Waarom "Battery Day" zo belangrijk is voor Tesla en de gehele industrie

Tesla's jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is vandaag. De echte show wordt echter de onthulling van de autofabrikant van zijn nieuwe batterijtechnologie (ook bekend als Battery Day).

Om de betekenis van Battery Day te begrijpen, sprak The Hustle met Omar Qazi, een software-ingenieur en prominente Tesla-schrijver. Zo prominent, in feite, dat $TSLA shortsellers Qazi momenteel aanklagen samen met Elon Musk).

Tesla wil 20m auto's per jaar maken, terwijl zo op dit moment een leveringsdoel van 500.000 auto's hebben voor 2020. Om dit te kunnen doen, is het van vitaal belang dat de fabrikant van elektrische voertuigen een betaalbare batterij kan maken.

Qazi vertelt The Hustle dat een verbrandingsauto ongeveer $125 per kWh kost. Zodra de batterij technologie verbetert tot dat bereik van de energie-efficiëntie, zal het geval voor gas auto's niet geweldig zijn.

"Batterijen zijn de grootste kostenpost van een EV", zegt Qazi. "Als EV's $100 per kWh kosten, hebben we het over een optie die goedkoper is dan een gaswagen, minder onderhoud heeft en niet vervuilt. Dat zou het kantelpunt zijn voor massale adoptie van EV's."

Dergelijke batterijtechnologie zou een nieuw energie paradigma inluiden. Schone energie (wind, zon) heeft een oneindig aanbod, maar het is intermitterend. De zon schijnt niet altijd, en de wind waait niet altijd. De juiste batterijtechnologie biedt een rendabele manier om hernieuwbare energie op te slaan.

"Hernieuwbare energiebronnen zijn ongelooflijk goedkoop," zegt Qazi. "We hebben het over zo weinig als $0,02 per kWh. De sleutel is om de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen. Een batterij die goedkoop genoeg is, kan helpen om deze behoefte te faciliteren en uiteindelijk alle fossiele brandstoffen te vervangen. Hier is een recent voorbeeld in het Verenigd Koninkrijk.

Op dit moment heeft Tesla een aantal samenwerkingsverbanden met onder andere Panasonic en LG Chem om batterijen te produceren in Gigafactories.
"Tesla is waarschijnlijk bezig met het maken van een eigen batterijcel", zegt Qazi. "Ze willen technologie die het best kan integreren met hun software en de maximale levensduur van de batterij met de beste prestaties kan bereiken."

Terwijl Qazi verwacht dat Tesla zijn batterijpartnerschappen voorlopig handhaaft, is de meest haalbare manier voor het bedrijf om de doelstellingen van de massaproductie te bereiken, de batterijtechnologie van A tot Z te controleren.

Het feit dat het evenement verschillende keren is vertraagd, heeft bijgedragen aan de hype. Het werd voor het eerst aangekondigd op Tesla's Autonomy Day van vorig jaar en het is gepland om "begin 2020" te gebeuren. Toen werd het evenement verschillende keren uitgesteld. In het begin was het om onduidelijke redenen. Later werd het uitgesteld vanwege de pandemie en Tesla's wens om het evenement te houden met de aanwezigen.

 Maar niemand is meer verantwoordelijk voor de hype rond Battery Day dan Elon Musk. Musk, die niet voor superlatieven terugschrikt, heeft beschreven wat Tesla van plan is aan te kondigen op Battery Day als "geestverruimend", "krankzinnig", en zelfs "zeer krankzinnig".

 De CEO zei ook dat er "veel opwindende dingen" zullen worden aangekondigd op het evenement. Het is moeilijk om lage verwachtingen te hebben wanneer de persoon met de meeste kennis van zaken over wat er aangekondigd gaat worden, vertelt dat je geest weggeblazen gaat worden.

Reacties

Tinus
De verwachtingen temperend:

Ons forum kan jouw hulp goed gebruiken!

Hebben de onderwerpen panasonic , LG Chem , elon musk , battery day en omar qazi geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door Tesla foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische EV fansite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!