234

Wat komt er na de wiellader?

Als ik tegenwoordig de kniklader/wiellader markt bekijk, vraag ik me af wat er eigenlijk gaande is. Tientallen merken zijn er, en nu komen er nog stilaan Chinese knikladers bij.

Ik heb de opkomst van de skidsteer meegemaakt. Een razend populaire machine in de jaren 80-90. Daarna kwam de introductie van de compacte shoveltjes, de knikladers, ... Ik vraag me sterk af wat de toekomst is voor deze productgroep?

Gaan we binnen 5-10 jaar nog steeds kiezen voor de (duurdere) Duitse knikladers (Schaffer, Weidemann, Kramer) of gaan we steeds meer kiezen voor Chinese wielladers? Gaat er met andere woorden een verschuiving komen van Duitsland naar China (tenslotte moet een shovel vaak gewoon scheppen, met een palletvork rondrijden, een stal leegmaken, dat kan een Chinese kniklader ook wel...) of gaat er een nieuwe product doorbreken? Kort leek het alsof de mini-verreikers van Weidemann/Kramer/Wacker Neuson gingen doorbreken, maar ook dit is beperkt gebleven tot een kleiner marktaandeel. Moeten we de toekomst gaan zoeken in mini-verreikers?

Tenslotte mijn laatste vraag. Hoe is het mogelijk dat Giant zulke goedkope machines kan aanbieden in vergelijking met de meer traditionele merken, zoals Weidemann en Schaffer? Gaat dit ervoor zorgen dat Giant op termijn het nummer 1 merk in Europa gaat zijn en weet iemand in welke richting Tobroco nog wil innoveren?

Ik wil hiermee geen mensen op de tenen trappen, ook verwacht ik geen specifieke namen van personen. Ik ben enkel gefascineerd door het feit dat we eerst de skidsteer hadden, nu hebben we de compacte kniklader. De markt van compacte knikladers is volgens mij aan het verzadigen door een overaanbod. Hoe gaat dit verder evolueren?

Deel dit topic

Reacties

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn weidemann wiellader met deutsche grundlichkeid in te ruilen voor goedkopere chinese (rommel) wiel lader

er zijn ook wel de betere chinese/Japanse merken zoals kubota die kan zich wel redelijk meten (al scheelt daar ook wel eens iets aan) dat zou nog te overwegen zijn

maar mijn Fendt zal ook nooit door een kubota vervangen worden of een ander chinees merk
prijs is niet alles
+1
@Fendt926Driver hebben nu ook een Chineze shovel in de werkplaats. Bijna geen uren. Maar deze bepaald zelf of hij voor of achteruit gaat. Nou is dat al erg lastig maar hij bepaald ook wanneer 🤔🤔🤔 en dat kan elk moment zijn
@casejxu je hoort inderdaad de raarste storingen van die dingen en de gebruiksaanwijzing is in het chinees. en als je niet op past zijn ze ook nog met een versnellingsbak in plaats van hydrostaat.
@Fendt926Driver probeer soms alleen al maar eens een passende zekering te vinden
+1
@casejxu heb je de handleiding wel goed gelezen ..als dat in het chinees is kan ik me er iets bij voorstellen
@jehan haha het is gelukkig mijn machine niet. Chinezen eten volgens mij weinig spaghetti maar ze kunnen het uiteraard wel namaken als je de bedrading ziet.
@jehan die lezen toch ook nog van achter naar voor en van onder naar boven of haal ik nu meerdere culturen door elkaar
@jehan die lezen toch ook nog van achter naar voor en van onder naar boven of haal ik nu meerdere culturen door elkaar
+1
Quote Reactie van @jehan:
als dat in het chinees is kan ik me er iets bij voorstellen

Bij VCA geleerd, dat je m in dat geval niet mag gebruiken 😂Moet altijd een deugdelijke handleiding bij zijn in de taal van het land waar hij is. Dus bij jullie zal 't Aaltens zijn? 😂
@SJB533 sterker nog, fabrikant is verplicht een handleiding te leveren in het land waar hij de machine levert
@Fendt926Driver Kubota is niet Chinees.
@wim-same ok help mij iets opweg waar het dan wel vandaan komt?
ik weet dat de trekkers voor Europa in frankrijk gemaakt worden maar waar de rest zit?????
+4
@Fendt926Driver Kubota is een Japanse fabrikant die net als vele andere fabrikanten ook fabrieken buiten Japan heeft.
Het is verder een degelijk merk, niet te vergelijken met spul uit China.
@Fendt926Driver Kubota is een Japans merk, met voor de minigravers een fabriek in Duitsland, en de shoveltjes uit Nederland.
@wim-same ok dank je weer een beetje beter op de hoogte.
@Fendt926Driver Zelfs Kubota hooibouwmachines komen uit Nederland.
@wim-same Had niet veel gescheeld of ze waren bij VDL in Born ook trekkers of machines gaan bouwen. Deel van dat complex is niet in gebruik voor de fabricage van Mini.
@walker1 Dat kan goed zijn. Kubota timmert hard aan de weg, en is toch een betere machine, die ook een hoge inruilwaarde blijft houden. dit zegt vaak al genoeg. Nu heb ik het over kranen en shovels, Trekkers weet ik niet. daar heb ik geen ervaring mee.
@wim-same dat moet nog blijken als hij hoge inruilwaarde heeftwant zoveel zijn er nog niet verkocht
@Fendt926Driver sterker nog, de kubota mini shovel is een giant met een trendy oranje kleurtje
+1
@wim-same kubota is japans , die hebben dat goed voor elkaar. Zeker de kranen en mini trekkers. Daar kunnen de chinezen best wat van leren.
+1
@Fendt926Driver kubota is de fendt onder de mini/midi kranen. Tis maar even dat je het weet.
@mdoornekamp en takeuchi de john deere? Doe mij dan de jd maar 😅
+1
@Daanfordje da's gewoon een Kubota met een geel/groen kleurtje 😂
Zo'n skidsteer is misschien een tijdje populair geweest, maar wielladers maken ze al heel lang en nog steeds. Merken komen en merken gaan, door beëindiging, fusies, nieuwe merken uit bv China.
Ik denk dat @Wiellader123 ook wat verder moet kijken dan de landbouw. Wiellader is ten eerste vooral een grondverzetmachine en is voor dat werk niet zomaar te vervangen door bv verreiker.
Dus de wiellader blijft wel gewoon bestaan.
@walker1 Ja maar ik doel ook op paardenmanages, hoveniers, dus klinkeraanleg, tuinaanleg. Daarvoor worden vooral knikladers gebruikt met 1 tot 1,5 ton hefvermogen heb ik de indruk
Ben enkele jaren geleden bij Tobroco geweest. daar waren ze gewoon Kubota loaders aan het maken. bijna 100% identiek aan de Giant maar in een andere kleur.
Zelf vond ik de standaard uitvoering van de Giant een beetje te min voor de landbouw.
Dan moet je eigenlijk zwaardere hydro pompen en stabilisatie hebben en dan kom je weer in een andere prijs klasse. Vind vaak het probleem dat de compactere loaders zo een laag motor vermogen hebben. Weet niet wat de toekomst wordt. mischien wel een minigraver op wielen zodat je kunt laden en zwenken.(Mecalac idee)
Ik zelf blijf nog wel een aantal jaren mijn MF 50 EX industie loader trouw. Shuttle transmissie en 3 ton voorlader.
@echte844 Klopt de Kubota wielladers worden bij Tobroco gemaakt
Een paar jaar terug waren wij op zoek naar een andere heftruck, en het heftruck bedrijf heeft ons toen een nieuwe Chinese heftruck aangepraat, ipv een occasie linde of Toyota,...
Onder het mom van tja zoveel uren werken we er ook weer niet mee dus zal zo een chinees wel meevallen dan ook een chinees gekocht. Grootste vergissing ooit geweest. In het begin was alles prima. Maar na een 250 uren was de oliepomp al versleten. Ze vervangen het onder garantie, en weer ongeveer 250 uren later net hetzelfde probleem. Weer laten maken, vraag je een vervangheftruck met 2 dubbelwerkende ventielen voor de kistenkantelaar (het was voorjaar, dus druk in de weer met pootgoed) en dan krijg je een heftruck zonder extra ventielen. Toen maar vlug naar een ander bedrijf gestapt en een occasie linde gekocht. Later nog dingen over die heftrucks gehoord dat het pure rommel is.

Mijn conclusie daaruit is dat het nog wel even zal duren voor die chinese rommel hier de markt overspoelt.
@nielsve chinese heftrucks zijn absoluut nog lang niet ontwikkeld let maar op op straks zo'n Chinees merk met heftrucks een beetje bij de tijd is stoppen ze en maken ze goed niet merk aan volgensmij ging dat ook bij de shovels en kraantjes zo
+1
Wat ik tegen kom, veelal machines van buiten de landbouw/grondverzet, aan chinese machines, zowel compleet als (vervangings-)componenten, zijn goedkoop maar de kwaliteit is werkelijk erbarmelijk, het grenst soms aan het gevaarlijke om af, als je de chinezen daar me confronteert, zijn ze niet voor rede vatbaar, ze vinden het leuk om hier wat te verkopen, maar hun eigen markt is eigenlijk al groot genoeg, en lijken geen zins van plan om onze eisen en klachten serieus te nemen, de Japanners daar in tegen doen er alles aan om vereiste kwaliteits- eisen te voldoen, die zijn ook veel meer afhankelijk van de buitenlandse markt, ik zou toch maar uitkijken met dat chinees materiaal, kwaliteit is beroert en de handelswaarde voor gebruikt lijkt me niks
@boerontour door de jaren heen zijn er verschillende chinese merken maar in shovels zijn ze nu wel aardig bij de tijd maar het wat jij al zegt het is allemaal wel leuk en aardig maar voor de chinese markt niet voor europa dat is bij meeste merken het geval ja maar enkele merken ondankt ze kwa uiterlijk een beetje gelijk zijn aan de andere merken kijken wel veel meer naar internationale markt en zo is die service international van die merken 'oké' alleen everun heeft die service 'aardig goed' maar ook everun wil ook voldoen aan chinese markt en in kleine dingetjes zie je dat weer maar dat zijn echt geen klaagpunten voor ik noem maar een zeistraat een boer met 200 koeien
@weusjr Je beroerde speling doet me denken aan een filmpje van een ander Chinees merk.

