Openbare laadpaal

Een openbare laadpaal is een laadpaal die opengesteld is voor alle gebruikers. Laadsessies worden gestart middels een laadpas. Kosten worden verrekend met speciale software die communiceert met de verstrekker van de laadpas.

Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3
Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3 🔗

Links

Openbare laadpaal FAQ


Kan ik een openbare laadpaal op eigen terrein krijgen?

Ik krijg veel gasten over de vloer die hier willen laden. Ik zie hier wel een mooi verdienmodel in. Hoe plaats ik een openbare laadpaal op eigen terrein?
+1
EVExpert
Dat is mogelijk met elke laadpaal die je aan kunt sluiten op een backoffice zoals die van Last Mile Solutions. Veel bedrijven die laadpalen installeren zijn wederverkoper van deze software. EVBox heeft een vergelijkbaar systeem genaamd Everon met iets minder opties.

Met de software kun je automatisch de laadkosten in rekening brengen aan de gebruikers van de laadpas die wordt gebruikt om het station te ontgrendelen en de laadsessie te starten.

Je kunt ook je eigen tarief instellen en de paal publiceren als openbare laadpaal op de verschillende apps/kaarten. Dit kan ook voor extra verkeer zorgen naar je laadpaal.

Het is niet mogelijk om via de gemeente een laadpaal op eigen terrein te krijgen. Die worden alleen geplaatst op openbaar terrein. Er zijn wel bedrijven zoals Engie die gratis een laadpaal willen installeren en exploiteren. Daar heb je wel een redelijk bezoekersaantal voor nodig. Zo hoef je echter geen risico te lopen en hoef je geen grote investering te doen.

Bekijk dit antwoord

Hoe hoog is de boete voor fout parkeren (zonder te laden) bij een openbaar oplaadpunt?

Als ik niet aan het opladen ben bij het openbare oplaadpunt, welke boete riskeer ik dan?
+2
EVExpert
Er komt een nieuw (Europees) parkeerbord voor elektrische auto's bij oplaadpunten, maar dit is de actuele situatie:

Bord 1
Hier mag je alleen parkeren als je een elektrische auto hebt die ook daadwerkelijk oplaadt, dit houdt in dat de stekker in de auto moet zitten. Als je hier niet aan voldoet dan riskeer je een boete van 90 euro plus 9 euro administratiekosten.

Bord 2
Dit bord ziet er anders uit dan bord 1, maar de strekking is precies hetzelfde. Ben je niet aan het laden tijdens het parkeren dan kun je beboet worden.

Bord 3
Dit bord geeft een parkeerplaats aan die is aangelegd om het elektrisch rijden te promoten. Als je een elektrische auto hebt, heb je dus het recht hier te parkeren. Je auto hoeft dan niet per se aan de laadpaal te liggen. Ook hier geldt dat auto’s zonder elektrische aandrijving het risico lopen op een papiertje onder de ruitenwisser.

Bekijk dit antwoord