvoer blijf je niet voor met vastrijden en verdelen als je geen walzen in de wagen hebt.
Bij ons komen er geen wagens zonder walzen de kuil op
+1
JD 6110
@mdoornekamp zonder walsen ? Met een combi heb je het aan 3 bulten liggen over een lengte van 50 meter rijkluil. Da's kut met een mooie kant opzetten en trekker met verdeler.
roscho
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Het beste blijft natuurlijk zonder walsen.

Ben ik niet met je eens. Voor de loonwerker zal het misschien sneller zijn, maar het gras valt er als een paar grote proppen uit. Wie vastrijdt met een "gewone" trekker, heeft de grootste moeite om dat weer mooi te verdelen.
Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar walsen, op zijn minst 2.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @roscho:
Voor de loonwerker zal het misschien sneller zijn, maar het gras valt er als een paar grote proppen uit.

Sneller lossen wel.
En met 2 grote wagens rijden op een grote kuil zal het misschien ook wel gaan. Dan ko.t er nog niet zoveel aan en je hebt ruim de tijd van prutsen en aanrijden. Maar als je echt capaciteit aan de kuil rijdt (hakselploeg plus raapwagen) blijf je hopeloos achter met vastrijden als er geen walzen in de wagens zitten
+6
@Fendt926Driver Als het goed gesneden is lost het zonder walsen ook mooi egaal

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@MaartenMandemaker misschien wel mooi egaal.
Maar als er regen op komst is.
Of als we snel klaar willen zijn rijden we met een hakselploeg en 1 of 2 raapwagens op 1 kuil.
Dan is 1 keer knoeien op de kuil al te veel.
Dan moet alles gewoon prima lopen met verdelen.
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver
Quote:
prima lopen met verdelen

Valt me wel op dat de kuil verdeler vaak onder de maat is in de inkuil trein. Als je een mooie gebruikte Viking koopt, ben je voor derest van je leven van je verdeel problemen af
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Als je een mooie gebruikte Viking koopt

Als je een mooie jumbo hebt die gelijk breed met de trekker is met vastrijden en dus schuin gezet moet worden om met kanten aanrijden het zijplastik niet te beschadigen.
Wat zou ik dan met een viking moeten?
Verder van de kant blijven met vastrijden?
Of kantplastik steeds raken?
Als ik beide kanten 550 kg wielgewichten in de trekker doe ben ik even zwaar maar veel minder belasting op de trekker.
En laats onze combi gewogen. En met volle tank 11.7 ton.
Dat is mij voldoende.
Boven de muren moet het ook aan te rijden zijn zonder dat de kuil uit elkaar gaat.
En ook de rijkuilen diecwe soms vastrijden moeten te doen zijn.
Ik zie helemaal geen voordelen in een viking verdeler
+1
@Fendt926Driver als er regen op komst is heb ik het liefst die bak zo gauw mogelijk leeg, kan die weer naar het land 😅
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr wij niet. Wij hebben liever 2 bakken extra.
Daar kun jij met sneller lossen niet tegenop als de capaciteit verdubbeld met 2 bakken extra
+2
@Fendt926Driver moet je net wel mensen en bakken en trekkers voor hebben. Loonwerker meestal niet, zeker niet met regen op komst.
En zou het ook niet willen, dubbele aanvoer op de kuil. Nu mooi in balans, shovel voldoende tjjd om aan te rijden met 18 ton. Kun je wel walsen hebben, maar dubbele aanvoer is niet realistisch.. of het moeten hobby wagentjes zijn
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
maar dubbele aanvoer is niet realistisch.. of het moeten hobby wagentjes zijn

Onze eigen inkuiltrein. 3 14 tonners bij de hakselaar en de rapide 140 rapen. Soms de rapide 80 er ook nog bij.
Maar we doen dat alleen als er regen op komst is.
Maar dan verdubbel jij nog niet en laat het er dus in regenen.
Personeel is er genoeg te krijgen als je maar betalen wil.
+2
@Fendt926Driver als het maar geharkt ligt, valt het meest water ernaast 😉😜
Maar Indd, als je maar wil betalen. Ze nemen hier de trekker en hakselaar etc mee, perfect, werken ook heel zelfstandig, beginnen als wij nog bii de koeien zijn, zelfs als ik buiten de deur werk redden ze zich. En met siwa240/720 hebben ze al zat capaciteid, verdubbelen nergens voor nodig en onrealistisch
+2
fan van trekkers
@MaartenMandemaker deze ervaring heb ik ook. Wokkel erover en hij is in 1x vlak
+1
@fan van trekkers Ja als je een beetje lengte hebt om te lossen heb ik hem met ons Veenhuisje ook zo vlak
+1
RaHeados
@MaartenMandemaker met je eens ligt er met rapen wel aan hoe je hem doet laden, helemaal stampen en dan doorschuiven of als die in houd al gelijk doorschuiven. Daarnaast is het ook de kunst om de juiste snelheid te hebben met lossen zoals hier wel meer genoemd is.