Toch wel schattig 😄
@Gerron volgensmij heeft zij niet vaak in zo'n ding gereden 😂
We hadden op het werk ook en shoveltje nodig en omdat wij hem weinig gebruiken en chinese gekocht wat en ramp motor scheurde naar 4 maanden gelijk weggebracht en en jongebruikte weidemann gekocht bevalt ons prima.
Heb alleen een kraantje van kubota en daar ben ik wel blij mee. Werkt zoals het moet werken, ook al heeft het 3500 uren op de teller staan.

Ik heb wel eens met een vertegenwoordiger gepraat van een bekend merk (toen ik een hakselaar kocht bij hem privé) die zei mij, koop je nooit een mini shovel als tuinaannemer want je bent er helemaal niets mee. Koop je beter een minitrekker met frontlader en andere opties dan zo een minishovel. Mini(midi)trekker kan je 100 x meer mee dan die shovel.

Dit is zo een Chinees merk: Everun ER-8 de goedkoopste die ik meteen kan vinden = 9.950€ zonder BTW.

Hefvermogen van 800 tot 1000kg, 30pk motor, 4x4, radio, cabine, achteruitrij camera, enz enz ... Moet je toch ook beseffen als je dat ziet, aan die prijs ... Komt niet goed 😄
@erik9831 Laat het bewijs maar leveren Erik.
+2
@wim-same Vandaag het bewijs gekregen van de Chinese degelijkheid ...

4 jaar geleden een GEO ign frees gekocht van 150cm voor 1.600€ = een koopje maar er zijn er nog goedkoper uiteraard we kunnen 800€ vinden voor kleinere modellen nog.

2 Jaar geleden binnen gedaan omdat er aan de behuizing van de tandwielen een lek was, waardoor het vet naar buiten werd gesmeten. Na reparatie zegt de hersteller tegen mij, u heeft geluk gehad, de tandwielen waren ook losgekomen. Nog even en ze was helemaal kapot. Waren toen nog maar enkele tuintjes mee gefreesd, dus zeker geen volledige hectare mee gewerkt toen.

Vandaag 3 meter zitten frezen in zandgrond ... Mijn cardan heeft geschiedenis geschreven, in het verleden nu weliswaar, hij is in 2 stukken en reanimatie is niet meer mogelijk. Men tandwielen zijn aan de zijkant terug losgekomen en alles is in de soep gedraaid.

Laat ons grof schatten, 2 hectare mee gedaan na reparatie ? Ik kan ook de filmpjes laten zien hoe ik ermee werk altijd ... Vrij rustig en zeer normaal.

Voor hetzelfde geld was men aftakasstomp ook afgebroken. Binnen enkele weken een Maschio U 155 frees er achter. Deze is waarschijnlijk voor de rest van ons leven. 😄
@erik9831

Hier hebben alle tuinaanleggers wel een shoveltje rondjakkeren, vraag me af of die man dan wellicht meer tuinders in gedachten had dan de aanleggers.

Hier opt hobbybedrijf van schoonpa rijden we met een giant rond. Was ivm weidemann of schaffer wat robuuster uitgevoerd. Dikkere giek en forsere snelkoppeling. Ding heeft kracht zat. De trekker met voorlader is juist ingerolen op één zonder omdat nu alles fluitend met de 3,5 tons shovel gaat. Met name veel makkelijker maneuvreren. Enige wat ik bij de giant als nadeel ervaar is dat met de bak of vork aan de grond je eigenlijk weinig zicht hebt of dat horizontaal staat, moet deels op gevoel. En hij mocht iets verder achterover kunnen kantelen wat mij betreft.
Quote Reactie van @ej-van-de-voort:
MF 50 EX

er zijn trekkers en (oudere) sjoveltjes die een mechanische aanduiding over de armen hebben die aangeeft wanneer de bak/vorken horizontaal staan.
@Bert353

Klopt, zat op de trac lift voorlader die een op de proxima hadden ook idd, nu ist ff langs de giek turen als je het niet helemaal vertrouwt
@erik9831 niet dat ik supergek ben van chinese shovels maar voor die prijs kun je wel eens vaker een kopen.
@rommert14 Ze kunnen wel de helft goedkoper zijn, maar als ik verhalen lees dat ze na 250 uur al problemen geven, dan zijn ze nog steeds te duur.
Als een westers merk 10000 uur kan draaien en een Chinees merk 5000, dan kan je inderdaad wel 2 x een Chinese kopen.
@walker1 ja maar het komt inderdaad op hetzelfde neer. Maar geef mij maar weidemann of volvo
Quote Reactie van @erik9831:
goed

Met mini trekkers kan je veel meer dan een mini wiellader mee eens, maar ik heb een kubota trekkertje heel leuk om een bak zand op een kar te gooien, maar het is geen shovel en het wordt geen shovel
+1
Wiellader123 werkt bij een machinefabrikant of importeur?
@radium45 stukje marktonderzoek doen, hahaha. @Wiellader123 gaat noemt wel nadrukkelijk Giant/Tobroco?
@walker1 Ik werk bij een bedrijf dat voornamelijk herstellingen doet aan New Holland tractoren, ik weet van vroeger dat de skidsteers hier heel populair waren (in Vlaams-Brabant, belgie). We zijn geen officiele dealer, maar we spreken wel veel met de klant en wat er gaande is in de shovel wereld leeft gewoon de laatste tijd wat meer, We zijn een technisch bedrijf en niet geinteresseerd in het verdelen of invoeren van knikladers. We doen vooral waar we goed in zijn en graag doen. Toch wil ik jullie allemaal bedanken voor de antwoorden die ik tot nu toe gekregen heb.
@walker1 Ik noem Tobroco omdat ik merk dat Schaffer steeds minder verkoopt, Weidemann ook minder doordat er geen echte invoerder meer is( alles verloopt eigenlijk via Wacker Neuson geloof ik) en je tegenwoordig in Belgie iedere 25 km wel een Giant kan kopen en deze machines daarom sterk opkomen hier. We vragen ons daarom af of ze echt zo goed zijn of gewoon omdat ze veel goedkoper zijn voor min of meer vergelijkbare kwaliteit.
@Wiellader123 Ik werk zelf niet met kleine wielladers en ken die merken ook allemaal niet zo goed. heb wel het idee dat Giant in NL ook goed verkoopt, maar zie evengoed ook nog veel Weidemann.
Met die Chinese merken ook niet bekend, maar goede verhalen hoor ik er nog niet over.

Verder is het met de wielladers wat ik al eerder schreef, het is in de eerste plaats een grondverzetmachine en zeker voor dat werk niet zomaar te vervangen, dus de wiellader blijft gewoon bestaan. Voor het boerenwerk is grondverzet maar werk dat af en toe voorkomt en dan lukt het ook wel met bv trekker met voorlader, verreiker.
Deze week nog ons shoveltje ingerruild voor een Giant ook omdat hier in de buurt wel een paar van lopen die perfect lopen.
Verkoper van tobroco zij al dat ze nu al vol zaten met de aantallen voor het eerste half jaar.
+1
Die miniverreikers snap ik ook niet echt...je kunt er niet echter hoger mee als een voorlader een ook niet heel veel meer beuren. Enigste voordeel is dat je wendbaarder bent. Op melkveebedrijven is vaak genoeg ruimte voor een trekker plus dat je voor hetzelfde geld van zo miniverreiker een nette jonge voorladertrekker koopt. Voor waar het echt zwaar werk wordt of hoogtes gehaald moeten worden zijn de gewone verreiker of shovel veel interessanter.

Minishovels zijn prachtige dingen alleen ook relatief duur voor hetgeen je ermee kan, balen lossen oid zijn ze vaak te licht voor, koop je een grotere die het wel kan ben je je wendbaarheid in kleine ruimtes kwijt...
Zit wel perspectief in de shovels van bijv. Weidemann die elektrisch kunnen rijden. Daar zie ik ook wel voordelen in omdat shoveltjes vaak worden gestart, bult gas met wegrijden en 2 tellen later staat die weer stil.. daarbij is elektrisch wel in het voordeel.

