Revolutionaire ‘vijf minuten-accu’ gaat over drie jaar in massaproductie

De Israëlische start-up Store Dot heeft een accu ontwikkeld die binnen vijf minuten volledig opgeladen kan worden. Deze technologie voor extreem snel opladen gaat volgens het bedrijf over drie jaar in massaproductie.

Reacties

+3
Pieter Buren
Ben wel benieuwd hoe dat werkt. En kan er wel zoveel energie geleverd worden in zo'n korte tijd door het stroomnet?
+4
langeslagdiesel
@Pieter Buren ben meer benieuwd naar : hoelang blijft het heel? Wat is de brand veiligheid??
+2
wim-same
@langeslagdiesel Brand veiligheid.... Ik ga er niet graag naast staan als hij aan het laden is. en ik zet hem ook niet graag in de buurt van gebouwen. Lijkt mij gewoon een bom.
Pieter Buren
@wim-same Dit vind ik nou weer een vreemde opmerking. Hoe kun je ooit zeggen dat iets een bom is terwijl er niet eens staat omschreven hoe dat snelle laadproces in z'n werk gaat?
+3
wim-same
@Pieter Buren Tot nu toe is iedere lading van een accu, zelfs van een telefoon een brand gevaar risico, dus waarom dan zo'n hele snelle lading niet dan. Een snelle lading, maar ook een snelle ontlading is een risico op ontploffen van een accu. Hoeveel Tesla's zijn er al in brand gegaan ?
Pieter Buren
@wim-same maar deze accu's zijn gemaakt om snel te laden. Als het risico op brand bij deze snel oplaadbare accu evengroot is als het risico op brand in een telefoonaccu of andere accu die we nu gebruiken, is er met de snel oplaadbare accu toch een vooruitgang.

Punt blijft wel dat die accu's wel eens in de fik vliegen en moeilijk te blussen zijn, maar dat is een heel ander aspect. Je kunt niet in één keer alles goed hebben. De verbrandingsmotor zijn ze ook al meer dan 100 jaar aan het optimaliseren.
+3
wim-same
@Pieter Buren Zelfs met zonne panelen heb je een risico op brand. En ik vind dat daar veel te weinig naar gekeken word. Alles moet tegenwoordig groen en eco, en vooral heel links, maar de risico's worden vaak onder belicht.
+2
Pieter Buren
@wim-same ik zou er nog eens stuk aan toevoegen maar wilde de politiek vermijden, omdat dit weinig met dit artikel te maken heeft. Nu u daar toch over begint doe ik het ook maar.

Quote:
Je kunt niet in één keer alles goed hebben.

Vervolg: Tot die tijd moet je blijven doorontwikkelen vooral als er nog grote risico's zijn (brandgevaar). Maar de politiek kijkt hier niet naar en komt met milieuzones en steeds hogere accijnzen op brandstof, waardoor de 'gewone man' wel een nieuwe auto moet kopen terwijl de oude nog prima is.

