Groene waterstof is een groen alternatief voor aardgas. De waterstof moet met groene stroom of op een alternatieve manier gegenereerd zijn.. Dit zijn de meeste gestelde vragen over groene waterstof.
In de vergelijking tussen waterstof en stekkerauto’s komt op dit moment de elektrische auto (BEV) als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.
Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik - alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.
Het zou interessant zijn om dezelfde calculatie te doen voor vrachtwagens. Het lijkt er op dat deze vergelijking in het voordeel van waterstof uit zal vallen.
Waterstof lijkt een veelbelovend goedje, met waterstofauto's en veel toepassingen voor transport en de industrie. Maar het komt maar langzaam van de grond.
Voor de industrie is waterstof de toekomst, zegt de video. Voor auto's waarschijnlijk niet, of pas in de hele verre toekomst. Herbert Driess, de CEO van Volkswagen lijkt het daar mee eens te zijn: evfan.nl/topic/243000/
Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik - alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.
Het zou interessant zijn om dezelfde calculatie te doen voor vrachtwagens. Het lijkt er op dat deze vergelijking in het voordeel van waterstof uit zal vallen.
Bekijk dit antwoord