Chinees merk komt er hier ook niet in, zou ook niet gerust zijn op onderdelen, rare storingen en niet te vergeten restwaarde.
@Valtrapowerr Een miniverreiker is wel handig als je een krappe potstal uitmest om het vervolgens wat hoger op de mestbult te gooien. Als je dan voorover kiept dan vangt de bult je op. Voor andere werkzaamheden waarbij je wat hoger moet zijn ze wel een beetje onstabiel.
@Gerron Tja voor elk klusje op de boerderij is er wel een ideale machine te bedenken, maar bijna geen enkele boer heeft jaar rond werk voor een loader, verreiker, miniloader, heftruck, bobcat, en meerdere trekkers. dus het is toch vaak kijken wat uit kan en wat het beste op het bedrijf past. Zodoende kan de ene boer wat beter met een loader uit de voeten, de ander met een verreiker, weer een ander red het wel met de voorlader.
@walker1 En weer een ander mest die potstal met de hand uit.
+1
@Gerron of laten een busje Polen komen 😄
@walker1 Je kan die machines toch krijgen met veel aanbouwdelen? Bezem, vorken, graafbak, boor, etc. Daarmee is er toch het hele jaar die machine in te zetten?
@buttonfreak dat is zo, maar dan nog moet men wel kijken wat het beste past, loader, verreiker of trekker met voorlader.
trekker met voorlader is hier thuis wel de meest multifunctionele machine. klein bedrijf, dus loader of verreiker kan niet uit, maar bij de voorlader hebben we grondbak, palletvork, hooivork, balenklem, veegmachine.
De Skidsteer of schranklader is, zo begrijp ik, niet zo comfortabel. Mij is verteld dat je ze daarom minder ziet. Het zal naar mijn inzicht nog wel even duren voordat de Chinese merken doorbreken omdat het hun enkel om productie en verkoop gaat. Heb je er eentje dan moet je je maar redden. Er is vrijwel geen dienst naverkoop. Wat sommigens al schreven is de kwaliteit ook nog niet op punt.
Mijn baas zelf is altijd het meeste te spreken over Kramer (Allrad geloof ik) shovels, omdat deze volgens hem de meeste wendbaarheid combineren met de meeste stabiliteit. Toch zie ik, aan het onderhoud en herstellingen dat moet ik doen, dat deze shovel niet zo populair is (toch al zeker in de regio). Ik ken eigenlijk maar 1 landbouwer die deze gebruikt op zijn bedrijf en verder ken ik een bouwbedrijf met een 3 tons Kramer, terwijl hier in de regio van de andere merken veel meer machines lopen. Klopt dit dat deze niet zo populair zijn of is dit gewoon toeval in mijn regio, want misschien zijn ze in Nederland populairder. Ik heb ook wel de indruk dat ze wat duurder zijn, alleen al aan sommige wisselstukken te zien.
Heb op dit moment een paus shovel van 6 ton. Binnen nu en twee jaar toe aan vervanging. Denk er toch over om dan een shovel van 8 a 9 ton te kopen voor hooftzakelijk vullen van mengwagen en mee rijden op de kuilbult. Daarnaast een tweedehands skidsteer aan te schaven voor de kleinere klussen
Hier zie ik dat praktisch elke vooruitstrevende melkveehouder een minishovel koopt. Waar eerder een oud trekkertje met een liftbakje werd gebruikt voor klusjes pakken ze nu een shoveltje. @Fendt926Driver heeft eens een filmpje gemaakt wat hij er allemaal mee deed, de mogelijkheden zijn zo groot als je fantasie.
Wij hebben 2 heftrucks rijden. Eerst omdat we er tegenaan liepen en het wel handig leek en toen een andere gekocht omdat het ons beter past dan een minishovel. Je kunt er alleen niet fatsoenlijk de straat mee af maar daar hebben we niet echt last van omdat we ook een trekker met voorlader hebben.
verwijderd
@weusjr 500 tot 750 uur per jaar houd zon chinees everun gebakje niet vol hoor 😂
@Jasperfendt zeker wel ik heb zelf veel contact met de fabriek importeurs en veel klanten
@Jasperfendt let maar op over 3 jaar zit in elke provincie een dealer nu zitten er al 2 in limburg waarvan 1 de importeur dealer in noord holland dealer in friesland en wij in de achterhoek maar helaas moeten wij stoppen i.v.m. ik dit met mijn buurman doe en die gaat er op gezondheid sterk op achteruit helaas maar mischien alwel nieuwe dealer voor de achterhoek gevonden
Als je een kniklader koopt voor 500 uur per jaar, koop je misschien al beter een elektrische kniklader nee? Dan heb je tenminste nog zekerheid van kwaliteitsonderdelen en service enzo. Ik vrees ervoor dat everun en dergelijke misschien wel wat marktaandeel gaan inpikken van het lowbudget segment, maar uiteindelijk hoop ik dat mensen nog steeds voor de gevestigde waarden gaan kiezen. Als technieker zelf werk ik ook liever aan zulke machines, ipv aan machines met onderdelen volledig in het chinees, waarvan je weet dat je binnen de maand diezelfde kniklader weer kan herstellen. Ik heb het al meegemaakt in de beginfase van die eurotrac trekkertjes...@weusjr
@weusjr je bent 13 he en je praat als een keerl van 25
@weusjr

Heb de 3700kg versie even weg gezet tegen onze giant

De everun heeft standaard industriebanden, landbouw optie volgens de site, scoor je geen punten mee als je niet standaard op landbouw kan leveren.

Hoog laag en voor achter lijken me de handels links van het stuur te zijn, zit bij giant geïntegreerd in de joystick, en dat is zelfs bij 300 uur per jaar ontzettend fijn werken, is voor mij iets waar ik wel extra voor over heb, zeker de voor/achter.

Wat ik me afvraag, het ontwerp geeft vanaf de foto's de indruk dat de achteras ivm andere merken wat verder naar achter staat, hoe verhoud dit zich in draaicirkel? Ik kan me vergissen hoor, is puur een vraag uit interesse.
@ej-van-de-voort over de achteras heb ik ook mijn idee. Zoals ik het zie is hij niet spoorvolgend.
@ej-van-de-voort betere gewichtsverdelen andere chinese merken boeien dat niet en in andere chinesen hytec herkules ftech swekip schwabenlader....... hebben vage rusische assen er onder everun heeft isuzu assen die kunnen heel veel lijden hoor die assen
+2
@weusjr Beste weus, je zou de leesbaarheid flink kunnen verbeteren door zo nu en dan een mep op de shift- en punttoets te geven.
@weusjr

Van die as bedoelde ik in vergelijk met de Europese merken, niet met andere chinezen. Logischer wijs lijkt mij dat hoe meer die as maar achter staat er nog meer gewicht op de vooras komt, die al een optiefer krijgt vanaf de giek.

En vage Russische assen? Heb ik in een kamaz of tatra zeker net zoveel vertrouwen als in een isuzu, maar dat is persoonlijk.
+1
@ej-van-de-voort Zolang ze met een Kamaz Dakar rally's winnen, heb ik wel vertrouwen in die assen 😄 en de rest van de techniek.
Quote Reactie van @ej-van-de-voort:
Heb ik in een kamaz of tatra zeker net zoveel vertrouwen als in een isuzu

Hoe bedoel je dat mbt Isuzu?
@SJB533

Mbt tot de assen Sjoerd
@ej-van-de-voort
Ja, maar waar zit Isuzu (Japans merk) onder dan?
+1
@SJB533

Onder die everun blijkbaar. Verder zul je ze hier in nl her en der onder wat bestelbusjes en 4x4 jeepjes vinden denk ik. Heb er zelf geen idee van of ze onder nog meer ( bouw) machines liggen
@ej-van-de-voort het is geen kamaz heb het een keer opgezocht waren met rusische naam benaamd heb met iemand op onze open dagen gesproken en die in die assen vroeger handel maar dat bevelde hem echt niet
@weusjr Maar waarom is everun beter dan al die andere Chinese wegwerp shovels? dat word mij nog niet erg duidelijk
@-NEW-HOLLAND- afwerking, assen maar vooral de service
@weusjr Nou, die service van jullie is niet best als je niet eens een paar vragen wil beantwoorden.
@weusjr Nogmaals: Als een klant na 1 jaar de machine aan JULLIE terug wil verkopen...Wat is dan de prijs die de klant krijgt als de klant een shovel bij een andere dealer wil kopen? En nou niet weer gaan schrijven over prijzen op veilingsites want dan is het net alsof je je eigen produkt niet vertrouwt!
@Gerron de exacte waarde weet ik niet maar een feit is een goedkoop merk daalt harder in waarde dan een duurder kijk maae fendt en belarus zit ook groot verschil tussen, maar even dat je het weet we zijn geen dealer of importeur hoor we waren het maar vanwege de gezondheid van me buurman waarmee ik het samen dee zijn we gestopt we hadden al wel onze eerste open dagen vorige maand gehad
+1
@weusjr Maar een Belarus is nog wel een markt voor. Zo makkelijk als jullie er mee op houden betekent dus dat na 1 jaar de waarde 0 is want geen service als er iets stuk is. Wat je zelf schreef over Bosmans doe je zelf dus nog veel erger! Complete oplichterij!
@Gerron dat mijn buurman nu een ziekte heeft kraak je mij een beetje voor af schandalig! Overigens deed hij ook al een jaar of 10 a 20 elektrische remsysteem maken voor op aanhangers hij was er erg groot in deed handels in veel verschilende landen nu moet hij noodgedwongen ook daar mee stoppen en als ik zetor zei in plaats van belarus ging je dan weer zo'n lulverhaal verzinnen
@weusjr Zetor of Belarus is beide wel een markt voor. Als jij nou enige kennis van zaken en een beetje fatsoen had dan zou je toch in ieder geval vertellen waar jullie klanten nu terecht kunnen.
@Gerron nu zeg je het op zo'n manier van dat u dat al 4x hebt gezegd.
-voor de verkoop en service etc. kun je terecht bij u plaatselijke dealer:
WO Solutions (Oldelamer, Friesland).
Vof van bladel (Herpt, Noord Braband).
Verder is Everun Benelux bezig met 3 andere (meer daarover kan ik nog niet vertellen).
-Importeur: Everun Benelux (Horst, Limburg).
Voor andere diverse vragen (wat op een sociale manier gesteld is) hoor ik het graag.
+3
@weusjr
Misschien beter, dat je even niet reageert. Voordat er digitale klappen vallen.
@SJB533 tja
+4
@weusjr Ik vind het toch nog altijd raar dat je zelfs minderwaardige producten hier in de Benelux wil inzetten. Wij zijn geen officiele New Holland dealer maar als ze ons dat morgen vragen is de kans groot dat we hierin zouden stappen. Natuurlijk is de kans klein aangezien de gebieden voor dealers verdeeld zijn, maar hier kunnen we nog mee leven. Als een Chinees trekker merk ons zou aanbieden om importeur voor de Benelux te worden van hun producten, dan zouden we toch dat product grondig evalueren. Lowbudget mag, kijk maar naar het succesverhaal Dacia in de autowereld, maar kwaliteit MOET er zijn. Je mag mensen nooit oplichten of bedriegen met 'duurzame' producten te verkopen die 200-300 uur later stuk zijn, want uiteindelijk koop je als landbouwer, hovenier je trekker of shovel om meerdere jaren zonder zorgen mee te kunnen werken. Zonder jou op de tenen te willen trappen vraag ik mij dan toch wel af of je met everun begonnen bent, ofwel omwille van snel wat geld te verdienen omdat de shoveltjes goed gaan, ofwel omwille van het feit dat je geen dealer kan worden van Giant of Weidemann,... Een correct product leveren, gecombineerd met een correcte service is toch 1 van dé pijlers van de machine industrie hebben ze mij altijd meegegeven.
@Wiellader123 we zijn dealer van everun geworden omdat we naar een shovel op zoek waren maar alles was duur duur duur we dachten voor een wat goedkopere prijs moet er vast ook wel een machine zijn toen kwamen we in aanmerking met chinese merken maar omdat er toen 2 chinese merken in nl werden vertegenwoordigd (inmiddels volgens mij 4) wouden we daar meer kennis over opdoen maar we wouden wel weten is het kwalitatief goed betrouwbaar zijn en of er überhaupt wel goed onderdelen voor te krijgen is dus heel erg veel zowel binnen als buiten land geïnformeerd en gekeken na toen viel 1 van de 2 merken al af 'hytec' en 'everun' bleef over ook bij klanten gekeken ook een die een van de allereetste everun's had een er10 6jaar geleden gekocht (trouwens everun bestaat sinds 2007 maar in 2011 maakte ze pas shovels) en wij hadden dus wel goed gevoel bij everun en nee het is ook geen volvo of liebherr en ook geen weidemann deze shovels kun je er niet mee vergelijken hetzelfde als zetor en fendt ook niet te vergelijken
@Wiellader123 wat er na de wiellader komt? Ik hoop dat er een producent komt met een rijdende powerunit. Dus 2x pto een groot opbouw vlak enorm hydroliekvermogen mogelijk een elektrische unit en sterk genoeg om een kraan/ arm/ mast te dragen. 4/6 ton zwaar en 100pk of meer.