Ik weet zo ook niet wat ik hieraan kan doen, dus probeer ik maar het positieve uit zo'n bericht te halen en te kijken hoe ik het leven betaalbaar kan houden om zo onafhankelijk mogelijk te blijven van die linksen. Want ik ben er al wel achter dat hoe minder je hebt, hoe meer die linksen je leven gaan bepalen.
langeslagdiesel
@wim-same klein. Detail in het hele verhaal. En ook een zijspoor, maar daarmee niet minder relevant. Probeer jij eens zo’n rijdende Duracell op de dam te krijgen met een trekhaak. Gaat hem niet woorden. Met andere woorden. Je bent heel veel gewicht aan het verrollen, en jij mag ook mee. Dan houd het gelijk op zeg maar. Je hebt niks over. Het is het zelfde als een te kleine verbrandingsmotor in een te zware vrachtwagen. Het rolt wel maar je hebt er niks aan. Een kleine boodschap aan @Pieter Buren. Als je eens wilt zien hoe snel volume transport van stroom in zijn werk gaat. Ga dan eens kijken in een transformator/ condensator huis van een meter of 50 hoog. Dat is echt heel indrukwekkend. Als deze opgestart woorden hoor je het buiten op vele meters afstand, binnen zingen. Als je dat een keer hebt mee gemaakt krijg je enorm veel ontzag voor snel volume transport van stroom. Dan weet je dus ook dat je contacten ALTIJD 100% moeten zijn, anders is je verbinding accuut vloeibaar. Erg brandgevoelig in mijn ogen. Dat hoef ik niet in me garage, om je eerlijk de waarheid te vertellen.
+2
wim-same
@langeslagdiesel en uiteindelijk zie ik toch meer toekomst in waterstof. Dan kun je opslaan, en opwekken met b.v. zonnepanelen. zo kan je toch de gehele Sahara vol zetten.
+1
langeslagdiesel
@wim-same ik ben het roerend met je eens. In mijn ogen heb waterstof ook de toekomst. Die techniek hou ik dan ook scherp in de gaten.
+2
wim-same
@langeslagdiesel Nu wil ik hier niet mee zeggen dat waterstof niet brand en explosie gevaarlijk is hoor. Ok dat punt verdient veel aandacht. Ik wacht deze ontwikkeling ook af. Iveco of New Holland schijnt al heel ver te zijn met een brandstof cel in een voertuig.
+1
langeslagdiesel
@wim-same ik sta ook nog niet te schrapen in het startvak. Maar als we dan toch om moeten.
+1
langeslagdiesel
@wim-same tot die tijd ben jij wel onder de pannen met stadsverwarming ingraven en temp verhogende aggregaten wegmoffelen. Rustig doorgraven is mijn advies. Ha ha! 👌
nico-c
@wim-same En al dat energieverlies bij waterstof?
En hoe maak je het groen? Nog meer windmolens en zonnepanelen?
Ik snap dat waterstof aantrekkelijk kan lijken, maar het is een energiedrager met veel nadelen in mijn optiek...
wim-same
@nico-c en wat denk je hoeveel verlies of je heb met elektriciteit. ? Om waterstof op te wekken kan je b.v zonneparken in de Sahara maken.
+2
erik9831
@wim-same er zijn zelfs test bezig op dit moment door de universiteit van Leuven op vlak van waterstof en wonen. Zal eens even zien of ik het terug kan vinden.

Hier het artikel: waterstof is dus eigenlijk nog heel simpel om op te wekken... Niet zoals sommige hier beweren...

