Vehicle-to-grid

Alternatieve benamingen

Vehicle-to-grid (V2G) is een systeem waarin plug-in elektrische voertuigen (PEV), zoals batterij-elektrische voertuigen (BEV), plug-in hybriden (PHEV) of waterstof-brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV), communiceren met het elektriciteitsnet om vraagresponsdiensten te verkopen door ofwel elektriciteit terug te leveren aan het net of door hun oplaadsnelheid af te remmen. V2G-opslagmogelijkheden kunnen EV's in staat stellen om elektriciteit op te slaan en te ontladen die is opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie, met een output die fluctueert afhankelijk van het weer en het tijdstip van de dag.

V2G kan worden gebruikt met voertuigen die kunnen worden aangesloten op een elektrische stekker. Deze worden over het algemeen aangeduid als plug-in elektrische voertuigen (PEV), waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV), en plug-in hybriden (PHEV). Aangezien op een gegeven moment 95 procent van de auto's geparkeerd staat, kunnen de accu's in elektrische voertuigen worden gebruikt om elektriciteit van de auto naar het elektrische distributienetwerk en terug te laten stromen. In een rapport uit 2015 over potentiële verdiensten in verband met V2G werd vastgesteld dat eigenaars van voertuigen met de juiste regelgevende ondersteuning respectievelijk 454, 394 en 318 dollar per jaar zouden kunnen verdienen, afhankelijk van of hun gemiddelde dagelijkse rit respectievelijk 32, 64 of 97 km (20, 40 of 60 mijl) bedroeg.

Onderwerpen gerelateerd aan "vehicle-to-grid"