Ik denk dat het wel een leuke fantasie is.
Bedoel je dan zoiets als de greenbot, zo een autonome, onbemande tractor? Of denk je toch nog steeds aan een cabine op die powerunit zoals jij ze voorstelt?@valmet 605
@Wiellader123 zeker met cabine en bediening die dmv een computer diverse besturingen kan aansturen. Te denken aan herder, bos, debakausen. Tevens meetsystemen als bij schuifborder of bosbouwtoepassingen. Jd, komatsu dasa motomit enz.
@valmet 605 Een mini Vredo?
@Gerron no way. Meer een rotne ofzo zonder opbouw.

@valmet 605 Leuk speelgoed. Maar wat bedoel je dan met "een groot opbouw vlak"?
@Gerron stel je een wiellader voor. In je hand een grote brander. Alles eraf behalve wat bevestigings ogen. plat vlak van 80/80 cm om dingen op te bouwen.
@valmet 605 Wat is het verschil met een Ahlmann shovel?
@Gerron ahlmann? kunnen geschikt worden gemaakt. standaard 30/75 pk te kort te weinig liters.

dit soort werk.

@valmet 605 Niet te fanatiek met die snijbrander!

Op zo'n trekker heb ik ook wel eens een kraan gezien.
+2
We kunnen ook zeggen, wat komt er na de wiellader ? Een schooljongen op stage die het allemaal gratis doet 😁

Voor de duidelijkheid dit is echt wel een sarcastisch grapje hé ...
Dat er zoveel giant verkocht wordt is dat alleen omdat ze goedkoper zijn? Ik denk het niet, het service apparaat er achter is ook gewoon goed en merken als schaffer en weidemann zijn niet op elke hoek van de straat te koop en een giant is dat wel dan is de keus toch snel gemaakt, en giant wil ook grotere shovel gaan bouwen in het alhmann segment heb ik 2 jaar terug al eens gelezen
+2
Gwoon de schup denkik.

Ghaaaaaaaaaaaaaaa
Quote Reactie van @old man jose:
Gwoon de schup denkik.

Weten ze wel hoe zo'n ding werkt.
@ster 1 hand op de steel en de andere in het midden onder de steel
+3
Waarom is dat andere wiellader topic weg? was zeer vermakelijk om te lezen.
Wij hebben in ons grondverzetbedrijf zelf ook een minishovel, een Weidemann. Hij loopt net 50 uur per jaar, alleen wat grondcontainers vullen en pallets laden. Voor dit werk hadden we ook een chinees hobbyding kunnen kopen, maar je wilt toch zeker zijn dat als iets stuk gaat, het ook gemaakt kan worden door de dealer. Daarnaast leek ons een shovel zoals Everun lang niet zo sterk als bijv. Weidemann of Schäffer, we hebben zelfs extra contragewicht bijgehangen omdat hij meer tilt dan dat hij aan de grond kan houden en dus vaak voorover kiepte. We hadden misschien ook wel met zo'n Everun alles kunnen doen, maar nu weten we wel zeker dat er altijd service beschikbaar is. En uiteindelijk betaald het geld dat je uitgeeft zichzelf toch terug.
@JordyW in 2018 krijgt everun nieuw design veel meer hefvermogen eventueel andere motor prototypes heeft everun benelux bij de fabriek in china getest meer hier over kan ik nog niet zeggen ps wij zijn ex everun dealer we moesten stopen i.v.m. de buurman waarmee ik samen doe die erg ziek is
@weusjr
Het design maakt niet zo veel uit, het gaat om de kwaliteit die onder de kap zit. Ze kunnen wel meer hefvermogen beloven, maar dan moet het chassis toch ook sterker, anders breekt ie in 2en
@JordyW ook ander hydraulisch systeem
@weusjr Hoeveel Everun shovels hebben jullie in de tijd dat jullie dealer waren verkocht?
@Gerron niks maar 10 serieuse gegaardigde gehad waarvan 7 op korte termijn
+1
@weusjr Hoeveel Everun shovels hebben jullie in de tijd dat jullie dealer waren verkocht?

Aangezien weusjr niet de moeite heeft genomen om deze vraag te beantwoorden toen hij nog online was ga ik de vraag toelichten.
Ik denk dat het aantal verkochte shovels minder is dan wat 1 persoon wat betreft verkoop en service aan kan. Dat jij na de ziekte van je buurman dit niet aan kan betekent dat jij ofwel meerderjarig bent maar een verstandelijke beperking hebt of je bent 13 jaar zoals in je profiel staat en je probeert als volwassen persoon shovels te verkopen. Er was eens een minderjarige persoon die ook zoiets deed maar dan in de mesthandel. Volgens mij was zijn naam Niels Lentjes maar er zullen vast wel personen op dit forum zijn die daar meer van weten hoe dat is afgelopen.

Ik vind het een goed idee om goedkope simpele shovels op de markt te brengen voor extensief gebruik door boeren. Mijn bezwaarpunt is dat zo'n boer ondanks een relatief lage investering een groot probleem heeft als de shovel stuk gaat. Het liefst heeft zo'n boer binnen 24 uur een vervangshovel op het erf staan. Zelf repareren gaat vrijwel niet omdat de onderdelen niet voorradig zijn. En daar blijf jij als (ex)dealer in gebreke. Toen ik je vroeg waar je klanten terecht kunnen gaf je 2 adressen waarvan bij de eerste totaal geen informatie te vinden is en bij de tweede staat 1! Everun shovel te koop dus ook geen vervangshovel paraat.
Houd nou eens op met dingen te vertellen die je niet waar kan maken en maak eerst je school af.
@Gerron jezus man dat ik niet hele dagen elk stukje tekst op tractorfan zit te lezen en dat neem je me duidelijkheid niet kwalijk. En dat er nog niet zo veel over de dealer is te vinden is weet ik niet waarom ik heb in de tijd dat wij dealer waren alleem contact met de importeur gehad en wo solutions en wo solutions heeft adverteerd vooral op facebook en heeft ook aardig veel gegaardigden vooral voor de everun er35 en als je als dealer 0 shovels hebt staan maar een leenshovel voor een klant nodig hebt bel je naar importeur hun kunnen hem voor je op de be combinatie zetten en je hebt een leenshovel everun benelux zegt altijd tegen de dealer mijn showroom is u showroom
+2
@weusjr dealer zonder wat verkocht te hebben. Dus hoefden mensen ze niet. Waren je offertes net zo geschreven als je teksten?
@Hurli356 we waren zo kort dealer dat dat ook nog niet echt kon met de open dagen kwamen best veel mensen daaruit kwamen vooraal de gegaardigde
Hallo.
Was de vraag niet "wat komt er na de kniklader". maar volgens mij werd het "hoe zeik ik oosterse nieuwkomers af "
@echte844 Wat Tesla voor de autowereld heeft gedaan, dat beschouw ik als een nieuwkomer. Wat Toyota heftrucks in hun beginfase deden, dat noem ik een nieuwkomer. Sorry maar wat Everun en dergelijke doen kwalificeer ik niet onder nieuwkomer. Afzeiken moet daarintegen inderdaad niet, en het blijft ook een forum waarin het net leuk is om van ideeën te wisselen.
Die nieuwe JCB 403 shovel is trouwens een product wat in China gemaakt wordt, net zoals een aantal (of allemaal?) van hun nieuwe hoogtewerkers en schaarliften. Ik heb er geen probleem mee dat fabrikanten goedkopere productielanden opzoeken om hun product te fabriceren. Maar hier geldt hetzelfde als voor Everun: wanneer JCB niet waakt over de kwaliteit die aan deze kant van de wereldbol gevraagd wordt, worden die producten een flop.
Ook Sany wordt intussen als een kwaliteitsproduct beschouwd, dus er zijn kansen genoegen voor Oosterse nieuwkomers.
Ik heb maar met 1 zaak een probleem en dat is producten afleveren met slechte service/kwaliteit.
Quote Reactie van @Wiellader123:
Ik heb maar met 1 zaak een probleem en dat is producten afleveren met slechte service/kwaliteit.