kuleuven.be/onderzoeksverhalen/2019/…
+1
wim-same
@erik9831 Ja, je kunt er natuurlijk ook je huis mee verwarmen, maar ook weer omzetten in elektriciteit. deze onderzoeken zijn denk ik heel belangrijk, als men dan toch van de fossiele brandstoffen af wil.
erik9831
@wim-same artikel toegevoegd bij de vorige reactie.
+1
wim-same
@erik9831 Kijk. dat is dan toch vel belovend. Dit zie ik echt als de toekomst.
appie1967
@langeslagdiesel dat van dat trekken dat heb je niet onder zocht kijk maar eens wat een tesla mag trekken
2500kg dat valt dus flink mee
Ik weet weinig van de type.s maar sprak laatst iemand met een kar brandhout
Die vroeg ik , mag zon dind dat trekken .
Ja hoor 2500kg zelfs was het antwoord
langeslagdiesel
@appie1967 kijk, het is vrij simpel. Des te meer je vraagt des te eerder is je tank leeg. Dat is met iedere auto. En of die tank nou diesel, gas of stroom bevat, maakt niet uit. De groene gedachte is rendement optimaliseren met een zo laag mogelijke belasting voor welke vorm van het milieu dan ook. En accu slijt nou eenmaal sneller bij snel laden en ontladen. Kan jij wel 2,5 ton achter je testla hangen, maar dan blijft hij niet lang heel. Vroeger hadden de als trek auto bekend staande type’s grote kale motoren met liter inhoud. Deze bleven heel omdat de motor en aandrijflijn het werk aankonden met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus. Relatief veel van deze auto’s , trekkers, vrachtwagens, en zelfs de houten windmolens zijn er nog. En bedrijfs vaardig. Als jij met een testla of welke Duracell auto dan ook aanhangers gaan trekken, dan is je levensduur erg kort. Dus waar is dan de groene gedachte? En ben je dan niet willens en wetens tegen beter weten in bezig?
+1
appie1967
@langeslagdiesel goed verhaal lekker kort
waar het mij om ging was de gedachte dat ze alleen voor personen vervoer waren en dat de kogel er voor de sier aan zat
Dat is niet zo
Dat de actieradius flink minder is laat zich raden
Voor de rest wen er maar aan dat de tijden veranderen
+1
langeslagdiesel
@appie1967 ja ik doe me best om er aan te wennen. En of ik nou wil of niet, dat is niet belangrijk in de grote stroming. Je hebt gelijk. Ik moet ook mee.( doen ?) de geschiedenis wijst uit dat mensen die blijven na denken niet altijd spoken zien, en toch wel eens gelijk hebben / hadden. Neem nou van mijn aan dat die trekhaak aan een testla meer politieke lading heeft dan de accu stroom kan bevatten. Maar het is hier een trekker forum en geen politiek platform. Dus ik laat het hier bij. De tijd zal ons leren wie er gelijk heeft,/ had. Ik misgun niemand zijn gelijk, dus in principe sta je al 1-0 voor op mij.
appie1967
@langeslagdiesel geen probleem was maar een detail
+2
arjanvw
@langeslagdiesel toch is dat niet helemaal zo, weet je wel wat voor acceleratie een Tesla heeft?
@wim-same toch wordt er door verzekeraars wel degelijk naar brandveiligheid gekeken. Je moet aan allerlei voorwaarden voldoen en dan nog zijn projecten op daken zijn soms lastig te verzekeren.
langeslagdiesel
@arjanvw acceleratie is een moment opname. 2,5 ton aan de knobbel een continu belasting. Vrij groot verschil dus.
dennisbouter
@wim-same neem nou een schroeftol vroeg moest een 7,2 volt staaf een uur op een lader nu pak je 18 volt 5 ampere in 45 minuten of eventueel nog sneller. Alleen zijn het totaal andere accu's
+2
MaxxuM4ever
@wim-same dat zeiden ze waarschijnlijk ook van de eerste verbrandingsmotor met bijbehorende brandstof tank, een rijdende bom.
langeslagdiesel
@MaxxuM4ever een back-fire bij een oude gas motor kan wel een vreemd effect geven ja onder de kap. Ha ha!
+2
walker1
@Pieter Buren dat vraag ik mij ook af. Stroomnet is nu op veel plaatsen al bijna overbelast.
wim-same
@walker1 Ha ha, Je moet dan natuurlijk wel een hele dikke diesel aggregaat hebben om te laden. 3 X 16 ampere zal het niet trekken. ha ha
+1
deufi
@wim-same 3x200 ampère zal eerst komen met die snelheid. Moet het hele netwerk op de schop, want dat is in de jaren 70 aangelegd en zit inmiddels aardig aan zijn berekende groei max.
+2
PieterA
@deufi Als het totale stroomverbruik niet toeneemt dan kan het meevallen. Accu's kunnen dan een veel lagere capaciteit hebben. Je kunt ze elke pauze immers opladen. Dat opladen doen we dan misschien wel aan een soort Powerbank die continu aan het lichtnet opgeladen wordt (of automatisch op goedkope stroom of als er weinig andere verbruikers zijn).
+2
Sjon
@PieterA dat word dan een batterij die een batterij oplaad?
PieterA
@Sjon Ja, klopt. Ik weet ook niet welke kant het op gaat, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @PieterA:
Ja, klopt. Ik weet ook niet welke kant het op gaat, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ik hoop dat ze eindelijk een keer een bliksem op kunnen vangen in heel veel van dit soort accu s bij elkaar die in 2 seconde een paar miljoen volt kunnen opslaan
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver ze zijn al eens aan het zoeken geweest naar de oerknal. Jij ga hem vinden lees ik net! 10+ man! Ff serieus,als dat zou lukken ben je wel een hele sprong verder met het oplossen van het probleem.
+1
wim-same
@Fendt926Driver Diegene die uitvond dat bliksem elektriciteit was, heeft het met de dood moeten bekopen. Hij ging vliegeren met een koperdraad in een onweerbui, om aan te kunnen tonen dat bliksem elektriciteit was. Hij wis alleen niet dat het voltage, en de amperage zo hoog was.
Het probleem met het opvangen van bliksem is de enorme verschillen in voltage en amperage. Ik zie daar voorlopig nog geen toekomst in.
walker1
@deufi ja dat bedoel ik.
+1
ArieV
@Pieter Buren ik denk dat er in Israël veel meer kennis is dan wij hier allemaal bij elkaar. Zijn geen kleine jongens dáár. Laten ze het maar promoten!
wim-same
@ArieV en uittesten op ..... ha ha
+1
ArieV
@wim-same Jazeker! Kunnen veel chinezen nog van leren. Daar is de prijs bepalend, en uit Israël de kwaliteit
+1
langeslagdiesel
@wim-same bij @Fendt926Driver achter in het land, op een verloren hoekje. Kan en de bliksem er in een nanoseconde in. En de oerknal er daarna uit. Zoeken we nog een vrijwilliger die daarna ff met een spanningszoekertje heen gaat om te meten. Denk wel dat we ook aan crowdfunding moeten doen voor die gene die de plek beschikbaar heeft gesteld. Er moet ff wat zeer milieu belastende troep woorden opgeruimd. Kiepertje grond er heen, kilverbakje, netjes inzaaien. Boete betalen voor hevige geluid overlast. Eigenlijk alles waar ze in Tsjernobyl voor weggelopen zijn. Met dit verschil, dat de koeien buiten mogen blijven lopen, en je spinazie van de kouwe grond gewoon nog kan eten. Ik ga maar naar bed denk ik. Begin echt spoken te zien geloof ik.
wim-same
@langeslagdiesel Bij onze buurman vroeger wel een keer 4 koeien dood door de bliksem.
Corne S
Ik hoop dat als ik zelf onder spanning sta, dat makkelijk kwijt kan. Accu vol en ik ben ontspannen.

