Deze Zeeuw laat ook jouw auto (of tractor) rijden op lucht

Een auto (of tractor) laten rijden op water, dat gaat nog niet. Op lucht, dat wel. In Axel is Peter Snoodijk er al heel ver mee. Kwestie van wat papierwerk en hij kan de weg op.


Dus: is rijden op lucht de toekomst? Volgens SolutionAir denken veel grote partijen van wel. Fiat, Renault en Bosch worden genoemd als bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn of al meewerken aan onderzoek voor nieuwe modellen. Bovendien zou de techniek niet alleen kunnen werken voor bestaande personenauto’s, maar vooral ook voor bedrijfsauto’s, vrachtwagens, zelfs boten en aggregaten. Dat scheelt een enorme stapel aan afgedankte machinerie als rijden op brandstof straks niet meer kan of mag. Over milieuwinst gesproken. Hier gaan we meer van horen… topgear.nl/autonieuws/… [/quote]

Reacties

+1
Herbert
Hier zijn al vaker berichten over geweest, en toen werd het volledig ontkracht. Luchtdruk opwekken kost ontzettend veel energie, per kilometer kost het dus ontzettend veel stroom. Het genoemde bereik was de vorige keer ook factor 100x te hoog. Na een paar testkilometers was de luchtdruk al bijna weg in de tanks. ben benieuwd hoe dat nu is
+5
walker1
@Herbert Het zal wel gebakken lucht zijn.
+2
jehan
@walker1 daar moeten we niet te luchtig over nadenken hoor hahaha
+1
Klein Rot
@Herbert
Zijn inderdaad al veel onderzoeken mee gedaan en gestopt. Zijn niet voor niets gestopt
+1
BvdD
@Herbert los van hoe snel de tank druk verliest denk ik dat het juist een prachtige manier is van energie opslaan.
Je hebt er enkel een luchttanks voor nodig en die vliegen niet in de fik en slijten nauwelijks.

Als ik naar mijn bedrijf kijk. Mijn zonnepanelen produceren het meest als mijn koelcel net leeg is.
En Liander heeft het stroomnet hier in Flevoland niet voor elkaar. Dus ik kan maar een klein beetje stroom terug leveren. De enorme energie verspilling die hierdoor ontstaat kan perfect worden opgevangen door het samenpersen van lucht. En dat vervolgens gebruiken wanneer ik het nodig heb.
+1
mestyle
@BvdD tot je tank doorrot of je overduk bevriest en de compressor door blijft draaien. Fan wordt zon tank levensgevaarlijk en gebeurt helaas ook nog wel eens
+2
BvdD
@mestyle toch denk ik dat als deze techniek net zo snel verbetert als de accutechniek, dat het een veel mooiere optie is dan accu's. Je hebt er veel minder delfstoffen voor nodig. En met accu's gebeurt ook links en rechts nog wel eens een ongelukje
inter fan
@BvdD In zo'n situatie lijkt opwekken waterstof mij dan eerder de oplossing, ook dit kan onder druk worden opgeslagen in tanks. Echter wel met iets meer gevaren.
BvdD
@inter fan ook dat lijkt me mooi maar is nog niet praktijkrijp.
Wat ik gelezen heb draaien beide systemen op 300bar. En waterstof ontploft nogal hevig als het mis gaat.
vandaar dat lucht me wel aanspreekt
+1
mestyle
Inderdaad opwekken van lucht is aan de prijs. In de industrie spreekt men bij een lichte lucht lekkage over een bedrag van circa 1500 euro per jaar aan kosten
Klein Rot
@mestyle
Je hebt erg veel vermogen nodig om de lucht tot 1000 Bar op te drukken er komt ook veel warmte bij vrij, die warmt moet je later weer toevoegen omdat anders alles zal bevriezen
fendt2
Je hebt idd veel verliezen. En ook risicos maar dat is met accus niet minder.
En veel bewegende delen. 1000bar is ook extreem. Maar zal wel nodig zijn om het klein te houden. Voor thuis situaties misschien wel intresant. Uiteindelijk is de beste oplossing minder verbruiken..
+1
Rick V
Je zou dus ook op stoom kunnen gaan rijden?
+2
fendt2
@Rick V back to basic
Minitauro
Als dit zou werken zou natuurlijk geweldig zijn.
Het probleem blijft uiteindelijk de hoeveelheid geperste lucht die je mee kan nemen dat bepaalt de reikwijdte.
Een kennis van mij gebruikt perslucht al jaren om een oude stoommachine mee aan te drijven, en dit werkt ook zeer goed.
+1
Rick V
@Minitauro scheepsmotoren starten ook op lucht, tenminste veel
+1
Klein Rot
@Rick V
Starten maar niet varen
Rick V
Kramer U800
@Minitauro Een stoommachine zou kunnen omdat deze weinig toeren maakt, maar een verbrandingsmotor die al 800 toeren stationair loopt? Dat gaat hem niet worden. Als je soms ziet wat voor drukvat er nodig is om een scheepsmotor te starten van een binnenvaartschip schrik je wel, dan kan je wel 200 bar erin hebben maar dan moet je voor lange afstanden ook nog aan je Liters komen. En dan vraag ik mij gelijk af of dat wel veilig is zo'n groot vat, en het neemt ruimte in beslag.