@Wiellader123 Reverse answer ... Als mensen die slechte kwaliteit niet zouden kopen, dan zouden ze ook niet lang bestaan. Een Chinese machine die 50.000€ kost en zich ook toont dat hij degelijk is zal zijn kans krijgen. Maar de Chinese mentaliteit is helaas, ik produceer goedkoop en kwaliteit is niet belangrijk. Ik heb gisteren al de oproep geleverd met een filmpje over mijn Chinese kwaliteit die ik kocht. Terug te vinden in men profiel onder video's of bij men laatste 2 foto's die ik heb geplaatst.

Waarom worden andere merken als Kubota hier wel bejubeld omwille van hun kwaliteit ... Niet omdat ze Japans zijn, maar omdat ze toch kwaliteit leveren. Hun prijs is dan ook een reguliere prijs en niet eentje dat de helft goedkoper is.
@erik9831 Ook omdat die merken die op de markt blijven vrijwel altijd goede service na verkoop hebben; onderdelen op stock, trainingsprogramma's, etc
@erik9831 Daarin heb je volkomen gelijk maar je zult altijd wel mensen hebben die om 1 of andere reden toch een Chinees product kopen, meestal inderdaad de prijs. Waar wel iets van klopt is eerder in deze post geschreven. Japan is kwalitatiever in vergelijking met China omdat China een gigantische binnelandse markt heeft waar vooral de prijs en niet de kwaliteit telt. Hier bij ons zijn wielladers veel duurder omdat er een kleinere markt is met veel hogere eisen. In China is de motivatie er voorlopig nog niet omdat ze aan hun binnenlandse markt in eerste instantie genoeg hebben.

Is dit wat?

Waarom zie ik nooit een grote telescooplader?
@Gerron
Ze zullen altijd wat nieuws blijven verzinnen om met een zo klein mogelijke shovel zo veel mogelijk te kunnen laden. Of deze techniek ook echt goed is kun eigenlijk alleen zeggen als er een paar jaar mee gewerkt is. Zijn de slijtagekosten ( meer draaipunten ) dan niet hoger? Maar op het eerste oog ziet het er wel vrij doordacht uit.
@Gerron Heb je ooit nagedacht over de krachten op de arm als je met 150 of meer pk's gaat duwen. En hoe kom je uit met de stabiliteit? daarbij komt dat grotere loaders al van hun eigen een grotere hefhoogte hebben. Als je opleggers of andere wagens van 4 meter hoogte wilt laden is het makkelijker en stukken sneller met een hoogkiepbak.
@echte844 Ik heb er maar eens een tijdje over nagedacht. Er zijn verreikers van 150 pk dus theoretisch zou het wel goed moeten gaan bij een teleshovel van 100 pk. Dat is namelijk een gewichtsklasse waar ik geen teleshovels van vind. Wat betreft stabiliteit zou zo'n machine juist beter scoren omdat de lichtere machines eigenlijk te hoog voor hun eigen gewicht heffen en daardoor onstabiel worden. Helaas is zo'n zwaardere teleshovel ook duurder dus vrees ik dat de meeste boeren toch met een lichtere shovel hun mengwagen blijven voeren.
Een hoogkiepbak is een mooi systeem maar werkt niet bij een kuilhapper.
@Gerron
Onder een dikke laag verf lijkt het heel wat, maar zie je die cilinders en draaipunten onder de giek, allemaal beetje onnozel, merken als Werklust en Volvo zijn al 60 jaar bezig om hun shovels op de mm en milli newton toleranties te verbeteren en zo'n stel Chinezen bakt even een shovel in mekaar en je ziet in het filmpje al hoe schokkerig en hoe slecht het zicht voor de machinist enz is, waarschijnlijk als je er een ervaren shovelmachinist op zet ligt dat ding zo op de kant omdat ie gewoon niet goed uitgebalanceert is, en dan maar hopen dat er een soort van ROPS op zit, waar andere fabrieken ingenieurs decennia aan gewerkt hebben om dat te verbeteren.
Om van milieu en arbeidsomstandigheden maar niet te spreken, in West-Europa heel belangrijk, maar in China niet..
@Gerron mooi spul hoor liugong zit tussen de gemiddelde chinese shovel hytec herkules..... en komatsu in ook met prijs
@weusjr Ik heb inderdaad de indruk dat Liugong een redelijk merk is. Helaas is de prijs daar ook naar dus zal een Westerse klant gewoon voor een Westers merk kiezen omdat er daar meer dealers van zijn.
@Gerron de prijs is nog steeds geen liebherr he
@Gerron
Ik zag een iets grotere Everun, en een Liugong, die zijn gewoon hetzelfde alleen een andere motorkap. Er ligt een Weichai-Deutz of Lovol-Perkins in, Made In China, ik heb geen ervaring met die licentie motoren, maar is vast beter als een Chinese uitvinding.
Voor de wegenbouw is het natuurlijk helemaal niks, er zijn ook bedrijven die kopen liever een Volvo als een Doosan omdat ze net iets fijner werken en aan het eind v/d rit ook beter in te ruilen zijn, en geld is goedkoop op het moment.
@Husqvarna nee ander hydraulisch systeem andere cabine motorkap koopt everun in bij fabrikant in china liugong soms ook ja en andere assen.... niet veel hetzelfde hoor maar enkele dingetjes wel
@Husqvarna waar heb je die everun gezien? In noorwegen staat de nieuwe versie van er35 met vloeistof gekoelde deutz momenteel was het die soms?
@Wiellader123 Waarom zou de skidsteer markt over zijn ?
In mijn ogen kan geen enkel (kleine) kniklader op tegen een deftige skidsteer .
Zowel op hefvermogen , werksnelheid , wendbaarheid enz...
@O N
Op het gebied van wendbaarheid kan natuurlijk geen enkele wiellader op tegen een skidsteer. Maar met bijvoorbeeld een kleine Knikmops kom je denk ik wel verder als je bijv. door zand of een natte wei moet rijden.
Maar ja, zo heeft natuurlijk elke machine zijn voor- en nadelen.
@JordyW Vind het vaak nog tegenvallen hoe ver ze maar kunnen rijden , heb al met een paar verschillende gereden en steeds toch teleurgesteld geweest .
@JordyW Skidsteer kom je verder mee. Ik spreek uit ervaring
@buttonfreak
O sorry dan heb ik t verkeerd, ik dat dat zo'n shoveltje beter zou trekken dan een skidsteer, want onze wiellader (2 ton) komt overal doorheen.
@JordyW het zal je verbazen waar je met een skidsteer in EN uit kan rijden 😉
@O N een kniklader is gewoon veel toegankelijker en er is meer zicht op het werk. Het belangrijkste punt om machines te vergelijken is (vind ik) het het netto gewicht van de machine. Veel aannemers zien ook liever geen schrankladers ivm het wringen van de wielen waarmee ze de ondergrond beschadigen.
@MANAckerdiesel zicht op het werk waag ik sterk te betwijfelen. Er zijn ook schrankladers met besturing op alle vier de wielen, waarmee die bodembeschadiging minder is als met een kniklader.
@buttonfreak ieder zijn mening natuurlijk. Een schrankladers heeft ook voordelen tov een kniklader. Zicht naar voor zal wel goed zijn, maar opzij en naar achter zijn er gewoon meer blinde vlekken tov een kniklader. En tussen de verschillende merken zit dikwijls veel verschil.
@MANAckerdiesel ik dacht dat je doelde zicht op de graafbak (aanbouwdeel) met zicht op het werk
@buttonfreak maar het werk gebeurt niet alleen voor je. Ook de mensen of andere dingen om je heen zul je inde gaten moeten houden.
@O N Ik spreek over de Benelux, hier is de skidsteer markt al enkele jaren voorbij. Heel simpel als je met een paar mensen praat en weet wat er ongeveer verkocht wordt. Een skidsteer maakt sowieso al weinig kans in de tuinaanleg: maakt de bodem stuk, is te zwaar om te transporteren op een aanhangwagen,... Bij grote infrastructuurwerken zie je ze ook nauwelijks. De rental markt begint ook steeds meer over te schakelen op shovels. In de landbouw kunnen de hele smalle skidsteers misschien nog mee omdat ze toch meer kunnen heffen en wendbaarder zijn dan de vaak gigantisch onstabiele shovels van 78-80 cm breed. Persoonlijk weet ik maar 1 sector waar skidsteers nog razend populair zijn en dat is in de haven: een skidsteer kan je makkelijk op een boot zetten doordat het een vast frame is. Een kniklader zou hier meer last van hebben op termijn. Ook de aanpakplaat waarmee de bak bevestigt wordt aan de shovel is veel smaller bij een shovel als diezelfde plaat bij een skidsteer waardoor het veel steviger is. De TCO (total cost of ownership) is ook steeds belangrijker. Als je ziet dat een skidsteer dubbel zoveel vermogen nodig heeft voor dezelfde klussen, weet je dat je ook meer in verbruik gaat zitten, maar ook de bandenslijtage is een probleem bij skidsteers...
@Wiellader123@MANAckerdiesel Nou tuinaanleg is ook al een speciefieke branche .

