Grootste hybride mijntruck ter wereld gaat aan het werk op waterstof-batterij

De Britse mijnbouwmultinational Anglo American heeft vandaag in Zuid-Afrika een prototype gelanceerd van 's werelds grootste door waterstof aangedreven mijntruck. Deze 2 megawatt (MW) hybride truck op waterstof en batterijen genereert meer vermogen dan zijn voorganger op diesel en kan een laadvermogen van 290 ton vervoeren.

De truck bevat een accupakket van 1,2 MWh, aangezien het vrachtwagensysteem gebruik maakt van meerdere brandstofcellen, die tot 800kW aan vermogen leveren.

De truck is ontworpen om te worden ingezet in de dagelijkse mijnbouwomstandigheden in de Mogalakwena PGM-mijn in het noordoosten van Zuid-Afrika. De mijn is 's werelds grootste open mijn voor platinagroep-metalen. Anglo American wil er een vloot van 40 vrachtwagens vervangen die jaarlijks ongeveer een miljoen liter diesel (!) verbruiken.

De vrachtwagen maakt deel uit van Anglo American's nuGen Zero Emission Haulage Solution (ZEHS), een groen waterstofsysteem op de mijnsite. Het systeem haalt stroom uit een zonnepark om een waterstofelektrolyse te voeden waarmee water wordt gesplitst, dat vervolgens de vrachtwagens van groene waterstofbrandstof voorziet.

Verwacht wordt dat het ZEHS-project tegen 2026 volledig operationeel zal zijn. Het is de eerste stap om acht van de mijnen van het bedrijf tegen 2030 koolstofneutraal te maken. Het wereldwijde mijnbouwbedrijf heeft zich ten doel gesteld om al zijn activiteiten tegen 2040 op netto nul te brengen.

Reacties

+1
Tinus
De waterstof wordt ter plaatse gemaakt door een elektrolyse-installatie die wordt aangedreven door een zonnepark ter plaatse. Dus dit is echt een emissievrije situatie. Goede usecase voor waterstof!

Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!

Hebben de onderwerpen vrachtwagen , prototype , vermogen , meer vermogen , zuid-afrika , vervangen , hybride , waterstof , zonnepark , accupakket , groene waterstof en mijntruck geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!