Deze Zeeuw laat ook jouw auto (of tractor) rijden op lucht
Dus: is rijden op lucht de toekomst? Volgens SolutionAir denken veel grote partijen van wel. Fiat, Renault en Bosch worden genoemd als bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn of al meewerken aan onderzoek voor nieuwe modellen. Bovendien zou de techniek niet alleen kunnen werken voor bestaande personenauto’s, maar vooral ook voor bedrijfsauto’s, vrachtwagens, zelfs boten en aggregaten. Dat scheelt een enorme stapel aan afgedankte machinerie als rijden op brandstof straks niet meer kan of mag. Over milieuwinst gesproken. Hier gaan we meer van horen… topgear.nl/autonieuws/… [/quote]
Lees ook
Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!
Hebben de onderwerpen duurzaam , solutionair en rijden op lucht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En veel bewegende delen. 1000bar is ook extreem. Maar zal wel nodig zijn om het klein te houden. Voor thuis situaties misschien wel intresant. Uiteindelijk is de beste oplossing minder verbruiken..
Het probleem blijft uiteindelijk de hoeveelheid geperste lucht die je mee kan nemen dat bepaalt de reikwijdte.
Een kennis van mij gebruikt perslucht al jaren om een oude stoommachine mee aan te drijven, en dit werkt ook zeer goed.
Bij bv. 200 bar en 500L bevat een tank lucht 15MJ energie, wat het equivalent is van 0.44L diesel.
Dat is dus 2300x zoveel volume, of voor de energie van een tank diesel van 300L te evenaren, 700000L lucht.
Neem daarbij nog dat het samendrukken van lucht een maximum efficientie van 15 procent heeft, waardoor je 100MJ moet toevoegen (3L diesel) en dan zie je dat het een verschrikkelijk idee is.