Accu's in energienet worden wel de toekomst om de pieken op te kunnen slaan en in de dalen bij te kunnen vallen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt dat we een DC net krijgen. Makkelijker qua energie uitwisseling, maar betreft de veiligheid (vlambogen) weer moeilijker.
+1
roscho
Volgens mij is dit de toekomst:

Motor met brandstofcel op methanol. Uitzending van Bayrische Rundfunk, dus in het Duits, maar zo interessant dat de moeite loont om het aandachtig te volgen. Tijd: plm. 20 minuten.
3 Minuten methanol tanken en 800 km rijden tegenover uren opladen van een elektrische auto en vervolgens een maar zeer beperkte afstand rijden.
Ontwikkelaar van de Audi Quattro ing. Gumpert neemt het in zijn Smart met brandstofcel op methanol op tegen eenzelfde elektrische Smart.

Aanvulling: in dit artikel wordt in het Nederlands beschreven hoe ver de ontwikkeling van Gumpert nu is (nu is in dit geval 2019) :
elektrischeauto.nl/nieuws/…
roscho
@roscho De Gumpert is er intussen. De eerste seriegebouwde auto op ethanol: rolandgumpert.com/en/
langeslagdiesel
@roscho interessante ontwikkeling.

Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!

Heb jij ervaring met de Deutz Onderdelen en hebben de onderwerpen accu , StoreDot en massaproductie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!