Truck of the year

De nieuwe MAN TGX is uitgeroepen tot ‘Internationale Truck van het Jaar 2021’ (IToY). De...
De nieuwe MAN TGX is uitgeroepen tot ‘Internationale Truck van het Jaar 2021’ (IToY). De IToY-award is één van de meest prestigieuze prijzen in de bedrijfswagenbranche. Tijdens een virtuele prijsuitreiking nam Andreas Tostmann, CEO van MAN Truck & Bus, de felbegeerde onderscheiding in ontvangst van IToY-voorzitter Gianenrico Griffini. De jury van 24 vakjournalisten die de 24 belangrijkste Europese vakbladen voor trucks vertegenwoordigen, roemden de nieuwe MAN TGX vooral vanwege de goede prestaties op het gebied van rijcomfort, werk- en leefomstandigheden, veiligheid, brandstofefficiency, connectiviteit, innovatieve diensten en de ergonomische bediening.

“De titel ‘Internationale Truck van het Jaar’ is een enorme erkenning voor het uitstekende werk dat ons team heeft verricht. Al meer dan vijf jaar werkt het team met één doel voor ogen: de beste truck ontwikkelen voor de chauffeurs en onze klanten. Deze felbegeerde award is een bewijs ons team in die opzet is geslaagd,” verklaarde Andreas Tostmann, Chief Executive Officer van MAN Truck & Bus, bij de virtuele prijsuitreiking.

De voor de Internationale Truck van het Jaar verkiezing aangestelde juryleden hebben sinds februari 2020 de gelegenheid gehad om de nieuwe MAN TGX uitgebreid te leren kennen. Naast het rijcomfort heeft de chauffeurswerkplek met zijn overzichtelijke, volledig digitale instrumentarium, de in het nieuwe multifunctionele stuurwiel geïntegreerde intuïtief bedienbare rij- en multimediafuncties en de innovatieve, afleidingsvrije draaiknopbediening van het MAN SmartSelect-systeem indruk gemaakt op de jury. De IToY-jury was al even positief over de werkomstandigheden in de nieuwe bestuurderscabine. Tijdens de testritten raakten de juryleden ook overtuigd van de uitstekende efficiency van de Euro 6d-aandrijflijn van de nieuwe MAN TGX, die in vergelijking met de vorige versie een brandstofbesparing van maximaal 8,2 procent levert, in combinatie met de aerodynamische verfijning van het cabinedesign en het GPS-cruisecontrolesysteem MAN EfficientCruise, dat nu nog meer anticiperend werkt.

De jury benadrukte ook het hoge veiligheidsniveau, dat met functies als de radar-gebaseerde bocht- en rijstrookveranderingsondersteuning, Lane Return Assist en assistentie bij het rijden in files niet alleen de bestuurder ontlast, maar ook een aanzienlijke bijdrage levert aan de veiligheid van de andere weggebruikers.

Tot slot heeft de nieuwe MAN TGX bij de IToY-experts bijzonder veel indruk gemaakt met de hoge mate van connectiviteit die wordt geboden door de elektronische architectuur, die de eerste in zijn soort is in de bedrijfswagensector, en het daarmee samenhangende aanbod van digitale diensten.

“De nieuwe MAN TGX markeert een grote stap voorwaarts op het gebied van comfort van de chauffeur, het brandstofverbruik, de connectiviteit en de mens-machine-interface. Het is dus duidelijk waarom de nieuwe MAN TGX tot Truck van het Jaar 2021 werd verkozen. Het is een toekomstgerichte vrachtwagen die voldoet aan de transportbehoeften van vandaag én morgen,” aldus IToY-voorzitter Gianenrico Griffini, die het oordeel van de juryleden tijdens de prijsuitreiking samenvatte. In overeenstemming met de regels van de Internationale Truck van het Jaar award wordt de jaarlijkse onderscheiding toegekend aan een truck die gedurende de afgelopen twaalf maanden op de markt is gekomen en die de grootste bijdrage heeft geleverd aan de duurzame ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg. De beoordelingscriteria zijn technische innovaties en verfijningen, maar ook innovaties die bijdragen aan de algemene kostenefficiency, de veiligheid en het milieu.

‘Simplifying Business’ – gericht op transportbedrijven en chauffeurs
In februari 2020 toonde MAN Truck & Bus voor het eerst de nieuwe truckgeneratie aan het publiek. Deze gloednieuwe trucks met de leeuw in de grille zijn sinds begin deze zomer op weg naar hun nieuwe eigenaren in heel Europa. Al bij de start van de ontwikkeling vroeg MAN 300 transportbedrijven en 700 chauffeurs om regelmatig feedback te geven over de nieuwe vrachtwagen en gebruikte deze feedback vervolgens bij het ontwikkelen van de nieuwe truckgeneratie. Daardoor zijn de nieuwe voertuigen nog consequenter afgestemd op de behoeften van deze bedrijven op het gebied van bedrijfs- en kostenefficiency en bieden ze de chauffeur een unieke werkplekergonomie, een hoog veiligheidsniveau en een heerlijk ontspannende omgeving tijdens de rustperiodes.

Internationale Truck van het Jaar
De Internationale Truck van het Jaar verkiezing werd oorspronkelijk gelanceerd in 1977 door Pat Kennett, de Britse journalist en redacteur van Truck magazine. Vandaag-de-dag vertegenwoordigen de 24 juryleden vooraanstaande tijdschriften voor bedrijfswagens in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group de afgelopen jaren haar invloedssfeer uitgebreid door leden te benoemen in de groeiende truckmarkten China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran en Nieuw-Zeeland. In totaal hebben de 24 tijdschriften die deel uitmaken van de IToY-jury, evenals die van de acht partners, meer dan een miljoen lezers. 🔗

Truck of the year FAQ


Wie wint de Truck of the Year 2015 award?

Het zijn spannende dagen voor de truck- en bestelautofabrikanten. De leden van de International Truck-of-the Year en International Van-of-the-Year jury buigen zich momenteel over de vraag wie de winnaars van de meest vermaarde internationale prijzen op het gebied van trucks en bestelauto?s…
Alex Miedema
Spannend? Als je goed oplet weet je al dat het de Renault T serie is. In het Franse Routiers magazine werden door het Franse jurylid al duidelijke hints gegeven. Bovendien is de ontwerper van de T verkozen tot ontwerper van het jaar.

Bekijk dit antwoord