Waarom ze in de landbouw niet zouden meekunnen versta ik niet , we zijn hier trouwe gebruikers van een schranklader een New holland L185 om meer precies te zijn .
Deze heft een 3 ton en is pakken sneller voor de meeste functies dan alle middenknikkers waar ik mee gewerkt heb . Niet alleen de werksnelheid (draaien en rijden) maar ook voor het heffen van de mast enzo .
Telkens ik met een middenknikker rijd ben ik teleurgesteld in het beperkt hydraulisch vermogen (tochwel het hart van een dergelijke machine)

Qua stabiliteit zijn de meeste knikkers echte ondingen zeker als je eens vrachtje stro of dergelijke mag lossen , daarbij komt dat we met de schranlader een grotere hefhoogte hebben dan middenknikkers van dezelfde range .
Het zicht is iets wat moeten wennen maar na een tijdje heb je hier geen last van .

Enkel het wringen en de banden heb je gelijk in , maar voor veel toepassingen ga je niet van het verharde en dan heb je al geen last van het wringen en met de juiste keuze banden kom je ook al een eind .

Velen die een kniklader verkiezen boven een schranklader hebben er gewoon geen ervaring mee .
@Wiellader123 Wat bedoel je met dubbel zoveel vermogen? Een Bobcat S100 (een van de kleinste skidsteers) heeft net zo'n zware motor als een Giant D204SW, kan ongeveer net zoveel heffen en zal dat dus doen met vrijwel hetzelfde verbruik
@buttonfreak ik keek het even na, Giant heeft 15kW, Bobcat heeft 25kW. Toch even een groot verschil niet? Als we dan naar het eigengewicht kijken 1800kg tegenover 1100kg? Niet echt te vergelijken vind ik dan.
@O N ] ieder zijn ding uiteindelijk! Gelukkig is er op de markt vanalles wat 😉
@MANAckerdiesel Nou vergelijk dan even een W80 en een L185 van new holland er zit 3Pk verschil tussen 30 centimeter hoogte in het voordeel van de schranklader en hefvermogen is circa hetzelfde .
Tussen gelijke types zit nietveel verschil . . .
@O N Een W 80 is van verre een bobcat/schranklader.
@buttonfreak is niet voor jou
@Jasperfendt ? Een W80 is een middenknikker en een L185 een schranklader
Quote Reactie van @O N:

Ik weet wat een w 80 is die hebben we thuis zelf ook staan. Met een W 80 ben je aardig meer mans met bv voerwagens vol gooien dan met die l185
@MANAckerdiesel klopt, niet goed gekeken.
@buttonfreak Tuurlijk iedereen zijn mening, en als voor jou een skidsteer het beste werkt, wie ben ik om daarover te discussiëren. Ik vind het juist interessant te horen dat de skidsteer toch nog een plek heeft in de landbouw. Zo specifiek is de tuinaanleg wel niet in volume qua machines. Als je bekijkt hoeveel giants, maar ook bijvoorbeeld Avant shovels verkocht worden in de tuinaanleg of groensector in het algemeen, dan spreken we ook over honderden eenheden per jaar alleen al in de Benelux.
@Wiellader123 Maar juist voor de tuinaanleg zijn er all-wheel-steer schrankladers, zoals de Bobcat A770
@buttonfreak Ik weet dat ze bestaan, maar ik ben benieuwd hoeveel er effectief verkocht worden, hoe je binnenrijdt in een typisch kleiner tuintje, hoe je die skidsteer vervoert op een aanhangwagen... Ik zou alvast iedere keer een shovel kiezen. Persoonlijk denk ik dat die skidsteers te groot zijn en te zwaar en daarom niet passen in de tuinaanleg.
@buttonfreak Vroeger waren wij dealer van New Holland toen het nog niet zo nauw zat, toen waren er veel meer dealers. Toen verkochten we in een topjaar 50 skidsteers, in een wat minder jaar nog altijd 40. Zulke cijfers kom je vandaag absoluut niet meer tegen.
@Wiellader123 Daar kan ik geen commentaar op geven, ken New Holland niet. Volgens mij is New Holland niet de gehele markt qua skidsteer. Daar is Bobcat nog altijd marktleider.
En de bezem, komt later eerst een kruiwagen pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
@old man jose wat is nu beter dan onze oude Majors
@Landini 6500

Er gaat niets na Fordson Major of niet
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
Er gaat niets na Fordson Major

Klopt.
Kijk, bij de topictitel, "wat komt er na de wiellader'', daar kun je invullen: De aanhangwagen. Maar bij een Fordson Major? Nee, die dingen waren wel zo goed waardeloos. Er gaat inderdaad niets na Fordson Major. 😛
@Wimsumar
En dit zegt iemand die verstand van tractoren hoort te hebben pfffffffff.
+1
@old man jose elke fordson major zet die fendt s van hem waar je nog geen worst mee van t bord trekt waar je m maar wilt hebben. Al staan ze ook op de rem. Want die remmen van die dingen is toch altijd bagger hahaha
@RPCounty @Wimsumar
Heel langzaam druppelt de waarheid binnen Richard, het duurt even maar dan komt het dubbel zo hard aan.
Da kist niet SUMAR een Fordson wegdrukken Wim da geet nit.
Ik denk dat je gewoon mag stellen dat voor (bijna) elke situatie een passende oplossing is. Wat voor de een werkt kan bij de ander een fiasco zijn. Ik zit gebonden aan een maximum breedte van 110 cm maar wil wel vermogen om te kunnen schuiven dus heb ik een Antonio carraro 5600 supertigre tritrac compact knik trekker van 105 cm met omkeer inrichting en 52 pk.
Probeer in die breedte maar iets te vinden boven de 35 pk.
Natuurlijk is dit geen loader maar zet mijn kruiwagen (en rug) wel op rust.
+1
Ik koop ook liever een Volkswagen als een Dacia, je denkt bij de Dacia dat ie goedkoop is, maar als je hem na 5 jaar inruilt is ie geen donder meer waard terwijl je voor de VW nog een dikke prijs kunt beuren, dus vraag je dan af wat het goedkoopst is. Bovendien heb je jarenlang kwaliteit zonder ergernis gehad en het oog wil ook wat.
De Chinese shovel is na 2000 uur afgeschreven, de Weidemann krijg je met 5000 uur nog een dikke prijs voor.. Westerse onderdelen zijn makkelijker te krijgen en te vervangen en je hebt veel meer gebruikersgemak. En de service, een bedrijf uit China komt hier echt niet met een servicebusje, dealers geven alleen fabrieksgarantie, nou zie dat maar eens te regelen, misschien bestaat de fabriek al niet meer.
Chinezen hebben geen belang bij kwaliteit, alleen kwantiteit (massa=kassa) omdat ze toch geen naam houden, 5 jaar later is het merk verdwenen en plakken ze er andere stickers op. Waarom denk je dat sommige Kubota motoren gebruiken, shovel word wel 2x zo duur maar de Westerling kent de naam Kubota en dat betekent betrouwbaarheid, zet je er dan nog Rexroth hydrauliek op weet je zeker dat dat niet kapot gaat maar shovel kost onderhand wel het dubbele.
En ga je in China kijken, werken ze daar allemaal met Hitachi, Komatsu, Doosan etc.
@Husqvarna Als je wel eens de Autoweek leest, dan weet je dat er met de kwaliteit van Dacia niks mis is. Dat het oog ook wat wil is waar, maar evengoed valt er over smaak niet te twisten. Nou geef ik toe dat met name de Dacia Logan niet de allermooiste auto is die er rond rijd, maar over het algemeen gaat mij hartslag bij een VW ook niet echt omhoog omdat ik die nu zo overweldigend mooi vind.
@walker1
Ik lees autoweek nooit, maar wat wel interessant is zijn de ADAC statistieken, de pechgevallen van de Duitste wegenwacht zeg maar:
adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/…_
Ik heb ze net opgezocht, en dan is Dacia niet enorm slecht maar kwaliteit is het ook niet, Ford en Hyundai en Peugeot schijnen trouwens nog veel slechter te wezen...
Audi, BMW, VW, Toyota, Mercedes en SEAT komen toch als beste uit de bus.
+1
@Husqvarna De ADAC deed ooit een test met de Dacia en noemde die wagen onveilig. Wat bleek? Ze hadden met opzet versleten banden er op gezet. ADAC is een lobby voor de Duitse autoindustrie en zeker met een korrel zout te nemen
@buttonfreak
Ja tuurlijk Duitse auto's is allemaal rommel, Dacia is de nieuwe Mercedes en haalde de crashtest slecht omdat de banden glad waren 😂 En de ANWB noemde ze ook al onveilig, zeker om onze Donkervoort en Spyker te redden..
Veel Dacia modellen zijn trouwens gewoon oude Renault modellen die ze een beetje opgelapt hebben. Maar gelukkig zijn er ook nog de onafhankelijke EURO-NCAP testen: euroncap.com/nl/results/…
@Husqvarna Ik zeg niet dat Duits allemaal rommel is. Wel zeg ik dat JD in Amerika of bijvoorbeeld de Verzekeringstatistieken voor gebruikte auto's in Engeland de Duitse merken onderaan plaatsen qua betrouwbaarheid en Japanse merken die statistieken domineren. Zo'n 15 jaar geleden, zelfs korter nog, werden Skoda's afgekraakt, terwijl die in betrouwbaarheidstatistieken het goed doen.
+1
@Husqvarna
Quote:
Audi, BMW, VW, Toyota, Mercedes en SEAT komen toch als beste uit de bus.