Wat voor stoommachine is het? Een schaal model? Vaste of rijdende stoommachine?
+2
Minitauro
@Kramer U800
Een scheeps motor wordt inderdaad ook nog vaak lucht gestart met twee flessen voor één motor kun je met 23bar een dikke 6 cilinder van 1600 pk aan de gang krijgen. En maximaal 5X starten achter elkaar, dan moet je weer lucht draaien.

Een stoommachine is een ander verhaal, de stoom machines waar ik het over heb zitten op een grote drijvende bok.
En de stoommachines worden nog steeds aan boord gebruikt om de lieren in beweging te krijgen om zware lasten mee te tillen boven water.
Deze draaien inderdaad laag toeren, maar door de grote zuiger oppervlakte zijn ze oersterk.
Nu moet ik erbij vermelden dat aan boord de compressor door een dieselmotor wordt aangedreven.
Stoom wordt aan boord niet meer gemaakt.

Een auto wordt inderdaad wat anders deze moet het van toeren hebben met een heel klein zuiger oppervlak.
Dit vindt ik wel knap als dit zou werken, om vele kilometers mee te kunnen maken moet je toch een flinke druk mee kunnen nemen lijkt mij.
+1
cyrus-van-gelder
@Minitauro in ww2 werden sommige vliegtuigmotoren ook op lucht gestart..een zogenaamde hucks starter. Niet elk toestel had een eigen ingebouwde Startmotor. De messerschmit bf 109 werden zelfs nog met de hand aangeslingerd.
+1
Rick V
@cyrus-van-gelder aan de propeller hangen😁
+1
cyrus-van-gelder
@Rick V dat zie je idd in oude films als ze zo,n oude dubbel dekker uit 1914/ 18 starten. Zo,n messersmit bf 109 werd met een slinger aan de zijkant van de motorkap aan geslingerd. Als het vliegwiel genoeg snelheid had , koppelde de piloot die dus al in het toestel zat, het vliegwiel aan de krukas. Het slingeren werd door grondpersoneel gedaan.
  • 😉😉😉😉😉😉😉
+2
Minitauro
@cyrus-van-gelder Er is vroeger al heel wat techniek bedacht van die vliegtuigen wist ik niet.

Wat ik wel weet is dat er ooit in Duitsland tussen 1924 en 1930 een dieselperslucht locomotief is ontworpen en gemaakt de V3201.
Deze woog 120ton en had een maximum snelheid van 80kmh.
De reden voor de bouw van de loc weet ik niet precies.

(klik om te vergroten)

V3201 diesel perslucht locomotief
+2
bas101
Mooi systeem dat waarschijnlijk nog geen doorbraak heeft kunnen maken ivm met belasting heffen , maar verder lijkt t me dat zo'n motor lucht vreet ,dat je enorme voorraadtanks bij je moet hebben om enige afstanden te kunnen rijden , als ik maar mn eigen compressor met 300 liter tank kijk dan duurt dat ca 10 a 15 minuten voor dat deze op 10 bar druk is , kun je uitrekenen hoe lang t duurt eer deze op 100 of 1000bar is , 1000 bar luchtdruk is een enorme druk dan heb je bij mij weten wanden van enkele centimeters dik nodig , t lawaaierige van de motor moet ook nog aan gesleuteld worden anders hebben de mensen uit de stad weer een argument om te klagen.
+3
ken-adams
Mooi idee maar zal nooit werken, energie opslaan in luchtdruk is gewoon niet effectief, laat staan efficient.

Bij bv. 200 bar en 500L bevat een tank lucht 15MJ energie, wat het equivalent is van 0.44L diesel.
Dat is dus 2300x zoveel volume, of voor de energie van een tank diesel van 300L te evenaren, 700000L lucht.

Neem daarbij nog dat het samendrukken van lucht een maximum efficientie van 15 procent heeft, waardoor je 100MJ moet toevoegen (3L diesel) en dan zie je dat het een verschrikkelijk idee is.
+3
bas101
@ken-adams maw vroeger kon men ook goed nadenken en is de dieselmotor zon slechte uitkomst nog niet

Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!

Hebben de onderwerpen duurzaam , solutionair en rijden op lucht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!