(klik om te vergroten)

.
@RaHeados Klopt! Onze wagen heeft een vrij lange laadvloer voor z'n inhoud (7meter), dat is met lossen wel handig, je kunt een mooie ril neerleggen die niet te breed is
+3
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar als je echt capaciteit aan de kuil rijdt (hakselploeg plus raapwagen) blijf je hopeloos achter met vastrijden als er geen walzen in de wagens zitten

Ik weet het niet, loonwerker hier in de buurt hadden verkeerde wagen geleverd gekregen, 1 met walsen, zitten met xerion en holaras op de kuil, maar de walsen lagen half weg het seizoen naast de kar en ze rijden nog steeds zonder. Duurde allemaal veel te lang.

Op 't werk de rapide 6600 is in 30-45 seconde leeg en de siwa nog een stukje rapper, ligt er 45 m3 achter, beco bak aan een volvo l60 en kunnen de hakselaar makkelijk bij houden. Elke 7-10 min een kar bij de kuilen dan heeft die hem met gemak vlak en aangereden. Mits goed gelost, maar als je met walsen verkeerd hebt gelost ben je met je verdeler ook nog wel even zoet.

Infrastructuur rondom de silo's is een belangrijkere factor, dan het feit of er walsen in zitten of niet.
newholland6640
@johndeere6230

Als je elkaar kunt passeren op de bult is walsen misschien wel mooi. Duurt anders veel te lang.
Hier ook we paar keer wagen met walsen op de bult gehad. Ik zie nog geen voordelen.
johndeere6230
Quote Reactie van @newholland6640:
Als je elkaar kunt passeren op de bult is walsen misschien wel mooi. Duurt anders veel te lang.

Maakt elkaar niks uit, enige voordeel zie ik erin als je over een kuil van 50 m een laagje moet lossen, doordat die langzamer lost beter te doseren en hoef je niet zo hard te rijden 😜😅
+1
Herbert
@mdoornekamp
Quote:
Die zit dichter bij de bodem om verstopping op de dwars band te voorkomen

Ik heb een camera achterin de wagen, lijkt mij niet dat er proppen gras onder de wals door komt. Het zijn altijd de grote plukken die over de bovenste wals gaan die verstoppingen veroorzaken.
+3
mdoornekamp
Wagens met walsen zijn ook duurder. Dat geld kun je ook besteden aan een zwaardere verdeler. En tijdens het verdelen ben je ook al aant vast rijden.

Wij hebben ook vaak kortere bulten waar je achteruit op rijdt. Dan krijg je een wagen met walsen amper leeg
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En tijdens het verdelen ben je ook al aant vast rijden.

Klopt als een bus!
Ik vind het altijd maar rare praat als er geroepen wordt: "de verdeler moet het in 1x vlak leggen want dan heb je meer tijd om vast te rijden"
Baltus_steyr
@hobbyboer meeste tijd als ik aan het verdelen ben leg ik het voor 80a 90 procent in een keer klaar. de rest vd tijd rijdt ik het aan. Ik vindt het jammer om nog een 2 of 3 de keer te gaan verdelen.
+1
spotmelker
@hobbyboer als je het gras in 3 bulten op de kuil lost heb je of geen messen er in of geen lage versnellingen op de trekker. Wij rijden de wagen zonder walsen met die snelheid leeg zodat het gras over de hele bult verdeelt ligt. Met een powershift of vario gaat dat makkelijk.
+2
Baltus_steyr
@spotmelker wij hebben geen vario en of powershift. Maar wel een taarup die dikke bulten lost 😁 😁 Ik stuur me pa altijd aan wanneer die rijden moet en even moet stoppen zodat het gras zo mooi mogelijk achtermekaar gelost word. En doorgaans gaat dit redelijk goed!
+5
Mijn (beetje) ervaring is dat het lang duurt. Op de bult met een 135 met 3 walsen en een 580 zonder, is de 135 gewoon vervelend langzaam, staat veel te lang in de weg, verdeel tjjd maakt weinig uit. Als je maar beetje fatsoenlijk kan lossen, zie ik zonder walsen zeker niet als nadeel. Als je de wagen een beetje kent draait die gewoon een nette bult, constante snelheid en zeker niet stil gaan staan. Na 2 vrachten weet je precies hoe snel je moet rijden om leeg te eindigen op het einde van de kuil.
degenen die 2-3 molshopen op de kuil leggen moeten wat meer oefenen…
Degenen die zeggen dat lostijd niks uitmaakt die hebben nog geen bodemketting met meerdere snelheden 😏😏

Kortom, ja, lossen met (3) walsen kost tijd.