Toch zijn er andere onderzoeken die deze merken net helemaal onderaan plaatsen op vlak van kwaliteit. Veel zit hem in het land van herkomst zulke onderzoeken en zijn veelal twijfelachtig.
@erik9831 Daar heb je gelijk in.
@erik9831
Wereldwijd stellen de Franse en Italiaanse merken niks voor.
Het is Toyota, VW en GM, maar die laatste spit het onderdelft, zelfs Amerikanen kopen massaal een Toyota of Honda.
@Husqvarna Er is wereldwijd wel wat meer wat wat voorstelt. Ford, Hyundai/Kia en als je kijkt naar de wereldwijde markt moet je opgevallen zijn dat PSA het goed doet in China.
@buttonfreak
PSA was bijna failliet en toen hebben Chinezen (Dongfeng) het gedeeltelijk opgekocht. Ondertussen is VW de grootste autoverkoper in China:
trouw.nl/groen/…
@Husqvarna Zou VW een deal met China hebben gemaakt om van de probleemauto's af te komen?
@Gerron
Ik denk niet dat ze in China er een EGR-klep op hebben zitten. Ook hebben ze daar veel minder dieselauto's, dus ook geen sjoemelsoftware.
@Husqvarna Klopt. PSA verkocht - als ik het goed begrijp bijna 1 miljoen voertuigen in 2016 en VW 3 miljoen (in China).
@buttonfreak
Ik ben zelf met Peugeot opgegroeid, heb zelf 106, 405 (ook super auto's) gereden en we hebben nog een 306 1.9d, ook die rij je zo naar de 3 ton toe met gemak. Mijn pa heeft een 207hdi, maar ik vind het net alsof er op alle materiaal, plastic, blik, bezuinigd is, en dat je de motorkap nog met zo'n pennetje moet los zetten, klapsleutels zijn trouwens ook zo kapot. Heb nu een Caddy 3 1.9tdi en die heeft 340k gelopen, en toch zie je dat nergens aan, alleen de deurklinken en schakelaars is de lak wat af maar ook rijd zo'n ding geweldig. Die tdi's is echt wel eens iets mee, massavliegwiel bijv, en er waren in het begin een paar slechte series in transporter, maar de meeste halen zo 3 ton, mijn bandenboer had laatst zijn partner HDI uit mekaar liggen met 150k zuiger kapot. En zo'n auto heb ook wel naar gekeken maar een Caddy is toch een totaal andere auto die rijd net als een luxewagen.
@Husqvarna heeft ook een andere prijs, niet?
@Husqvarna Waarom rij je wel case dan en geen Fendt?
@Jasperfendt
Weet niet heeft m'n vader gekocht 😄 M'n opa had altijd McCormick en Ford, eerlijk gezegd maakten ze in Neuss ook wel goeie trekkers, de Ford was qua kwaliteit wel minder maar qua prijs weer interessant, is ook niet erg want het ding staat hier altijd buiten of in de jongveestal.. En nu hebben we iets van een kruising tussen een Case en een Fiat, gebouwd in de Ford fabriek. 3 buren hebben nu Fendt, en de 4e had een nieuwe Valtra gekocht, want Fendt was toch bijna 2x zo duur. Case doet het trouwens ook al weer 5000 uur zonder problemen, maar het is echt geen technologisch hoogstandje. Ik weet ook niet wat er hier na komt, in ieder geval geen Zetor Same MF John-Deere Claas NH.. Net als met machines, Fella en ZIP beginnen we ook niet aan 😂
@Husqvarna dat over chinese shovels wat je schrijft is niet correct, met 2000 uur is er ook in nederland steeds vraag naar chinese shovels echter ook wel met 7000 uur als je een merk hebt waarvan onderdelen heel goed te krijgen zijn in Europa en China zoals Everun i.v.m. bijna alles van Everun speelt zich in duitsland af maar ze worden wel geproduceerd in China daarintegen zijn er ook merken als zf hytec etc. Waar onderdelen in Nederland matig voor te krijgen.
Circa week geleden stond er op facebook een hytec zl10 te koop ik meende met 1500 uur en stond op bieden nou het overliep van de reacties daarintegen zou ik zelf niet zo snel voor hytec kiezen.
@weusjr Chinese shovels zullen nooit aanslaan op de manier waarop het nu gedaan wordt zoals bij Everun. Wat naar mijn mening wel werkt is in China bijvoorbeeld het laswerk te doen van het chassis, de aanbouwdelen,... maar de assemblege in Europa en ook de effectieve hoofdzetel wereldwijd in Europa. China kan een uitstekend alternatief zijn voor Europa ivm de hoge loonkost hier, maar als je echt alles daar gaat maken, slaat het niet aan. Het beste voorbeeld is Giant. In het begin werd al het metaalwerk daar gedaan en werd alles in Nederland geassembleerd. Toen het bedrijf begon te groeien is de productielocatie van China verhuist naar Hongarije. Nochtans vinden de meeste Giant een goed product en heeft iedereen het gevoel dat het in Nederland gemaakt wordt terwijl het hier enkel in mekaar gedraaid wordt.
Quote Reactie van @Husqvarna:
Ik koop ook liever een Volkswagen als een Dacia, je denkt bij de Dacia dat ie goedkoop is, maar als je hem na 5 jaar inruilt is ie geen donder meer waard

Vreemd, ik heb mijn Duster na 3 jaar weggedaan in januari en ik heb nog 9.000€ gekregen van overname. 3 jaar terug heeft hij mij 11.000€ gekost met kortingen en overname van de oude auto toen. Plus het is ook volledig onlogisch ... Ik koop mij een Jaguar van 75.000€ en na 5 jaar verkoop ik hem en krijg ik nog 40.000€ misschien. Maar je bent wel 35.000€ kwijt = 2 - 3 Dacia's 😛

Quote Reactie van @Husqvarna:
Bovendien heb je jarenlang kwaliteit zonder ergernis gehad en het oog wil ook wat

Dacia is beproefde kwaliteit op vlak van motoren en versnellingsbakken. Alles wat in een Renault zit al jaren, zit nu in een Dacia zoveel jaren later. Maar de fouten en problemen zijn niet aanwezig. De afwerking daar tegenover is inderdaad minder van kwaliteit, maar dat is dan ook waarom je auto goedkoper is. Moest een Dacia evenveel kosten als een BMW of VW dan was hij ook mooi blits zoals je hem wilt. Als ik zo rondkijk, dan denk ik dat er toch veel mensen met slechte ogen zijn, want ze rijden massaal rond die dacia's.

Dit is een vergelijking die je helaas niet kan maken ... Voldoen beiden volledig aan de Europese normen enz ... Je kan echter ook geen Dacia vergelijken met sommige Chinese automerken, want dan is Dacia een Premium merk te noemen. Er zijn zelfs Chinese merken die hier auto's hebben willen lanceren in België, die ook zo budget vriendelijk waren maar de kwaliteit van een Mercedes of een Audi beloofde. Ze zijn getest geweest en VERBODEN omdat het rijdende doodskisten waren, letterlijk.
@erik9831 Ik geloof meer dat het met een slechte portemonnaie te maken heeft als met slechte ogen...
@Bert353 Er zijn nu eenmaal mensen die 't niet uit maakt wat ze rijden. Ben daar zelf ook niet zo gevoelig voor. Zou zelf alleen geen Dacia kiezen omdat ik er wel eens mee rijdt en ik de besturing en wegligging ronduit beroerd vindt.
Quote Reactie van @erik9831:
9.000€ gekregen van overname. 3 jaar terug heeft hij mij 11.000€

Ik weet niet hoe je er aan komt, in NL is ie nieuw vanaf 22.000 en één met 100k op de klok nog 9.000;
marktplaats.nl/z/auto-s/…

Maar je hebt gelijk de motor en bak zijn wel van Renault en daar is niks mis mee. Alleen mijn garage is helemaal niet weg van Renault omdat je overal slecht bij kunt, "Createur de heleboel werk" zegt ie dan. En Jaguar is sowieso Engelse troep, ik heb jaren Landrover gereden, en het enigste goed eraan is de Bosch brandstofpomp, de Zwitserse motor die er in lag, en de ZF automaat, de handbakken waren van Leyland en die gingen nog wel eens kapot.
@Husqvarna Vergeet niet dat de prijzen enorm gestegen zijn voor nieuwe auto's in de afgelopen vijf jaar. Vijf jaar geleden kon je een Fiat Punto voor minder dan 10.000 euro krijgen. Die auto is eigenlijk niet vernieuwd en toch is 'ie duurder.
@buttonfreak Dat zegt natuurlijk wel wat over de kwaliteit van de Fiat Punto 😄
@walker1 die is beter geworden?
@buttonfreak In ieder geval een prima auto 😄
@erik9831
Ja klopt, die Chinese auto was de "JIANGLING LANDWIND", een slechte kopie van de Opel Frontera. Haalde bij de crashtest nog geen 1 punt geloof ik, maar een Isuzu D-Max haalt er ook maar 1 adac.de/infotestrat/tests/… terwijl een VW Touareg of Toyota er gewoon 5 heeft.

De Dacia's halen er trouwens ook maar 3..: adac.de/infotestrat/tests/…
En de Renault Kadjar heeft er wel 5, dus ook daar zit het prijsverschil in..
Quote Reactie van @Husqvarna:
die Chinese auto was de "JIANGLING LANDWIND", een slechte kopie van de Opel Frontera

Wat geen Opel/GM is, maar een Oost-Aziatisch product, net als een Landwind 😂
+1
@SJB533 Nu moet je oppassen hé ... Opel/GM het is nu Opel/PSA-group 😂 Maar toen nog wel GM 😄
@erik9831
Opel, "Wir leben auto's", "Duitsers maken geen grappen", Made in Poland 😂 ...
@erik9831 Maar hij heeft gelijk. Het was een Isuzu met een andere merknaam.
@buttonfreak Als ik mij niet vergeet waren voor 30 jaar terug de Isuzu Trooper en de opel Frontera identiek. dit zijn ook de frontera's met de meeste problemen.
@echte844 Volgens de Duitse Wikipedia was het de opvolger van de Trooper die als Frontera op de markt kwam en in Engeland gemaakt werd.
@buttonfreak @echte844
De Trooper (officieel Bighorn) was de Monterey, de Frontera was een 'UM', heeft meerdere namen gehad bij Isuzu, zoals Rodeo 😉
@echte844
De eerdere Opel Combo hadden ook de 1.7 Isuzu diesel, die liepen ook massaal kapot bij de roetmeting.
@Husqvarna die had je destijds naast de 1.6 diesel van Opel zelf, dat was helemaal niks.
+1
@Husqvarna de reden dat Dacia geen 5 sterren haalt is omdat die niet van die onzinnige veiligheidssystemen heeft, zoals automatische remmen in stadsverkeer enz.
@Quintto
Haha, ik wou dat je gelijk had, maar volgens de test heeft de auto gewoon een zwakkere kreukelzone en de stoel klapt naar voren bij een frontale crash.
Ik had verwacht de dat ze technisch meer van een Renault weg hadden, bekijk eens de verschillen tussen een VW, Skoda en Seat, zit allemaal prijsverschil in maar technisch zijn ze vrijwel identiek.
Laat ik nou toch denken dat dit over WIELLADERS zou gaan, maar dit lijkt TOPGEAR wel wtf is dit TF of AUTOWEEK.
+5
@old man jose speciaal voor jou ... armonea.be/nl/
@erik9831 Dat je zonder verstand geboren bent is algemeen bekend, maar dat je het ietsie pietse wat er dan wel was verkeerd gebruikt zien we dus hier maar weer.
+5
@old man jose Mijn verstand ... of ik het nu heb of niet, wel dat trek ik mij helemaal niet aan.

Ik zou heel veel kunnen schrijven van dit, dat of misschien nog dit ... Dus kort en bondig: Wanneer krijg jij dit te zien ? tractorfan.nl/blocked/forever/

Ik zou als admin of beheerder eerlijk gezegd niet langer twijfelen.
@erik9831 haha, dat is best wel een leuke pagina die je te zien krijgt, wel leuk gemaakt opzich 😬
verwijderd
+1
@JD3010
Onder welke tegel heb jij gezeten wijsneus??????????
Je tijdklok loopt een jaartje of wat buiten tijds.
+4
@old man jose Je hebt in dit topic alleen maar rare off-topic berichten geplaatst waaronder diverse beledigingen. Waar ben je nou eigenlijk mee bezig?
+2
@Gerron

Ik vermoed dat de literflessen natuurazijn in de aanbieding waren bij de Aldi
+1
@Gerron
Gelukkig ben ik de ENIGE maar hier die OFTOPIC gegaan is anders word het zo eentonig denk.
Heb redelijk ervaring met vanalles wat, omdat we en een minishovel hebben, en een bobcat skidsteer, en een 5tonse shovel, 15 tonner en een trekker met voorlader. Let op, wel allemaal oude meuk, dus praktisch als er wat reservematerieel is omdat er regelmatig wat stil staat. 15 tonse shovel, Case 721c, is ideaal met kuilen en voeren, zicht, souplesse, power, stabiliteit onovertroffen, maar zou m nooit als enige schepmachine willen hebben, beetje onpraktisch met bijv. kalverhokjes uitmesten. Minishovel is makkelijk met op en af stappen, enigste wat deze machine eigenlijk doet is mest schuiven, voordeel is dat deze in de stront blijft en je geen vuile machine op de schone voergang blijft. Is een schaffer 222. Oude 5 tonner is een schaffer 860, machine wordt vooral door bulgaar gebruikt en af en toe om gauw palletvork aan te steken omdat je wel hydraulische snelwissel hebt en geen olieslangen los te koppelen. Bobcat 773 met knijpbak gebruiken we vooral om jongvee te voeren thuis, trekker met voorlader is voor jongvee op afstand te voeren en balen te laden. Dit groot aantal machine is vooral ontstaan omdat we het nederlandse materiaal hebben meegenomen en hier wat materiaal hebben overgenomen bij aankoop van het bedrijf. Wat zou ooit niet vervangen worden of door chinees produkt? Minishovel zal hier waarschijnlijk nooit vervangen worden, levensgevaarlijk ding mbt omkiepen. Schaffer 860 is makkelijk, maar indien een van beide ons in de steek laat zullen beide waarschijnlijk vervangen worden door een heftruck met een bak op de vorken erbij. Stabiel, zuinig, alles op beton en met palletvork veel praktischer dan een shovel. Skidsteer zal altijd blijven, veel sterker, stabieler dan een minishovel en wendbaarheid wint altijd. Grote shovel spreekt voor zich, is ook blijvend. Maar zou dus eerder terug gaan in aantal machines dan vervangen door chinese rommel. Buurman heeft een chinese minishovel en alleen maar ellende, onze schaffers hebben allebei dik 8000 uur en weinig reparaties, alleen van de winter koppakking van de 860 vervangen maar dat komt niet direct door de kwaliteit van de machine maar meer door het gebruik, motor nooit warm laten lopen en meteen gas erop. Verreikers is mooi speelgoed maar niets meer dan dat., voor echt te werken gaat alles om zeep en zijn ze niet voor gemaakt, meeste werk kun je prima met trekker met voorlader die dan nogal wat goedkoper is in draaiuren...
@jvt
Hier een 9t shovel en een 2,5 tons heftruck, als het op hefkracht aankomt dan wint de heftruck het, gebruiken hem ook als krik, en om voer aan te schuiven is het ook super handig ding, kan gewoon een rondje draaien op het voerpad.
Wij hebben thuis een claas ranger 920, de 105pk turbo perkins is niet kapot te krijgen. Verrijker is al 2x aan de kook geweest (lammellen van de radiator zijn slecht.) toch zit de koppakking er na 3 jaar nogsteeds in). Apparaat tilt voor ons ruim voldoende, laad met een 2 kuubs bak (droge pluimvee mest) een vrachtwagen vlot vol. Draaicirkel is door de 4 wielbesturing kleiner dan verwacht.
Nadeel is dat de joystick en rem wat zwaarder gaan waardoor ik er naar een aantal uur intensief werk wel wat anders wil gaan doen.
Het is een oud onverwoestbaar beestje. Als hij ingeruild wordt zal het zeker weer een verrijker worden.

Daarnaast staat een Gehl Al140, dit jaar nog gekocht (ex demo) nu al 100 uur probleemloos gedraaid. keuze is er voor gevallen omdat hij een wat robuustere giek heeft dan de 2e hands bijna net zo dure weidemann.

Grote shovel voor het grote werk kleine shovel voor het kleine werk, samen een goed team.
Kleine shovel heeft wel veel werk van de kruiwagen gepikt, onder het motto alles wat met oliedruk kan doe ik niet met bloeddruk:D
Wat komt er na de wiellader....? Wat was er eerder.. de mobiele kraan of de wiellader?
+1
Het heeft effen geduurd maar we zijn weer ONTOPIC denk
+2
Wat mij een beetje opvalt is hoe er toch nog tamelijk gesproken wordt over skidsteers, maar niet over die 4 wielgestuurde Kramer wielladers. Op zich is er toch niet zo veel verschil en zijn die Kramers ook vrij wendbaar of niet? Of hebben deze nog andere nadelen aangezien mensen toch altijd voor knikkers kiezen zoals Schaffer, Giant, Weidemann,...?
@Wiellader123 Net als bij een trekker met voorlader wordt de gestuurde vooras dan erg belast. Een vaste as is daar beter tegen bestand.
Als je een schuur met een smal pad in rijdt dan kom je makkelijker de bocht om met een kniklader omdat de achterkant niet uit zwenkt.
Oke dat klinkt wel logisch, bedankt@Gerron
@Wiellader123

Maar de stabiliteit van die kramers is wel super! Zeker vergeleken met die knikladers
@deutzisthebest Ja klopt, stabiliteit, wendbaarheid en hefvermogen is altijd de afweging bij knikladers heb ik de indruk. Gisteren toevallig gesproken met iemand die een nieuwe wiellader ging kopen, blijkt dat Kramer echt peperduur is in vergelijking met andere merken. Zelfs de mini verreikers die van Wacker Neuson, weidemann en kramer hetzelfde zijn, verschillen per merk van prijs, waar Kramer er het slechtste uitkomt...
@Wiellader123
Dat is mij ook wel eens opgevallen. Waarom ze relatief duur zijn kan ik niet verklaren.
verwijderd
@old man jose moet dat nou zo.
+1
@old man jose Houd nou eens op met die onzin! @Tinus
+2
@old man jose echt dit is gewoon gestoord gedrag wat nergens op slaat en zeker dat je dementie gebruikt vind ik belachelijk want het is verschrikkelijk als je opa of oma je niet meer herkent en gekke dingen doet dat wensje toch niet iemand?
+1
@pizza power had het ook niet verwacht, er staat op zijn profiel dat ie 68 is...
Stiekum toch een beetje TOPGEAR weer hier pffffffffffffff

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden shovel , kramer , duitsland , giant , jcb , schaffer , kubota , scheppen , rondrijden , stal , china , europa , machines , toekomst , machine , weidemann , mustang , gehl , erdu en everun geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!