Kom er maar in met dat commentaar allemaal…..🍿
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr Tja lostijd, hier hebben ze afschuifwagen en rammen ze hem in een paar tellen leeg en weg zijn ze weer. 1 grote trekker met grasvork op de bult die drukt die vracht in 2 keer weg, loopt mooi altijd.
@rommert14 schuifwagen zal Indd wel hard gaan, hoef je ook nooit te wachten op het laatste beetje 😅
Hier zie je ze amper, toevallig laatst bij van Bakel ff naar staan kijken.
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr schuitemaker lost wel vrij mooi in partjes. En niet heel breed. Dit komt door de ver doorlopende zijwanden. Veenhuis bijboorbeeld lost echt slecht. Wagens is te hoog en gras valt heel breed
fendtthebeste
@ronald-deutz-fahr

Weet jij of die rapides met de nieuwe kleuren (serie die na de rapide 125, 130 & 135 etc... Is gekomen) allemaal een 2 snelheden bodemketting? Of is dat een optie?
+1
rickboer blija
@fendtthebeste als je walzen hebt kan je de bodemketting variabel aansturen, een 2e versnelling heeft met 3 walzen weinig zin
mdoornekamp
@fendtthebeste rapide 580 van m'n collega heeft maar 1 snelheid. Kar is een paar jaar oud. Nog niet met de zwarte frame delen
2850Johndeere6R
@fendtthebeste Ik geloof dat het op de *000 serie wel standaard is maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
@fendtthebeste of de 135 2 snelheden heeft durf ik niet te zeggen, maar je hebt er niks aan, hoogstens bij de laatste 10%
Leeftijd zegt volgensmij weinig over die snelheden, ben weleens met een 155 weg geweest met 3 snelheden, de 3 is echt niet tegen te rijden, gaat veel te hard om op beetje lengte te lossen 😅
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
155 weg geweest met 3 snelheden, de 3 is echt niet tegen te rijden,

En nog werdt er gebeld met schuitemaker vanuit denemarken of de wagen niet sneller kon lossen.
+1
@Fendt926Driver zaten zeker walsen in dan 😂
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr nope. Denemarken is alle loonwerk zo uitgeknepen dat alles opgevoerd moet worden
+1
@Fendt926Driver Poah loonwerk zo uitgeknepen dat zelfs werk per uur sneller moet, de rommel maar opvoeren, en klagen als de rommel kapot is en dat er niks verdient word👍🏻😎
cb6520
@ronald-deutz-fahr in het buitenland word vaak per ton gewerkt
RaHeados
@ronald-deutz-fahr schijnt wel dat je daar war mee kan aanpassen in snelheid. Weet dat wij hem altijd vol gas hadden staan. Veder is t beetje te regelen met olie door meer of minder touren te maken.

Weet niet hoe je het precies in kon stellen maar in het scherm kon je iets met bodemketting snelheid had m'n vader het over.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RaHeados:
schijnt wel dat je daar war mee kan aanpassen in snelheid.

Als je de snelle aandrijving niet op de bodem ketting aandrijving hebt zitten.
Dus die met de dubbele hydro motor.
Dan kun je alleen van normaal lossen naar langzamer lossen.
Maar sneller dan de hydromotor kan ga je niet met instellingen redden
RaHeados
@Fendt926Driver aha dan zal die wel op normaal lossen gestaan hebben.
rickboer blija
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Dus die met de dubbele hydro motor.

Wij hebben enkele motor, maar toch 2 snelheden 🤔
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rickboer blija:
Wij hebben enkele motor, maar toch 2 snelheden

Dat kan. Wij hebben wel walzen en 30 snelheden
rickboer blija
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Dat kan. Wij hebben wel walzen en 30 snelheden

Toen bij ons de walzen er nog in zaten konden wij dat ook in beide snelheden
+1
worteljcb
Verschil is er zeker met 2 of 3 walsen. Hoeveel verschil durf ik niet te zeggen, maar dat is wel de reden waarom je ze met 2 of 3 kan krijgen. Bij een ander merk wagen kon je alleen 3 krijgen in het begin en later is dat ook 2 geworden vanwege de lostijd.
+1
rickboer blija
Laatst heb ik met een 580v geladen (bandje en 3 walzen). Het lossen ging opzich niet verkeerd, maar is wel duidelijk langzamer dan zonder walzen.

wagen is destijds in V variant gekocht omdat er ook kuil mee gevoerd werd, nu hebben ze een mengwagen erbij en zeggen ze dat een volgende wagen niet weer 3 walzen hoeft te hebben.
+1
CaseCS130
@fendtthebeste Als je serieus wilt stalvoeren is een bandje met 3 walsen heel erg mooi. Ligt dan altijd egaal en mooi los voor het voerhek en bespaart tijd ten opzichte van lossen op de voergang zonder bandje en weer aan schuiven. Inkuilen er mee gaat ook prima, lostijd is iets langer dan een wagen met 2 walsen en ook langer natuurlijk als een wagen zonder walsen. Maar het ligt wel mooi egaal op de bult wat verdelen net even makkelijker maakt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide en hebben de trefwoorden rapide , schuitemaker , schuitemaker rapide , v , inkuilen , walsen , stalvoeren , ladewagen en aanschaf geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0